Bli uppfödare
Hej!
Jag går i tankar om att köpa en fin ragdollhona för att senare eventuellt kunna ta 1-3 kullar på henne. Jag har haft katter i hela mitt liv, men är ganska ny inom just ragdolls och efter lite efterforskning så verkar det nästan helt omöjligt att få möjlighet att köpa en fin hona med avelskvalitet om man inte redan är registrerad uppfödare med ett utvecklat avelsprogram och har haft ett par kullar tidigare..
Sen vet jag att det går att bli s.k. fodervärd hos vissa uppfödare, men då äger man ju varken hona eller kullar -förrän hon är klar inom aveln och ska kastreras. Hur ser ni på det här? skulle någon av er (ärligt talat) våga sälja en hona med avelskvalitet till mig? Har ni några tips om hur jag ska gå tillväga? Hur gjorde ni uppfödare när ni "startade upp" er uppfödning?
Hej,
Tänker du registrera dig som uppfödare? Det måste du ju om du ska ta mer än en kull.
Jag tror det handlar mycket om hur du presenterar dig själv och om du är ärlig med dina avsikter. Var påläst. Jag är också ny inom branchen. Jag har en drygt ettårig hona som väntar sin/vår första kull nu. Har också köpt en liten tjej, nu fyra månader, som har avels och utställningskvalitée.
Jag gjorde som så att jag skrev en presentation av mig själv till ett par uppfödare som jag fick förtroende för. Fick inga negativa reaktioner på att jag var ny, snarare tvärtom. Finns många trevliga människor därute :-). Mitt stamnamn fick jag för ca tre månader sedan.
Lycka till med att hitta din katt. Det är en underbar ras, som skapar merbehov!
Vänligen // Liselotte
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
Tack för ditt svar!
Jag har absolut tänkt registrera mig, och jag har inga planer på att ljuga eller gå bakom ryggen på uppfödaren. Vad kul ang. dina honor! Och grattis till den kommande kullen! :)
Jag ska läsa på lite mer då och ge det ett par försök! Fick upp hoppet lite nu, tack igen! :)
Btw, är det någon som kan rekommendera läsvärd litteratur om just ragdolls och avelsarbete?
Inte just ragdolls, men ovärderlig för uppfödning ; ) :Ylva Stockelberg "Kattuppfödning"
Lycka till!!!
Jag föder upp andra kattraser o hästar o skulle visst sälja till en ny uppfödare med rätt tanke sätt. Alla är vi barn i början!
Ang fodervärd så kan du visst få ta tex en kulle el flera, beror ju på vem du pratar med o hur ni kommer överens. Du kan även vara delfodervärd o då kanske uppf tar en kull o sedan är katten din o du tar egna kullar o betalar halva priset för katten .
Ångrar du dig o vill ha mina raser så hör av dig:)
Ett tips ,skaffa en fin hane först ! Det fick jag göra då ingen ville låta mig köpa en ragdoll från start trots jag varit uppfödare flera år fast med en annan ras
Lycka till !
#3 - Tack för tipset!:) Ska beställa hem den på en gång!
#4 - Är det så? Jag har bara fått känslan av att det är jättesvårt att få det förtroendet, då de flesta uppfödare är väldigt misstänksamma. Jag ska absolut fundera lite över det där med delfodervärd isåfall, kanske vore en bra start! Vad gulligt av dig! Jag hör av mig om det skulle bli så ;)
#5 - Är det sant? Låter helt galet att inte ens en erfaren uppfödare kan få chansen att köpa en avelshona bara för att man sysslat med en annan ras. Men det är säkert olika med det där. TACK för tipset iallafall! Jag har faktiskt kikat lite på hanar också, eftersom jag förälskat mig i rasen. Det kanske blir så att jag startar med en hane då - eller som delfodervärd till en hona :)
Boken som #3 rekommenderade är helt suverän.
Ett annat tips är att gå på utställningar. Där kan man få kontakt med olika uppfödare. Var bor du? Jag ställer ut min lilla i Göteborg i september.
Gå med i en lokal kattklubb och prata med folk där.
Börja med en hane är nog inte alls en dum idé. Det är väl hane i kombination med löpande honor som hanteringen kan bli besvärlig.
// Liselotte
www.wendeltassens.se
Det finns många uppfödare som inte vill sälja avelskatt för att du inte har ett stamnamn . Det gäller att ringa o prata med folk som säljer,så får du en uppfattnIng om dom. Vissa bra , andra inte så bra. Många ser inte dej som seriös bara för att du inte har ett stamnamn. Jag själv blev väldigt dåligt bemött innan jag hittade rätt uppfödare. Hälsn. Tina.
Hej!
Jag tycker att du har fått en hel del tips här. Jag håller med om de flesta. :)
- Läs på om kattuppfödning i allmänhet och ragdollen som ras i synnerhet. Jag kan rekommendera Royal Canins bok om kattuppfödning också, den är jättebra.
- Gå på kattutställningar för att få en bättre bild av hur rasen ser ut och vad du vill eftersträva.
- Gå med i rasklubbar; Scandinavian Ragdoll Club och eller Ragdollklubben
- Gå med i kattklubb. Vissa kattklubbar har seminarier för blivande kattuppfödare, ex Sydkatten (fst jag vet inte var du bor…)
- Ta kontakt med några uppfödare i din närhet och berätta om dina planer. Kanske kan du komma och göra studiebesk hemma hos någon och passa på att ställa en massa frågor. Med lite tur blir det sedan en person du kan ha som lite "fadder" även framöver om det klickar mellan er.
- Skaffa stamnamn redan innan du köper första avelskatten.
- Köp en hona först! Jag tror inte på idén att köpa en avelshane innan du har en hona. Jag tror att folk drar sig ännu mer för att sälja en avelshane som första avelskatt till en ny uppfödare än en avelshona.
Jag tror inte att det ska vara så svårt att hitta en första avelshona, men det komer att kräva av dig att du visar ett genuint uppfödarintresse, intresse för rasen och visar vilja att lära dig. Också viktigt att visa att du vill samarbeta med den uppfödaren du köper katt utav. Det är otroligt många som hör av sig när man ska ha eller har kattungar som inte känns jätteseriösa, och det gör att man som uppfödare kan tycka att det är mer tryggt att sälja till en uppfödare man lätt får referenser på eller vet vem det är. Men alla har varit nya en gång och om du verkligen vill det här kommer du att lyckas med att komma igång med din uppfödning!
Varmt lycka till! 
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
#9 Väldigt bra skrivet :-). Det krävs engagemang. Du har säkert rätt i det här med hane också. En sådan ger ju många fler avkommor.
Jag har levt och andats katt här nu för att sätta mig in i allt det innebär med avel och katt och ragdoll i synnerhet.
Jag köpte min första hona av en uppfödare som tyckte det var ok att jag ville avla. Hon har en ok stamtavla. Jag ställde ut henne och hon fick ett cert. Fick då reda på hennes starka och svagare sidor, som jag sedan har tagit hänsyn till i val av hane. Det beror ju på flera faktorer om en hona passar som avelshona. Har haft en ovärderlig hjälp av uppfödarna till min nya lilla hona.
Återigen, lycka till.
www.wendeltassens.se