könsmogen
Hej jag undrar ungefär när min ragdollkille blir könsmogen?
Hur märker man det?
Med vänliga hälsningar
Det vanligaste är nog att de blir könsmogna någon gång mellan 8-10 månaders ålder, men det finns såklart individuella skillnader.
På min ragdollkille märktes det inte att han blivit könsmogen förrän han var närmare 1 år, men då började han gå omkring och jama rakt ut utan någon synbar anledning. Han hann även få en kraftig och läbbig fetsvans som tyvärr förstörde hans svansplym permanent (päls lossnade som inte växte ut igen), så idag ångrar jag verkligen att jag var så seg med kastreringen.
Förutom rastlöshet, ropande och fet päls är det lätt hänt att en fertil hankatt börjar skvätta urin på andra ställen än i lådan. Urinen får även en fränare lukt. En annan av mina hankatter började jucka när man gosade med honom… (det upphörde direkt efter kastrering).
Man kan även märka att en könsmogen hankatt blir stöddigare, hotfullare och mer aggressiv (främst mot andra katter, men det kan även visa sig mot människor).
Sajtvärd Katter iFokus
Ska han gå i avel? Annars ska han kastreras INNAN ni börjar märka av detta, fertila hanar är inte alltid särskilt trevliga att bo med… Annars fick du bra tips på hur man märker det här ovanför.