Dålig mage av stress?
Hejsan..
Min lilla kille på 7 månader har blivit så dålig i magen, men den andra katten är som vanligt. De äter samma sorts foder och enda skillnaden i vardagen är att förra veckan var vi i stugan med dom. Lillen är ju inte så van att vara ute, kan den dåliga magen bero på att stressen släppte då han kom hem efter två dagars spännande besök i stugan?
Funderar på om det beror att det är rötmånad och det hinner bli bakterier i matskålarna mellan varven, men om det beror på det så borde ju båda katterna ha fått dålig mage? Jag diskar ju skålarna varje dag, och dom äter oftast upp allt blötfoder på en gång.. Vad tror ni?
www.maliinnordlund.blogg.se

*kan lägga till att de självklart inte fick gå ute själva ute i stugan, utan de var ute på koppelpromenad.. och det var ju en helt ny miljö för dom, så det var ju väldigt spännande*

Hej,
Många katter blir lösa i magen av blötfoder, du kanske ska testa att ge honom torrfoder?!
Annars finns en rad andra lösningar ex. Diarsanyl för att stoppa upp diarrén, dock ingen långsiktiglösning, probiotika som finns i pulverform går att köpa hos veterinärer och djursjukhus, Canicur pro, Pro kolin osv.
Det är inte bra att de går med diarré, speciellt inte kattungar, de blir snabbt uttorkade och det kan leda till att man får åka till djursjkuhuset i ett väldigt skarptläge, har själv varit med om detta!
Det kan också vara foderallergi/intollerans något som många katter utvecklar!
Hoppas det löser sig och det kan ju också vara så enkelt precis som du säger att stress orsakat detta!
Mvh
Stéphanie på S*Fabolousdolls
Blötfoder är bättre för katten, och om han mått bra av det förr så skulle jag inte byta.
Visst kan stress utlösa magproblem, ge något probiotika och håll koll på honom, Eventuellt kan du ge kokt kyckling någon dag, det är skonkost.
Vilket foder får dom nu?
Forti Flora Testa att strö över antingen blötmaten eller torrfodret. Testa även att blanda i morotspuré i blötmaten.. några ger nötfärs som oxå är stoppande.
Hemsida www.amadeusdolls.se
Köp Diarsanyl el Canicur på apoteket o ge lite varje dag som det står.Det ska stabilisera magen.
Dom fick nötfärs i förrgår, idag är han något bättre. Han ska till veterinären och kastreras på måndag, så om han inte är bättre då får jag väl höra vad dom säger.
Jag kommer inte byta bort blötfodret, eventuellt testa med några andra smaker, han kan ju vara överkänslig mot något.. Han har fri tillgång till RC kitten och Applaws torrfoder för kattungar (utblandat typ 50/50, tanken är att övergå helt till Applaws) och så får han även Ica portionspåsar, oftast i sås men vi varierar med andra sorter ibland.
Tack för alla tips!! :)