Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1535 ggr
dinamnam
0

En liten fråga bara!

Hej jag undrar eftersom Ragdoll är en "huskatt" så undrar jag om någon av er låter era Ragdolls springa ut?

Våra grannar tycker vi ska behålla våran inne då han är väldigt värdefull :)

Med vänliga hälsningar 

OberonsMatte
0

Ni kan mycket väl låta katten komma ut, men var med och håll honom under uppsikt eller i koppel om ni inte har möjlighet att göra en inhängnad.

En ragdoll är lite naiv och klumpig och kan därför ha lite svårare att hävda sig utomhus mot de faror som finns där. Eftersom en ragdoll även har ett utseende som många tilltalas och fascineras av, kan det även hända att någon tar hem honom till sig om han hittas ute på egen hand, så var rädd om er lilla kille.

Sajtvärd Katter iFokus

Shivali
3

Med tanke på din andra tråd ang fertilitet…en okastrerad katt ska man ABSOLUT inte släppa ut på egen hand! De är mer revirtänkande och hamnar lätt i bråk, de bidrar till huskattungar och riskerar att smittas av sjukdomar vid parning eller kattbett, dessutom kan de ta sig långt bort från hemmet i jakt på partner, sen vet man inte om de kommer tillbaka hem igen…iofs tycker jag inte att katter ska gå ute utan uppsikt alls i bostadsområden, det är ingen bra plats för en katt.

Våra raggisar får vara ute i sele och koppel/löplina och kastrater och unga får ibland gå lösa med oss på stugan eller i skogen, isf hela tiden under uppsikt.