Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1776 ggr
MiracleWithPaws
0

Viktuppgång vid dräktighet

Vår tjej Sushi är nu på dag 42 sedan första parningsdagen. Fram tills för bara några dagar sedan har vi inte sett några direkta tecken på att hon skulle vara dräktig, men nu tycker jag att hon sover mer och helt klart ser rund ut! Vägde henne och insåg att hon gått upp 400 g (från 3,4 till 3,8) sedan parningen.

Kan det vara skendräktighet tror ni, eller kan jag börja hoppas på att det är smått där inne? Och i så fall, hur många ungar tror ni det blir? Har läst att honan går upp ungefär 250 g per unge under dräktigheten, så minst två borde det ju vara? Men kan det vara fler tror ni? Om någon har statistik över hur era honor gått upp i vikt under dräktighet, skulle det vara intressant att få kika på!

Selma67
0

Då får vi verkligen hoppas att det är bebisar i magen :-)

Selma vägde 3,9 när jag scannade innan parningen. Under tiden hon var iväg gick hon ner till 3,2 för att sedan börja lägga på sig. Hon åt som en häst. Vid 47 dagars dräktighet vägde hon 5,1. Sen vägde jag inte mer. Hon fick nio kattungar på mellan 45 - 90 gram. De två minsta klarade sig inte..

Men sju härliga små ullnystan har vi här hemma, som nu är 10 dagar Glad

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

MiracleWithPaws
0

Oj jisses, det var många! Grattis! :) Tack för viktinfo, men oj, gick hon ner så mycket när hon var på parning? Vi hade hanen här och Sushi gick inte ner något alls så vitt jag vet.

Någon mer med lite viktstatistik?

amadeusdolls
0

kopierat från annat forum och räknesättet stämde på min hona.

- Man väger honan v.5 och v.6

- Vecka 6 vikt minus vecka 5 vikt dividerat med 50 = antal ungar

bebbles
0

jag räknar v 4 minus v 3 och det brukar stämma

8 kattungar fick vi Glad

bebbles
0

26-maj

3356

03-jun

3500

09-jun

3537

2 v

17-jun

3660

3 v

24-jun

4055

4 v

7,9 kattungar

30-jun

4385

5 v

08-jul

4600

6 v

16-jul

4922

7 v

23-jul

5259

8 v

31-jul

5082

9 v

pebb
0

Marie fick sina ungar igår kväll, 4 små pyren men tyvärr hade minstingen gomspalt och finns inte längre, men dom andra tre mår bra iaf. Hon gick upp ungefär ett kilo. Enligt vägmetoden skulle hon få 4 och fick 4 :)