Anderssons välling
Godmorgon alla!
En fråga ang Anderssons välling.. Hur länge håller den sig i kylen?
Fick en kattunge så tänkte höra hur mycke/lite ska jag göra iordning när de är dax och vilken buljong har ni i den??
Receptet jag undrar över kommer här:
½ liter mjölk, 1-2 skedar maizena mjöl och en matsked druvsocker. Koka upp blandningen. Låt svalna. Blanda i en tablett askorbinsyra, en klick smör och 1 äggula. Man kan också använda en lättare buljong, inte så starkt smaksatt bara. Lägg i en äggula och smör. Ett annat alternativ är majsvälling.
Ha en suverän fredag :)
Hemsida www.amadeusdolls.se
Det där skall du inte använda till en katt unge det finns färdig kattväling Som är pulver som man blandar med varmt vatten och slanar det de funnit att köpa på Ica maxi eller Willys eller Coop forum
#1 No offence, men amadeusdolls är en uppfödare! Det hon menar är att detta är en ''huskur'' ett kanske billigare alternativ till den kattvällingen som finns på marknaden! Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls
1# Svaret på frågan löser sig så de lugnt.
#2 Tack Stephanie:) Hur går de med dina kattunge planer?
mvh
Anneli
Hur länge kan man använda denna välling till katterna.
Blev nyfiken på svaren.
Ska man använda lakotsfri mjölk då katter inte tål laktos vad jag hört.
Tacksam för ett recept ;)
Har en katt som är 5 månader och ska få hem en liten om två veckor.
#4 Denna välling är tänkt till riktig små kattungar hos uppfödarna. När kattungarna ska börja äta annat än dia mamman vid sidan av vid 4-5 v ålder.
Äldre kattungar som är är avvanda från mamman och flyttat till nya hem (minst vid 12 v ålder) kan äta vanlig kattunge mat som finns i djuraffärer.

Varför ger man spannmål till små växande katter som behöver all näring de kan få, trots att katter aldrig får i sig spannmål i vilt tillstånd, har inget bevisat behov av kolhydrater och det kan ge upphov till en irriterad mag- och tarmkanal, med diarré som följd?
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#3 :) Jo det går fint tänkte ultraljuda hjärta och njurar i september, alla andra tester är gjorda:) sen blir det parning i slutet av september om hjärta/njurar är ok! Är så förväntansfull! Godnatt Med vänlig hälsning, Stephanie S*Fabolousdolls
Har inte gett nån välling än och de var en fråga ..
iomed receptet är till fler kattungar än en som jag har så undrade jag hur mycket eller lite man ger.OM man ger.
Om man googlar lite så dyker de vällingreceptet upp lite här o där men inte i vilken mängd.
ok då håller vi tummarna :)
Nattinatt :)
Jag har aldrig behövt använda någon ersättning/välling vid övergången till vanlig mat. Men det gör man förstås som man vill…
Jag brukar ta fram en skål kitten torrfoder, och en annan skål med antingen uppblött torrfoder eller blötfoder och vattenskål förstås så får de smaka på hur de själv vill. Under tiden får de ju dia av mamman, vilket successivt avtar när de vänjer sig att äta den vanliga maten.
Är det någon som har provat moussen som royal har kommit med?
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se

Jag anklagar heller inte dig, det var en öppen fråga.
Det är inte särskilt bra att blöta upp torrfoder som innehåller spannmål, det kan snabbt bildas väldigt giftiga mögelsporer om man har otur, då är det bättre att ge ett blötfoder.
Royal Canin påstår att moussen är det perfekta fodret för kattungar i ålder 4 veckor till 4 månader, och använder sig av falsk marknadsföring då de påstår att kattungar instinktivt väljer just det här fodret under deras tillväxperiod.
Om man tittar på innehållet så innehåller det;
Kyckling och fläskkött, rismjöl och protein, cellulosa, kalcium kaseinat, fiskolja, mineraler (inklusive kelaterade mineraler), jästextrakt (källa till mannan-oligosackarider), taurin, fruktooligosackarider oligosackarider, ringblomma (källa för lutein), L-carnitin, vitaminer.
Personligen kan jag ju då tycka att det går precis lika bra att ge tex Mjau lantpaté med kyckling, som innehåller Kött och köttbiprodukter (kyckling 4%) och mineraler. Inget knussel med andra ord. Mjau använder även de fläskkött som bas i sina blötfoder, och de innehåller mer fett och protein än RC´s mousse, samt är spannmålsfria.
Kattungar är fullt kapabla att äta upp kycklingben och hela köttbitar vid 4 veckors ålder, så det finns ingen anledning alls att dalta med babymat åt dem. Hur skulle de annars överlevt evolutionen?
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#9 tack för svaret. Jag får se vad lilleman väljer när de blir dax. Blir nog ungefär så som du beskrev för de verkar vara bökigt att fixa vällingen till bara en gullunge, kanske annorlunda vid en stor kull och det får tiden utvisa när de händer :)
#10 Nej har inte testat den ännu :)