Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 5680 ggr
Raggedydoll
1

Blå blev Choklad!

Jag har varit med om något otroligt. Min S*Raggedy Doll Celine har varit på utställning 4ggr innan igår, men när hon gick upp för bedömningen kollade domaren på bedömningssedeln och på katten igen. Jag trodde det handlade om hennes sköldpaddsteckning, men då brister domaren ut; "Är detta blått för dig?!" Efter lite diskussion inser jag att hon är fel färg! Har inte tänkt på det så noga, jag skämdes ganska mycket då. Domaren far iväg med min katt, när hon kommer tillbaka får vi gå iväg till sekretariatet och förklara vad som hänt. De är så otroligt snälla och låter mig ändra färg på henne direkt. Jag äger nu en RAG h 0421!!! Damen går upp för bedömning och det går kanon, hon kommer upp för nom men blir slagen av en Sibirisk Katt. Jag är dock överlycklig! Så imorgon blir det att beställa DNA för bekräftelse av Chokladfärgen. MEN kikade på stamtavlan igår och långt bak ligger Choklad och lila så har isf haft en jäkla tur!

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

[Norrtassen]
0

Spännande…Skrattande

Rosino
0

Grattis, om det nu är så du vill ha det! :) Det ska bli intressant att se om hon är choklad, jag har lite svårt att tro att det skulle dyka upp efter så många generationer. Men det visar sig med dna-testen. Har du nån nytagen bild?

Raggedydoll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skall beställa DNA testet nu, men är det:
Chocolate and Cinnamon test

jag skall beställa? har aldrig beställt för choklad. Men logiskt sett måste det vara den?

#2 Hade jag med men eftersom alla bärare ger 50% bärare i kullen kan det hända. Men som sagt ska man ha en jäkla tur då om man inte har kollat sina katter efter Chokladgen ;) Jo visst vill jag ha choklad, men hade räknat med om några år kanske :) Men gör absolut inget om hon visar sig vara choklad nu :)

S*Raggedy Doll

www.RaggedyDoll.se

Raggedydoll
0

Här kommer en bild på öronen med. De avgjorde allt för domarna. Nu har 3st sagt att hon är Choklad! :D

S*Raggedy Doll

www.RaggedyDoll.se

Neo033
1

Grattis till färgbytet! Nu är jag kass på choklad, men kan hon inte vara bruntabbypadda? Måste kolla på hennes stamtavla.

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Raggedydoll
0

Inte enligt domarna, därför DNA test. 
(stamtavlan: http://stambok.sverak.se/Stambok/Visa/293282)

Men alltså, detta är förvirrande. Hon har alltid varit för ljus för brun, (hade en blåtabby i kullen som var MÖRKARE än damen) så jag vet inte! ska beställa DNA för att få stopp på all förvirring, som liten sa alla att hon var blå, det är de konstiga. Även på utställning höll de med att hon var blå….

S*Raggedy Doll

www.RaggedyDoll.se

Rosino
0

Svårt att se från bilderna, men så där snabbt tittat så skulle man gissa på brun. Men kanske bara för att choklad är ovanligare och bruntabby ser ljusare ut än solid brun. Men om 3 domare sagt att hon är choklad så får vi tro på det - åtminstone tills DNA-testen kommer Glad

Raggedydoll
0

bara för skojsskull: 
På Mammans sida är det Lonerock Issey Miyaki som är boven, han är en RAG c 04. Han är: Morfars Farfars Far, alltså 5 generationer ifrån Celine!

På pappas sida är det Mourningdove Guinevere som är boven där. Hon är en RAG b 03. Han blir: Farfars farfars farmor, alltså 6 generationer bort! 

Detta kan bli kul att se :)

S*Raggedy Doll

www.RaggedyDoll.se

Neo033
1

Tittade på hennes stamtavla och hittar två lila katter i hennes stamtavla, båda 5 generationer bak. Rent teoretiskt skulle det kunna burits choklad på båda sidor som nu gett en chokladavkomma, men med tanke på att ingen annan avkomma av dessa 4 generationer katter som isf skulle varit bärare skulle ha givit en choklad/lila katt, känns det ännu mer otroligt. Celines farfar Melwin har fått 88 avkomor och 5 av dem är med en lila honor där samtliga avkommor är blå. Kan vara en slump också, men sammantaget känns det som att chansen att hon är choklad är liten. Blir spännande med dna-test och hoppas såklart för din skull ann hon är b. Glad

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[Litlamins]
0

Blå ser hon absolut inte ut att vara. Men jag är lika tveksam till choklad. Jag tippar på att hon är brunpadda.Med ganska mkt insprängt rött o lite dålig utmaskning. Hur gammal är hon?

Om hon är någotsånär ung, tycker jag att hon är för utmaskad på kroppsfärgen för att vara choklad, choklad håller sig oftast riktigt ljusa högre upp i åldern på själva kroppen liksom.

Det ska bli riktigt spännande att höra vad dna testet säger! Och även om hon är choklad genetiskt, är det alltid fenotyp man ställer ut på utställning, även om hon är dna choklad, men ser ut som något annat, alltid knepigt med dåligt utmaskade katter, och padda och tabby gör det ändå svårare.

Men jag håller förstås tummarna för att hon är choklad, om du hellre vill ha det :)

Själv har jag avlat en del choklad och chokladtabby genom åren, fast på birma då.

Stort lycka till, och jag följer tråden med stort intresse!

Kinne
0

Jag har en choklad-hona, en bruntabby och en blå, och tycker nog att din hona ser mest brun ut. Färgen ser lite för 'kall' ut för att vara choklad. Enligt mig. Men om du hoppas på choklad så håller vi tummarna! (:

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Marleene
0

Jättefin hona och håller tummarna att hon är choklad.

Dock måste jag nog erkänna att jag tycker hon ser väldigt brun ut. En brun som visserligen är lite blek i färgen, men hon är ju å andra sidan padda också.

Jag hade två bruntabby i min senaste kull och den ena av dem var så mycket ljusare i färgen än den andra (och är fortfarande) att jag hade trott hon var choklad om det inte varit omöjligt. Så bruna tabbys kan bli ganska bleka ibland, och har de dessutom rött i sig så kan det ju göra att de ser ännu ljusare ut.

För att jag skulle säga att tjejen på bilden var choklad så skulle jag ha velat ha ljusare och varmare färg på kroppen och även på benen där de är mörka. Hon är ju dessutom bara 1 år gammal och chokladfärgen tar ju så lång tid på sig att jag inte tycker hon borde vara så mörk som hon är.

Så min gissning är att hon är brunsköldpaddstabby, men såklart håller jag tummarna att du fått en chokladsköldpaddstabby Glad

Ska bli spännande att höra resultatet av DNA testet

Marleene
0

Bara för att visa skillnaden på mina kattungar när de var 11 veckor.

Båda tjejerna är ur samma kull och är båda RAG n 04 21
(Bruntabby mitted)

Och jag vet att hon inte kan vara choklad efter ingen av morföräldrarna bär på choklad.

raggorgeous
0

jag har också en hona som jag fött upp som är mycket ljusare i sin bruna färg, men som är brun, vi har till och med gjort DNA prov för att vara säkra.

kortet är av henne som liten

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

[Isadolls]
0

Kolla på  kattens trampdynor, finns det någon mörk fläck kan dom vara bärare eller choklad!

Hälsn. Tina.

bebbles
0

kan vara choklad, det som jag tycker är de röda fläckarna är för tydliga

i såfall kan hon vara bärare de är lite ljusare även på öronen

Svidjas
0

Min hona S*Abayomis Duchesse ville dem också skulle vara choklad men hon är bruntabby och bärare av dilution och choklad.

http://www.svidjas.se

Svidjas
0

Här har vi en bild på min kastrat S*Svidjas Bastian (då 9v) som är chokladtabby (DNAtestad)

Raggedydoll
0

Har beställt DNA, svabben borde komma imon!

#15 det var de som domare nr 3 konstaterade färgen på, hennes trampdynor som har färg på sig.

#16 hängde inte med me det röda?

#18 kan jag få se en bild då han är kring året (A)

S*Raggedy Doll

www.RaggedyDoll.se

bebbles
0

chokladbärare kan ha färg på trampdynan :)

Raggedydoll
0

Blir spännande :D Testet är sänt så bara att vänta nu :) Hoppas för gudsskull nu att hon är choklad då hon redan har 2 cert som choklad :P

S*Raggedy Doll

www.RaggedyDoll.se

Neo033
0

Spännande! Hoppas resultatet blir som du önskar! Glad

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

bebbles
0

Har du fått svar än? Nyfiken Skäms

Raggedydoll
0

Svaret kom i slutet av veckan. Damen är HCM fri :) Men ingen choklad utan bara taskigt brun. så kan det gå :)

Men då kom nästa fråga. Har kontakt med en MainCoon upf som sa att hon kanske kan ställas som choklad ändå? (eftersom ändå 3 domare tycker så. Hon förklarade skillnaden på vad man ser och vad de är)

Men ur gör man isf? och hur/vad ska jag regga om henne till? Och/eller går det inte på raggisar?

Någon som vet svaren på mina frågor?

S*Raggedy Doll

www.RaggedyDoll.se

Neo033
1

Du kan regga henne som genotyp brun men fenotyp choklad (och sedan fortsätta ställa som choklad). Jag tycker nog ändå att du kanske kunde ha överseende med att hon inte hunnit maska ut så mycket ännu eftersom hon är ganska ung. Risken är befintlig att hon när hon blir äldre blir alldeles uppendart inte choklad och då kommer du tappa fler än 2 cert. ;-) Och om man ska vara krass var det eg fel att domarnma gav henne det första certet för eg kan man inte både färgändra och få cert samma dag. Hon skulle ha blivit färgändrad första dagen och fått ett cert nästa, så då skulle hon ju eg bara förlora ett cert. ;-)

Lycka till med beslutet!

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

bebbles
0

Jag tycker inte dommarna ska färgändra alls, de verkar ju inte kunna detta

Skrikandes

Shivali
0

Håller med, den första domaren skulle inte ha ändrat färgen på henne och gett cert utan skulle ha begärt färgbestämning som ska utföras av TVÅ domare INNAN bedömning. Hände mig en gång att domaren valde att döma min hane som lila…oavsett hur jag försökte förklara att hans pappa sett likadan ut som ung och fått färg sent, och att han omöjligen kunde vara lila, gick domaren på sin linje…en av dem som det inte går att tala till ;) Fick iallafall förklarat för mig senare att så får de inte göra!! Nästa dag fick han en fin bedömning som blå…och hos samma domare fanns en lila ragdoll på 4 år, som var mycket ljusare än min hane på 8 månader…

Iom min hane med ljus färg, har jag varit med om en hel del olika bedömningar, överlag tycker jag att domarna tar dålig hänsyn till att maskningen kommer olika fort på olika katter, och att de hellre vill färgändra än gå med på att det är tex en dålig blå istället för lila osv.

Ang din hona tycker jag att hon är brun…

Svidjas
0

Mmm, samma sak med min hona (som jag visade bild på ovan). Hon ville domaren dömma som blå fast hon då redan var DNA testad brun men bärare av dilution och choklad.

Marleene
0

Jag tycker du ska färgändra henne till brunsköldpaddstabby, vilket hon ju är. Färgen kommer garanterat att mörkna en hel del med åldern. Och som någon skrev här är det ju trist om du måste ändra tillbaka från choklad i ett senare skede för att hon blivit för mörk.

Min hona som är så där ljus blir tydligare bruntabby för varje månad tycker jag.

Raggedydoll
1

Hon ska färgändras igen på lördagen på utställningen. Sen ska hon reggas som brunpadda efter utställningen :)

S*Raggedy Doll

www.RaggedyDoll.se