Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2986 ggr
Myrrami
2012-08-15 20:38
1

Bilanx torrfoder

Hej

Jag ger mina katter Mjau blötmat men brukar komplitera med ett torrfoder.

Katterna  verkar tycker om Bilanx.

Nu undrar jag hur det står sig mot de andra torrfoderna. Är det npgon som har testat det och har bra eller dåliga erfarenheter?

//Em

amadeusdolls
2012-08-15 20:57
0

Om du använder sökfunktionen så finns de många gamla trådar ang torrfoder där man jämför olika sorter.

Har ingen erfaranhet av Bilanx utan just nu har jag Four Friends kittens.

Annars har jag haft Nya Bozita eller purina proplan till mina katter.

Lycka till i foderdjungeln :)

Myrrami
2012-08-16 10:27
0

Jag sökte där men hittade inte något om just Bilanx.

Eftersom mina huskatter är lite kräsna är jag glad att de har hitta något de gillar, nu hoppas jag bara att det är bra för dem också.

Blev förvånad när jag fick hem min raggis Izzie att hon äter allt som står framme och att hon är ett riktigt matvrak.

Mina andra katter är inte alls så, men så går de visserligen ute och jagar också.

Sturken
2012-08-17 16:55
0

Jag googlade lite men hittade tyvärr ingen innehållsförteckning på just Bilanx.

Men här kommer lite tips på foder i allmänhet till katter.

Eftersom katter är strikta köttätatare är det bästa att fodret innehåller så mycket kött som möjligt. Kolla på innehållsförteckningen och där ska kött stå som första ingrediens (helst som andra och kanske tredje också). Sen ska fodret innehålla så lite spannmål som möjligt då katter ej kan tillgodogöra sig spannmålet.

En bra regel är att hålla sig undan från torrfodren i mattbutikerna och sen börja att läsa innehållsförteckningar.

Bra torrfoder är; Eukanuba, Porta 21 sensible, Orijen, Acana tex. Då de har hög kötthalt och lite (om ens något) spannmål i dem.

Det absolut bästa är att ge endast blötmat och komplettera med lite råa kött ben för tandmotion (eller att barfa om man har kunskapen). Det är en myt att katter behöver torrfoder för tänderna eftersom kulorna är för porösa för att ge någon motion.

Hoppas det här hjälpte lite i alla fall =)

Sophey
2012-08-17 17:55
0

Bilanx ar inget hojdar foder men om du letar pa Katter i fokus kan du nog hitta en hel del om det torrfodret!

Medarbetare på matlust

BARFmycat
2012-08-18 21:22
2

Bilanx är ursäkta min franska ett skitfoder som vilseleder konsumenterna med en snygg förpackning och ett högre pris än andra lågbudgetfoder.

Egentligen är det inte så svårt att hitta ett bra foder till sin katt;
Det ska vara fritt från fisk
Det ska vara fritt från spannmål
Det ska vara fritt från mjölkprodukter
Det ska inte innehålla socker.

Exempel på sådana torrfoder, som för övrigt är de enda torrfoder jag känner till som är fria från samtliga ovanstående, är;
Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Applaws Kitten & chicken, Wildcat Etosha samt Hill´s D/D

Frågan är egentligen varför du över huvudtaget vill ge ett torrfoder, det finns ingen anledning alls att ge det till katter som kan äta blötfoder.Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sophey
2012-08-19 09:23
0

#5 Har du en aning om vad Applaws fett innehall ligger pa?

Medarbetare på matlust

BARFmycat
2012-08-19 10:48
0

Chicken, 20% fett, kitten 21% tror att det är i TS eftersom vattenhalt inte är angivet på hemsidan.

Man kan läsa analys och innehåll här

Sophey
2012-08-19 11:10
0

#7 Deras hemsida var under uppbyggnad forut nar jag kallade vilket var ett bra tag sedan…Tack!

Jag kommer nog att byta fran RC till Applaws till den som ater torrisar hos mig…

Medarbetare på matlust

BARFmycat
2012-08-19 11:24
0

Inga problem, och vad glad jag blir att höra att du tänker byta till ett bättre foder åt din katt!