Vilken bicolor?
Vill jättegärna köpa en brun bicolor hona. Efter henne vill jag få både mitted och bicolor ungar. Har kollat upp detta lite och det verkar som att jag då behöver leta efter en mid high White bicolor. Stämmer detta? /Ulrika
Bicolour kan genetiskt vara både true eller high mitted. Det beror på om det blir en true eller high mitted bicolour hona vad du ska para med för att kunna få mitted och bicolourbebbar…
High mitted bicolour + mitted = High mitted och mittedbebbar
True bicolour + mitted = Colourpoint, mitted, true bic och mid high bic. bebbar (oftast för mycket vitt)
True bicolour + mid high bic = mitted, true bic, mid high bic, high white bic. Rent statistiskt bir 50% i den här kombinationen med för mycket vitt…
Det optimala tycker jag är att du köper en high mitted hona och parar med mittedhane.
Lycka till,
Marie
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Tack Marie ;-) Jag har en cp hane. Vad råder du mig då? Mvh Ulrika
Jaha, nu förstår jag. Ja, om du har en colourpointhane och vill ha mitted och bicolourbebbar så får du söka efter en mid highhona. Men avkommorna blir true bicolour. Dessutom antar jag att du inte gör om kombinationen mer än en gång, men då tänker du kanske försöka med en annan cp-hane?
Om jag ska vara helt ärlig är det lite bakvänt för mig att välja blivande avelshona med rätt mönster som första kriterie. För mig känns typ, temperament och stamtavla viktigare, men det är klart om man har många att välja på kan färg och mönster vara avgörande. 
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Jag förstår ändå inte… Varför bara göra kombinationen en gång? Ang typ temperament och stamtavla är det självklart när När jag letar. Försöker bara få grepp om det här med vilken sorts bicolor jag ska söka efter. Mvh Ulrika
Jag hade tidigare en bic hane som var genetiskt MHW.
Men 2 olika colourpointhonor blev utfallet:
Hona 1: Alla kattungar bicolour
Hona 2: 2 mitted och 2 bicolour
Så det ger inte alltid både mitted och bicolour.Ibland blir det bara av det ena;) Men om har 2 fina avelskatter så är det bara att göra komben 2 ggr.Jag hade absolut gjort om ena komben hos mig men tyvärr måste jag kastrera hanen pga att han ej trivdes som fertil.
#5 Tack Ok, Har fått erbjudande från ett par uppfödare där ungarna är olika bic, jättefina samtliga men nyfilen på hur ungarna blir efter dom med min hane. Förstår nu att det inte är 100% att det blir både mitted och bicolor och det gör ju egentligen ingenting, det är alltså inte det viktigaste för mig. Tack ;-)
Ok. Lycka till i valet av hona! Kul när det finns många bra att välja emellan! 
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Tack ska ni ha. Här finns det alltid råd att få från kunniga och hjälpsamma, uppskattar det