Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2381 ggr
campiella
0

"typiskt" ragdolltemperament

Har noll erfarenhet och kunskap om rasen och väldigt ovan som kattägare överhuvudtaget om jag ska vara ärlig men:

Fick i februari överta 2 ragdollpojkar 6 & 7 år gamla då förra ägaren av olika anledningar inte kunde ha kvar dom.

dom Kommer från samma uppfödare och har bott på samma ställe hela sina liv. Dom är kastrerade båda 2.

Temperamentsmässigt är det som natt och dag. Giz är översocial, superbusig och snackar och ska vara med överallt hela tiden. stänger man dörren om sey på toaletten sitter han utanför tills man öppnar och pratar med honom, han sitter bredvid badkaret när man badar och sover i sängen hela nätterna .

Musse är försiktig, tillbakadragen och håller sey mest för sey själv. Enstaka gånger kan han tillåta att man klappar honom men för det mesta inte. Han vill dock gärna hålla koll på flocken och framförallt när hundarna finns i samma rum så kommer han men han håller sey på avstånd.

Båda hatar att bli burna/fasthållna. Giz får man klappa hur mycket som helst men försöker man lyfta honom så sticker han.

Till frågan då, hur "ska" Ragdollen vara i temperamentet ? På hundar finns det jue ofta beskrivet i rasstandarden hur den önskas vara, finns motsvarande på katter ?

Oj, det blev långt inlägg för en så kort fråga, hoppas någon orkade läsa sey ända fram :P

OberonsMatte
0

En ragdoll brukar oftast beskrivas som lugn och bekväm, men samtidigt nyfiken och social. En ragdoll vill vara "med", men befinner sig hellre brevid än uppe i famnen eller sin matte/husse. De är dock väldigt medgörliga och lätthanterade i de flesta situationer.

Alla katter är dock individer och det kan skilja sig mycket från katt till katt hur mycket av det rastypiska temperamentet de har. Min egen raggis Oberon är allt det jag beskrivit ovan, men han är nog lite lekfullare än vad en 4-årig ragdollkastrat vanligen är.

Sajtvärd Katter iFokus

Selma67
0

Jag har också två helt olika tjejer. Mycket av det som står i beskrivningen ovan stämmer in på dem. Den äldsta, som är drygt året, är mer försiktig, även om hon kommer och hälsar på alla och vill gärna bli klappad. Den lilla, som är fyra månader, är mer nyfiken och lekfull. Kommer och lägger sig bredvid i sängen och sover hos oss. Vägen till hennes hjärta går genom lek. Den stora uppskattar egentid med någon av oss i familjen.

Det är en underbart social och lugn ras, utan att vara på. Att bli buren är inte så kul, och inte ligga i knäet heller. Men som sagt, vill ändå på olika sätt vara nära och behöver mycket bekräftelse.

// Liselotte

www.wendeltassens.se

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

ellenw
1

Jag har en kille som är 7månader.Cool Han älskar att bli buren,tycker om när jag kammar honom och tycker om att leka kuragömma.

Däremot så sitter han i knä en liten stund sedan är det nog.

Sover i min säng hela natten. Följer troget med på toa trots att det är mitt i natten ibland, ingen ide att försöka övertala  att han för ligga kvar. Följer med med halv stängda ögon och väntar.Så himla söt.Väldigt nyfiken och snäll.Älskar mat, ha ha.

Skaffa en ragdollunge är det bästa som jag kunde göra.Glad

Elena.