Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 9401 ggr
pebb
0

Skendräktighet

Jag misstänker att min katt kan vara skendräktig, givetvis hoppas jag på att det finns bebisar där inne, men jag tycker mest hon ser "påsig" ut under magen och det känns tomt, men hur mycket borde jag känna, hon är ca 30 dagar in i ev dräktighet. Går katter upp mycket när dom är skendräktiga? På en vecka så har hon gått upp 3 hekto, även om jag bara väger på en opålitlig badrumsvåg så hon kan ha vägt 3,89 förra gången och 4,1 nu, men iaf 2 hekto minst. Om hon är skendräktig, går hon lika länge som om hon hade varit dräktig?

Shivali
1

Är det hennes första dräktighet? Har tyvärr erfarenhet av detta, min första hona gick upp väldigt mycket under första skendräktigheten så jag var så säker på att hon hade nåt där inne. Efter ca va 5 (tror jag) stannade det upp, ev gick hon upp lite men inte mycket…vid v 7 började hon löpa. Detta upprepades otaliga gånger, vi fick aldrig några bebisar efter henne.

Hur såg tuttarna ut vid dag 21? Den stora skillnaden på skendräktighet/riktig dräktighet på mina honor har varit tuttarna. På den skendräktiga blev de väldigt röda, men ändrade inte direkt i form, kanske lite spända men inte mycket. På mina andra honor har de varit rosa, kanske inte lika intensivt, men formen ändras, de blir liksom "toppiga" och står rakt ut, med nästan vaxig, ljusare allra längst ut på toppen.

Men om din hona gått upp 2-300g på en vecka…det låter rätt mycket ändå. Håller tummarna att det finns några små där inne! Glad

pebb
0

Ja det är hennes första dräktighet och hon var hemskt sur mot hanen och dom såg aldrig någon parning så därför vet vi inte riktigt hur det gick.

Jag har inte riktigt koll på hur tuttarna såg ut då, nu är dom rätt rosa och större än vanligt, men i övrig är det ingen skillnad, när börjar det komma lite juver?

AgnetaB
0

Har också haft en skendräktig hona 2ggr o efter 7 v så kommer de i löp igen.

Hon gick upp ifrån ca 3,6 till ca 4kg o tuttarna blev ej röda utan rosa  så är förstås olika.

Det måste ju ske en typ parning för att bli skendräktighet har jag hört men såg aldrig någon o jag hade koll o tillbringade massa tid tillsammans med dem .Jag visste redan innan att han hade problem att para men ville chansa o därför hjälpa till så var som sagt mycket där.

Undrar bara om min hona är lättstimulerad för har mycket svårt att tro att en parning har skett då det alltid såg likadant ut då han försökte.

Tror det var kanin någon sa kunde bli skendräktig utan parning skett.

MiracleWithPaws
2

När bör man märka att honan är dräktig? Vår tjej blev parad för 13-17 dagar sedan (vi såg runt 10 parningar under de dagarna), borde jag ha märkt något vid det här laget om hon är dräktig, eller ska jag hålla ut lite till och inte tappa hoppet än? Blir de alltid skendräktiga om parningen inte "tagit", eller kan hon börja löpa närsomhelst om det inte blev något?

Shivali
2

#4 Runt dag 21 kan du titta på tuttarna - de blir rosa/röda och svullna, se min beskrivning längre upp. Kan vara bra att titta redan nu hur de ser ut och ev fota, så har du något att jämföra med. Tycker också att man brukar kunna känna dem tydligare när man känner över magen när honan står upp. Jag brukar också börja veckoväga runt dag 21/v3 för att se om de går upp i vikt eller ej. Just vid dag 21 behöver de dock inte ha ökat så mycket, men efter det så!

Håll ut lite till och håll koll på tuttarna! Skrattande

MiracleWithPaws
0

#5: Tack för tips, jag ska hålla koll!

Lottis-Gottis
0

Jag vet en som trodde att honan var dräktig, gick upp bra och allt, fick sedan värkar och inget hände och veterinären hon var hos sa att det var den första katt hon träffat på som även framkallat värkar i sin skendräktighet.

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

pebb
0

Ungefär hur mycket kostar det att ultraljuda för att få veta om det finns några bebisar?

pebb
0

Nu väger hon 4,3 kg, vad tror ni?

AgnetaB
0

Har lästa att tuttarna kan se lika ut vid skendräktighet också så är jobbigt att vänta i 7veckor.