Blandraser
Är det ingen som reagerat på att det är ovanligt mycket blandraser ute på annonser, birma/ragdoll Ragdoll/skogis osv.. Blir lite förvånad faktiskt..
Förvånad nej .Det är väldigt vanligt tyvärr o diskuteras rätt ofta på katter bla.
En del är faktiskt blandraser o en del ser absolut inte ut att vara blandade med någon speciell ras men folk verkar gilla att bli lurade…
Jo. Märkt har jag minsann. Men ofta är det inte ens "ras+ras", utan avel helvilt med utsläppta honor som drar hem en mage full med gatukorsningskattungar.
"Norskskogkatt ungar" - Mamman är 50% skogis och resten okänd. Pappa okänd. 1900;- för långhårig, 1000;- för korthårig.
"Ragdolls" - Mamma har ragdoll i sig, pappan är grannkatten. Det märks att ungarna är ragdoll då de blir lealösa när man lyfter dem. 1800;- för de grå, 2500;- för den med blåa ögon.
Detta vart bara påhittade exempel. Men sånt sitter jag och rynkar ögonbrynen åt varje dag.
Inte för att 1-3000 är för mycket för en blandras (katters status och pris bör höjas till minst tusenlappen per kise oavsett ras, tycker jag, så det är inte relevant).
Men att man skriver en ras i annonsen och att det väldigt tydligt inte är den rasen är pinsamt. (Lika pinsamt är det att PÅSTÅ att man har två renrasiga ragdolls/skogisar/maine coons med stamtavla, och sälja ungarna utan stamtavla. Ett djur utan stamtavla är blandras/huskatt, helt enkelt).
Om en ras är populär visar det sig tyvärr även i den oseriösa aveln. Jag skulle önska att uppfödare var tuffare mot sina kattungeköpare och verkligen klargjorde hur illa det vore om katten skulle utnyttjas i oregistrerad avel. Om man inte vill ta upp ett sådant tråkigt ämne kan man se till att sällskapskatter är kastrerade vid försäljning.
Sajtvärd Katter iFokus
Bra sagt.
Igår såg jag på en dokumentär om katter (därmed raskatter). En känd uppfödare av bengaler blev intervjuad kort, och blev omfrågad om vad en katt kostade. Han förklarade att alla hans katter kommer kastrerade och chippade, och att man får betala en stor summa pengar om man vill "köpa avelsrättigheter", och därmed en okastrerad kise.
Om fler tänkte så så vore det kanske bättre. Har du inte råd att slänga 10 papp på en raskatt kan du minsann låta bli att föda upp :)
Tråkigt att folk ser chansen att tjäna några tusenlappar.

#4 verkar som en intressant dokumentär, kan man hitta den på nätet ??
You can't spell Bitchy without Itchy
Dokumentär kanske var fel ord :) Det var ett program om katter (typ cats 101 på animal planet). De förklarade hur de olika raserna kom till och besökte utställningar lite snabbt.
Det var på youtube som jag såg det, och kan inte hitta det (har försökt en stund nu).
Jag länkar om jag hittar det igen :)

#7 vore jättesnällt :)
(är dokumentär/fakta nörd)
You can't spell Bitchy without Itchy
Ännu tråkigare är att folk faktiskt fortfarande tror att blandraskatter är friskare än raskatter bara för att man just lagt ihop två olika. Genetiken fungerar inte alltid riktigt så… Tyvärr verkar det inte gå att argumentera med blandrasägarna om detta, dom vet minsann att dom har rätt och refererar till sjuka, inavlade människosläkten osv… Det går liksom inte hem när man förklarar att iom stamtavlor så har vi möjlighet att hålla inavelsgraden nere och genom hälsoprogrammet försöka hålla sjukdomarna borta. Det blir ju som vi vet inte alltid rätt bara för att man försöker, men hellre det än stoppa huvudet i sanden och skita i att ta reda på fakta.
Finns en annons ute på blocket nu där någon säljer ragdoll bebisar utan stamtavla för 5500kr…
Jag mailade och frågade varför de inte var registrerade, då svarade hon att båda föräldrarna har stamtavla och att man inte behöver ha en registrerad kattunge om man inte ska avla på dem :s
#10 Ännu en gång kastrera era kattungar innan de lämnar era hem för då slipper man sådant där. Spar de hellre hemma någon vecka till.