Är din ragdoll en klättrare??
Enligt den generella beskrivningen av Ragdoll så skall det ju vara en relativ lugn kattras som föredrar att hålla till sig på golvet/marken.
Min ragdoll verkar inte passa in i den beskrivning så bra, hon ÄLSKAR att klättra högt. Hittade henne igår klättrandes på min höga bokhylla på väggen, fick lite smått panik för att det fanns verkligen inte mycket utrymme för henne att ta fäste kring… det såg rätt lustigt ut!
Hon verkar vara helt orädd medans min andra katt som är en Birma tittar på henne med stora ögon (han är en liten fegis som föredrar golvet).
Är era ragdoll också sådana?
Mina killar är väldigt lugna och håller sig till golvet. Min äldste tycker inte alls om höjder. Han är aldrig på klösträdet som är ca 1,20 och om han vill komma upp på fönsterbrädan eller bord använder han sig alltid av fotpall eller stol. Han är verkligen klumpig.Min andre katt är bättre på att använda klösträdet eller hoppa på bord och så men han gör det inte så ofta heller.
// LD
Min raggis Oberon är nyfiken och lekfull, men han är definitivt försiktigare och osäkrare än mina andra katter (som är skogisar och birma) när det gäller hoppning (både på längden och höjden). Utan sina kattkompisar som inspiration skulle han nog inte ens komma på tanken att hoppa upp på bokhyllor och garderob trots att det finns mellanlandningsplatser, men efter att ha studerat hur kompisarna bär sig åt i c:a 1 år vågade även han göra ett försök och oj vad mallig han såg ut däruppe när han äntligen tog sig upp!
Det finns dock fortfarande lite mer otillgängliga platser som de andra kan använda, men som Oberon inte ens vågar försöka hoppa till. Klättra upp till högsta hyllan på golv-till tak-klöspelaren Rundetorn klarar han dock utan problem.
Sajtvärd Katter iFokus
Har en klösmöbel från golv till tak som mina ragdoll älskar. Så mina ragdoll är också klättrare.
Vår tjej älskar också att sitta högt! Kanske beror det delvis på att hennes mat står högt för att storpudeln inte ska komma åt den. Men hon ligger gärna uppe på bokhyllan eller högst upp i klätterträdet, även om där inte finns mat. :)
#2 haha det där känner jag igen, fast här hemma är det tvärtom…. här är det Birma katten som lär sig av Ragdoll katten hur man ska hoppa ;) men han är fortfarande mindre bra på att hoppa högt.
Konstigt nog så är min ragdoll ändå rätt lugn av sig, inte lika mycket spring i benen som Birman men är ändå väldigt nyfiken speciellt vad som finns på hyllor å sånt :) har fått lära mig att tejpa fast alla vaser och krukor i hemmet.
*Fissar* Min ena kille skullle nog vilja klättra men är alldeles för klumpig och smålat . Den andra är inte så mycket för höga höjder utan hoppar på sin höjd upp på bordet via en stol
.
Vi ska snart köpa ett nytt klösträd så vi får se om de kommer undersöka de högre domänerna då, det blir ett golv till tak träd är det tänkt.
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/

Min ragdolltjej älskar att ligga längst upp i vårt katt-torn som går från golv till tak, men, hon är OTROLIGT klumpig och är ingen smidig klättrare direkt ;)
Min lilla tjej älskar att klättra och hoppa men hon hoppar på ett annat sätt än de andra katterna hemma. Hon hoppar jämnfota på något sätt och det ser väldigt roligt ut.