Många sjuka katter...
Hej gott folk,
Kände bara för att skriva av mig lite, man blir så ledsen när man läser om sjuka raggisar, sjuka katter för den delen.
Man relaterar till dessa människor och tänker om det hade varit en själv…
En av mina raggisar har haft problem med kräkningar och blev rönkad, sen rönkade de honom med kontrastvätska och det gav ingenting…
Nu ska de göra ultraljud på torsdag, sen blir nästa steg gastroskopi…
Killen är så liten och glad, jag hoppas att det bara hårbollar som strular till det för honom.
En annan av mina sällskapsraggisar hade för höga levervärden vilket inte känns kul för en raggis över året, jag blev så ledsen, men nu kämpar vi på med foder för att sänka levervärdet och få kisen på banan igen.
Det märkliga är att han aldrig har visat symptom på någon som helst sjukdom, jag håller tumarna på att värdena sjunker.
Sen har vi lill strumpan eller lill tjejen och hon slickade sig så mycket att hon fick sår i rumpan/underlivet! Jag testade med tratt med det gick sådär, testade med olika krämer, men det som fungerade var kortison…
Som ni hör har dessa senaste månader varit fulla med veterinärbesök, tur att man har bra försäkringar!
Nu hoppas jag på mindre veterinär besök och mer mys med kisarna!
Mvh
Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls
Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Vad tråkigt! Det är ju aldrig kul när någon man tycker om mår dåligt och man inte vet vad som är problemet. Hoppas de har blivit bättre och att det inte var något allvarligt!
Tack:) alla mår bättre faktiskt! Lill kisen ska få sin gastroskopi på fredag, så det blir en heldag för honom på djursjukhuset, han mår dock bra, men då och då kräker han smält och osmält föda och man ska inte gå runt och kräkas då och då, så jag hoppas vi får ett svar på vad det var med gastroskopin! Ha en fin sommar
Så tråkigt att höra med ohälsa hos katterna…
Det jag tänkte på var hon som slickade sig mycket därbak…kolla så att det inte är livmoderinflammation. Det hände en av mina honor och hon slickade sig extremt mycket pga det. Idag är hon en glad och pigg kastrat.
Lycka till med dina katter!
Hej #3, tack för råd! Lillan slickar sig mindre nu och hennes sår har gått bort, hon har inga flytningar eller så som hon slickar bort, tror du ändå man ska oroa sig för livmoderinflammation! Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls
Nej det behöver du inte
livmoderinflamation ser du om det är varigt och eller blodigt
Har du avmaskat?
#5 Lillan är avmaskad med axilur tror jag det heter, ett par gånger hos uppfödaren jag köpte henne av! Har själv ej avmaskat henne, tror du det kan vara värt att ta ett avföringsprov på henne? Hon är innekatt! Med vänlig hälsning, Stephanie S*Fabolousdolls
prova ett nytt torrfoder/mat,, jag har RC och det är inget bra för mina katter, dom kräks så mycket/
/Eva
#7 tack för tips killen som kräks äter RC Intestinal… Han var på gastroskopi idag och det visade ingenting, sen tog dem biopsi, med andra ord verkar han 100% frisk bara att han kräks då och då! Får se om biopsin visar något, troligtvis inte! Då han åt iams kräktes han ej, med eukanuba kräktes han med RC Intestinal kräker han lite, dock måste han äta RC Intestinal nu under konvalescensen! Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls
Pro Plan älskar våra katter och de mår så bra av det
Royals Exigent och Oral 30 tycker de mycket om med
Nej du behöver inte avmaska om han är innekatt 
Om du gör använd inte Axilur, det är starkt!
Ta i så fall Bamint det är mildare mot katten
Idominsalva är inte bara bra till babisar, den är bra till katte också 
Kan det vara så att han kräks för att han hetsäter? Har en herreman här hemma som har lite väl bråttom ibland, maten kommer upp igen osmält, speciellt kattungemat som inte behöver tuggas enligt honom tydligen…
Väldigt intressant nummer #10 ska kolla med mamma som är hans fodervärd! Med vänlig hälsning, Stephanie
ang din kräkande katt. Min äldsta hona kräks med mycket. Vi har dock äntligen en "diagnos" på henne. Men måste börja om med behandligen. Hon gick på RC när hon kom till oss. Sen vid 6 månader (ca) började hon kräkas, vi bytte foder till Happy Cat. Funkade ett bra tag men efter sin dräktighet började det igen, då bytte vi till Pro Plan. Hon kunde äta fodret ett tag och började sen kräkas igen. Då gick vi över på Ekanuaba som hon äter idag. Funkar för henne, men i perioder blir hon dålig igen.
Jag blev så less på att veterinären stod som tagen på sängen då inga fel hittades. Bönade och bad om en kortisonbehandling då jag hade mina misstankar om att det kan vara en inflammation som inte syns i magen. Under perioden hon gick på kortison mådde damen bra! hon spydde kanske en gång om dagen, då oftast för att hon kastade i sig maten. När vi trappade ner på kortisonet blev det tyvärr avbrutet. Men damen måde bra ändå.
Nu har hon dock börjat igen och ska prata med vet så vi kör en ny omgång med kortison och riktig nertrappning denna gång!
Hör om det kan vara ett alternativ att prova, hon fick väldigt låg dos och det funkade. Vi valde att provbehandla då vi redan provat allt annat vi kunde vid tillfället.
#12 Tack väldigt intressant att höra andras historier med! Idag kräktes han igen, nu kräks han dock bara 1 ggr/vecka! Om inte biopsin visar något, så ska jag se vad de tycker vi ska göra! Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fanolousdolls

Hej! Tråkigt att höra. Min kattunge spydde också väldigt ofta och veterinären kunde inte hitta något fel på henne. Det var först när jag bytte foder från RC till Eukanuba som hon äntligen slutade spy!
Har hört från många med spyande katter som bytt till Eukanbua att det har hjälpt. 
Min katt nemo höll oxå på att kräkas på det viset var och varannan dag provade flera olika sorters foder även veterinärens ingen av dom hjälpte tillslut testa jag förra sommaren royal canins sensible och den har han mått bra av.
Spyandet beror mest på att dom inte tål maten.
Har haft katter/avkommor som spytt mycket av Eukanuba men inte av RC.
Det är så individuellt! Och många fodersorter att välja på!Man blir galen av att leta rätt foder åt vissa katter som inte verkar tåla nåt:(