Inför förlossning
Förhoppningsvis så är min kisse dräktig (annars är hon väldigt ambitiöst skendräktig) och ungarna bör komma om ca 2 veckor, lite beroende på vilken dag hon blev parad, men vad behöver jag tänka på att ha hemma? Det är vår första kull, både för mig och kattan, jag läser på för fullt, men tycker det är bra att få tips också.
Hej pebb, Inrätta ett litet bo till honan och de blivande ungarna, så hon kan känna sig lugn och trygg, ha en liten korg där du kan lägga kattungarna i en efter en, i korgen kan du ha en värmedyna och filt, akta så dem ej bränner sig! Många fyller små petflaskor istället och fyller dem med varmt vatten! Slemsug, sax, någon steril vätska att tvätta naveln med, navel efter navelsträngen är klippt/avdragen är inkörsporten till bakterier så ha steriliserade händer och verktyg om nu honan ej reder ut att bita av navelsträngen, min veterinär berättade om det behövs är det bäst att knipsa av navelsträngen med naglarna än med sax då kärlen kryllar ihop sig på ett bättre sätt, mjölkerstättning ska du helst undvika, men behövs det är det super att ha hemma finns från ex. Royal Canin. Rektal termometer är bra att ha, tänk på att den ska vara smal, våg är viktigt. Nagelack i olika färger, för att markera klorna så du vet vem som är vem! Hmm detta var lite jag kunde komma på nu så här i kön på Swedbank:) Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls
Boplats, bolåda där hon kan föda i lugn o ro
Filt (för att ligga lite mjukare) och plastad froté över , kanske ett par byten
Plasthandskar och/ eller handesinfiktion
Sax och peang, steriliserade (koka upp)
Våg att väga de små på
Värmedyna om det skulle behövas
Lycka till 
Vi är precis där nu
Hade önskat jag kunde ta över lite av det onda. Har ordnat bolåda, bädd på utsidan om hon hellre vill föda där. Handsprit, sax, nagellack, våg, papper, penna, telefon och klocka. Och en man som är beredd att springa ärenden :-) Men just nu ligger hon i garderoben på tjejernas kläder…
Hon är ganska tydlig med när hon vill ha sällskap och när hon klarar en stund själv. Jag är här om hon behöver mig.
När det gäller värme har jag en liten fråga. Har förberett med en vetekudde att värma. Förstår ju att man måste tillföra värme till ungarna om mamman är upptagen. Men var på en föreläsning som Spinneriet hade då veterinären där varnade för att tillföra värme då det torkar ut. Detta hade jag antecknat med utropstecken efter. Men sedan har jag läst, både här och i fackböcker att man kan använda både värmedynor och dyl. Vad har ni för erfarenheter av detta?
Nej, nu får jag gå upp och titta till henne. Det är så spännande!
Lycka till du med pebb!
Vänligen Liselotte
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
Tack för tipsen!! Jag tänker på det här med att sterilisera sax och sånt, lägger ni den i något sen för annars så blir den ju kontaminerad igen, eller gör det lilla inte så mycket? Och då gäller det ju att lägga den i något som inte heller är kontaminerat 
#3 Det föreläsningen var jag också på!! Riktigt bra!! 
Ungefär vilka mått behöver bolådan ha? Hon är rätt liten. Jag förstår att hon måste kunna sträcka ut sig, men det är ändå lättare med mått :)
Nappflaskan som apoteket säljer, är den något att ha? Eller är det bättre med spruta?
Hej,
Nu har jag varit kattmormor i tre dagar, och det känns verkligen som man får barn själv…
Selma fick nio små, förstagångsföderska, men två klarade sig inte.
Jag hade steriliserat sax och la i papper. När det väl skulle till valde hon inte att föda där vi trodde, utan under skohyllan i garderoben, på en gammal badrumsmatta. Inte speciellt sterilt :o. Så det var bara att rafsa ihop sakerna och försöka lägga ett lakan under henne. När vi trodde att hon var klar, hämtade vi bolådan och lade ungarna där och då hoppade hon efter. Hon fixade allt själv, navlade av och åt upp moderkakor. Så duktig.
Jag kan tänka mig att bolådan är 60 x 60. Vi har använt en kartong som vi bäddade med filt i botten, sedan ett sådant där frottéskydd som man har till små barn och lakan därpå, som jag nu i början byter varje dag.
Jag har försökt stödmata lite, vilket jag tycker är otroligt svårt. När man köper RC mjölkersättning finns det nappar och flaska med, men om de inte suger självmant behöver man något att trycka på. Flaskan i det kittet från apoteket var mjuk, men gummit i napparna alldeles för tjockt. Så idag har jag varit på apoteket och fick tag i en 1 mm-spruta som jag ska försöka med sen. Men som sagt, det är inte lätt. Där skulle jag vilja ha lite tips. En av ungarna ökar inte vikt som han ska.
Hoppas du på något sätt blev hjälpt, och lycka till med din kull.
Jag skickar med en bild på de små och bolådan.
Vänligen Liselotte
www.wendeltassens.se
#7 NIO stycken… Jösses.. Även 7 som blev kvar är ju väldigt många.. Maries syster fick 6 st första gången, jag hoppas på 4!!
Då verkar alltså inte flaskan från apoteket vara nåt vidare, fast jag hoppas ju att jag slipper stödmata, men förstår att du behöver göra det som fick så många.
Supersöta! Och lådan ser ut att vara ungefär i samma storlek som den jag har, kommer inte ihåg måtten.
RC nappflaska är bra men välling ska du ha KMR, den tycker jag är bäst
men det är inte säkert du behöver stödmata, eller kanske behöver du bra göra detta några dagar
Håll om huvudet försiktigt men bestämt under tiden du ger maten, det är inte säkert de suttar på en gång, lägg ner kattungen då och ta en annan och ta den första sen igen, de brukar för det mesta ta nappen, faran med den lilla sprutan är att du trycker i n maten för fort och då kan de komma upp genom näsan eller gå ner i lungan
jag fick 8 nu i en kull och gav bara lite de 2 första dagarna, är inte så noga att de går upp mycket bara de går upp och man ser att de mår bra
Det är ett homla liv i bolådan, fart på de små som om de säger "jag ska komma först till min tutte 
Kattungarna har ju sin egen tutte med, ikke sa Nikke att det går att läga dem till fel inte
Vill man vara säker på att de får i sig kan man "dela" på dem, ta hälften åt sidan en stund medan de andra diar och sen lägga till de andra och ta bort de första
jag brukar lägga dem bakom mamma katts rygg
Det var bra tips. Som det ser ut nu tror jag inte att jag behöver stödmata. Den lille som jag var orolig för har gått upp 20 gram sedan igår, så nog får han i sig mat
, han är väldigt framåt och högljudd. De övriga har också ökat bra.
Selma blir väldigt orolig om man tar en unge och den piper. Vet inte hur hon skulle reagera om man delar på kullen. Men ska försöka som du sa, att lägga de bakom ryggen.
Nu börjar den värsta oron lägga sig, och man vågar känna glädje. Kan sitta hela dagen och bara titta. Helt ljuvliga de små.
www.wendeltassens.se