Snart ny kattägare!
Hejsan jag har precis tingat 2st glada kattpojkar som jag kommer få hem run 25/8.
Nu skulle jag vilja har tips på lite saker som jag funderar över.
Nummer 1:
Foder.
Vilket typ av foder skall man ge sin katt?
Rekomendera gärna vilka märken ni ger som är bra och nyttiga för katten ( Vill att de ska ha det bästa för dem)
Nummer 2: klösträd.
Jag har kollat runt i denna djungel av klösträd och undrar om utformningen och höjden spelar någon roll?
Länk gärna till sidor med bra info då jag är ny på detta :D
Ps älskar denna sida kan sitta timma vis och bara läsa :)
Hej!
Jag är inte någon veteran på kattfronten, men har i alla fall snappat upp lite här och var hoppas jag. :) Generellt kan man säga att färsk-/mjukfoder är det bästa för katten i det långa loppet. Jag ger Bozita som jag tycker funkar jättebra och det finns i mängder av olika smaker (men basen är alltid kyckling, i alla fall i de smaker vi testat hittills). Vi kompletterar även med Four Friends som är ett torrfoder, för att vår kisse ska kunna gå och äta när hon vill. Båda fodren (och massor av andra förstås) finns på Animail (.com).
När det gäller katträd tror jag inte att det finns några direkta regler utan man får gå på egna preferenser och vad man tror ens katt kommer gilla bäst. Vi köpte ganska nyligen ett träd från Nordens Djurshop (.se). Tyckte det var ett bra pris, snabb leverans och vi är väldigt nöjda med trädet. De har mängder med träd i olika höjder och längder och färger och utformningar. Där kan man sitta länge och kolla runt. ;)
Grattis till kattköp och lycka till!
Tack för det bra och uförliga svaret.
Ja jag ser verkligen fram imot att få hem min fina lilla Ragdoll :D
Hej.
Grattis till val av härlig kattras :-), och till dina katter. Själv har vi precis fått vår första kull, det är så spännande. Jag har också en fyramånaders tjej.
Mat är en djungel. Och det är ju inte alltid man som kattägare kan bestämma själv. Jag hade gärna velat att mina katter åt Bozita och Mjau (som finns att köpa i vanlig affär) men tyvärr vill de inte äta det. Däremot Iams blötfoder går ner. Prova dig fram till blötmat som funkar. För som #1 säger så är blötmat att föredrar. Mest för att man då vet att de får i sig tillräckligt med vätska. Men högt fett o köttinnehåll och minimum av kolhydrater. Du vet; en mus är egentligen bästa födan…
Jag kompletterar med Eucanuba och Four Friends. Det sistnämnda ett nytt prisvärt foder med bl.a aloe vera i. Prisvärt också, vilket inte är fel.
Klösträd hittade vi ett på blocket. De ska ju leka med det under lång tid, så olika nivåer och liggplatåer är nog att föredra och en bra investering.
Lycka till med dina killar
Vänligen
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
Glömde skriva att det är viktigt med långsam introducering av nya foder. Gäller både blött och torrt. Ge det i början som de är vana vid och fasa över så sakta till nya foder om du vill byta. Små kattmagar är känsliga.
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
Tänk på att alltid då man får hem en katt ge samma mat i några veckor som den är van vid(även om den får ett dåligt foder). Annars kan den få en tarmrubbning o få diareé o då blir de jobbigt. Fråga alltså vad uppfödaren ger redan nu så du kan köpa hem. Sedan ska du väldigt försiktigt fasa över till det nya fodret(alltså någon vecka) o kolla så magen är ok annars måste du backa lite.
Detta med kattmat i både torr o blötmat är ju en djungel o alla vill ju bara ge det rätta till sin katt så den får ett långt o friskt liv.
Jag har lärt mig att katter ej ska äta spannmål(vete,havre mm), salt, socker, fisk(fisk ska vara allerigframkallande bla) mm. Så kolla så fodret ej innehåller så mycket av detta. Ang torrfoder så skulle jag aldrig köpa ifrån en mataffär, typ friskies ,whiskas mm då det är ett riktig skitfoder. Köp ifrån en djuraffär men är en djungel.
Jag köper mest Eukanubas torrfoder så katterna alltid har hemma men i huvudsak ger jag blötmat. Mjau(mataffären), Bozitas ska vara bra men mina får lite annat sk sämre foder också då de ej gillar det så mycket tyvärr. Blötmat är bra pga att det innehåller mycket vatten så man kan motverka urinproblem då vattnet sköljer rent urinvägarna. Eftersom katter har en dålig törstreflex så ger jag några exra droppar vatten i blötmaten så de får i sig lite extra vätska(speciellt sommartid). Katter är ju köttätare så ger även grytbitar av nöt o fläsk(Hemköp till människor) 2 ggr/vecka i små klippta bitar, kycklighjärtan, lammfärs, nötfärs, kycklingvingar(men vill ej direkt ha men bra för tuggmotionen) mm. Allt kött rått som jag lägger i små påsar o lägger in i frysen så jag bara kan ta fram för en portion el så.
**Nummer 1: Foder
**
- Du kan ge torrfoder, blotfoder och BARF
Det som raknas som bast haller val allihop med om att det ar BARF, biologiskt anpassad ra foda, som du kan lasa mer om har men kom ihag att det kan vara rent av livshotande att utfodra din katt enligt BARF om du inte har ratt kunskap da katterna kan do av bristsjukdommar.
Jag ger sjalv mina katter enbart blotmat av MJAU som du kan kopa i vanliga matbutiker och BOZITA som du kan kopa via internett eller i de flesta djuraffarer och de kan anvandas som helfoder for katter.
De torrfoder som jag anser ar bra ar Applaws, Orijen och Eukanuba. Eukanuba kan du hitta hos de flesta webbshoppar och djurbutiker medans Orijen hittar du hos valstorterade djuraffarer och webbbutiker och det samma med Applaws.
Kom ihag att fosa over pa det nya fodret successivt!
Nummer 2: Klosmobler
- Det ar valdigt individuellt vad katter tycker om for klostrad men vanligtvist brukar hojder, hus, utkiksplatser och olika nivaer uppskattas av katterna. Jag brukar hitta stora billiga klostrad har men annars rekomenderar en del manniskor tyska ebay.
Kom ihag att titta igenom zooplus olika hemsidor for olika lander da de har olika sortiment och priser men se till att de faktist levererar till Sverige.
Medarbetare på matlust
Tack för alla bra svaren!
Inser nu vilken tur jag har en så glupsk katt! Hon SKRIIIKER så fort vi öppnar kylen för att hon vill ha sin Bozita-mat. Redan innan vi öppnar skriker hon ett tag innan för att hon vet att "kring den här tiden brukar jag få mat". Jaja, det var lite OT, men kan bara inte tänka mig en katt som ratar blötmat - wow! o.O
När det gäller klösträd rekommenderar jag Kattens No1. De är lite dyrare än vanliga klösträd, men har tjockare klöspelare och är betydligt stadigare. En ragdoll väger ofta ganska mycket och då behövs det stabilitet för att klösträdet ska stå kvar när katten svingar sig i det. Fördelen med Kattens No1 är också att det går att byta ut enskilda delar när de blivit utslitna. Klöspelarnas sisalväv är dock väldigt slitstarka och håller längre än vanliga klöspelare med lindat sisalsnöre.
För att ett klösträd ska vara så funktionellt som möjligt bör det finns tillräckligt långa klösytor så att katten verkligen kan sträcka ut ordentligt när den vässar sina klor. Helst ska den klösytan finnas i direkt anslutning till golvet.
Bifogar en bild på mitt eget något ommodifierade Kattens No1 "Rundetorn" som birmakillen Ruben rejsar uppför. Har man stora katter kan det vara bra att välja en modell med extra stora liggytor (min ragdoll Oberon har vuxit ur Rundetorns liggkorg så den har jag tagit bort).
Sajtvärd Katter iFokus
Jatte bra tips med stadiga trad och det med att stora katter som ragdollen behover stor klosyta! Jag fick inte bukt pa min huskatts (7 kg i storlek med en stor ragdoll) forst jag skaffade hogre klospelare at honom och det underlattade ordentligt med min ragdolltjej tror jag da hon aldrig klost pa del stallen direkt.
Medarbetare på matlust
I #9 får du ett tips som är det absolut viktigaste när det gäller klösträd:
"För att ett klösträd ska vara så funktionellt som möjligt bör det finns tillräckligt långa klösytor så att katten verkligen kan sträcka ut ordentligt när den vässar sina klor. Helst ska den klösytan finnas i direkt anslutning till golvet."
Vilka pengar hade du tänkt använda för klösträd? http://www.katzen-deko.de, lite dyrare, men betydligt mer anpassade för större katter och klösträden håller mkt längre, så det är en bra investering enligt mig.
Titta exempelvis på http://eng.katzen-deko.de/kratzbaum-korb/deckenspanner--brussel--scratching-pole---arbre-a-.php, där har du en hög klösyta innan bäddar och annat börjar.
Du kan också tvätta alla Katzen-Dekos bäddar och liknande. Klar fördel.
Angående mat har du fått många bra råd, spannmål ska du försöka undvika så gott det går. Jag använder numera Hills VetEssentials, http://www.hillspet.se/sv-se/vetessentials/index.html.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Tack Mycket bra! :D
Du har redan fått många bra svar!
Min favoritmat är Applaws torrfoder (och även blötmaten)
Något att tänka på är om man ger sina katten endast mjukmat så får de ofta problem med tandsten och karies. Torrfodret är bättre för det. Annars kan man ge köttiga ben som katten får gnaga på som i naturen. Bra för munnen och för magen.
Applaws finns att köpa på bla zooplus.dk
Föredrar helst kattens no 1, tror att klösdelarna håller bättre på dessa och kan enkelt bytas ut. Finns olika varianter.
#13 Torrfoder haller inta tanderna fina! Det ar en myt… Blotmaten blir som en mjukmassa som spolas bort av salivet medans torrfodret kan fastna i tanderna och skapa bakterier som bidrar till samre tandhygien tydligen.
Daremot ger torrfoder battre tandkottstimulans men for stimulans av tandkott samt att halla tanderna fina och ta bort tandstenen kan man ge kycklingvingar att gnaga pa.
Medarbetare på matlust
#14 Det var det jag menade med tex kycklingvingar.
Blötmat "slipar" inte på tänderna för att få bort plack. Ang att saliven spolar bort rester? Då borde detta gälla för människor också, vi äter ju "blötmat", men måste bordta tänderna ändå för att inte få tandsten och karies.
Syftet med inlägget var att om man ger enbart blötmat måste man även borsta tänderna då och då för att undvika dålig munstatus.
I katternas naturliga miljö äter de tex råttor med ben och allt som "slipar på tänderna och stimmulerar tandköttet så tandlossning inte intreffar.
En vännina till mig gav sin katt enbart blötmat och idag har katten inga tänder alls.
Detta var bara ett råd. Jag har själv väääldigt mycket om ämnet och mitt val blev:
Applaws torrfoder fri tillgång (kattunge): pga det höga köttinnehållet och att det inte inne något spannmål alls. Hade helbarfat om inte detta fodret fanns.
"Halvbarf" med köttiga ben för munhälsan och för att katten ska få i sig vätska.
Tack för alla bra svar!
Har blivit lite klokare nu :D
Ni som har klösmöbel "Kattens NO1" vilen vertion har ni?