Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1979 ggr
HagensYeats
0

Starta en uppfödning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har tänkt att starta en liten ragdoll uppfödning dock inte förens om ett år. Tror ni att det är smart att registrera stamnamn redan nu eller borde jag vänta. Om jag gör det nu kommer ju inte alla kostnader på en gång. När min tjej är mogen, sjukdoms testad och hanen är vald går det upp i ganska mycket pengar redan där. Sen när kattbebisarna kommer blir det ju ännu mer som rör dem. Vad tror ni är smartas? Hur gjorde ni uppfödare när ni startade?

En bild på min Eivor också.:)

MVH /Josefine :)

[Highonbluetomorrows]
0

Jag är inte uppfödare, men jag hade nog väntat. Tänk om katten INTE passerar hälsotesten? Då kanske aveln skjuts upp X antal år och om de åren kanske du har kommit på ett annat namn som du vill ha i stället.

Shivali
0

Jag hade skaffat stamnamnet redan nu. Många lånar inte ut sin hane eller säljer avelskatter till någon utan stamnamn. Så man får vara noga med att välja rätt namn från början! Skrattande

Kinne
0

Jag hade skaffat det redan nu! Jag hade själv skaffat mitt tidigare om jag inte haft så svårt att välja (;

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

HagensYeats
0

Ojej tack för svaren, både för och nackdelar med att göra det nu :)

men jag tror faktisk att jag ska göra det ganska snart. :) Då kan ju ingen hinna ta min namn före mig heller;)

Fabolousdolls
0

# Håller med tycker att du ska regga stamnnamn nu och börja gå på avelskurser i den kattklubb du kommer att välja! Viktigt att vara förberedd, 2 avelskatter och tillhörande tester inför avel låg på ca: 30 000:- för mig! Med vänlig hälsning, Stephanie S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

HagensYeats
0

5# Ja avels- och genitik kurser vill jag gå. Dock verkar det finnas väldigt få i den klubben jag ska välja.

Oj så mycket pengar men räknar du med priset för katterna då också?

Stämmer det att hälsotester brukar ligga runt 4-5000 kr per katt? :)

Selma67
1

Jag valde att scanna hjärta och njurar. Min hona var Dna-neg hcm genom föräldrarna. Blodgrupp och Fiv/FeLv är ju också viktiga. Parasiter är ju också något man får vara uppmärksam på. Men det är kanske inga tester man tar innan man har misstanke el problem.

Vår hona fick sju kattungar. Det för ju med sig en ganska stor kostnad, både för lån av hane och veterinärkostnader och stamtavlor. Så visst gäller det att ha en buffert. Tror ingen gör detta för att bli rik, men det ger så otroligt mycket tillbaka. Jag känner att jag har satsat helt rätt.

Lycka till med dina planer.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

Fabolousdolls
1

#6, Ja precis priserna är inklusive priset för katterna! Betalade 22000:- för 2 avelskatter 1600:- för FIV/FeLV 4000:- scanning njurar och hjärta! Sen tillkommer blodgruppering om det ej är gjort! VIKTIGT! Så ca: 30 000:-,kanske lite mindre om man har tur! Med vänlig hälsning, Stephanie S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

HagensYeats
0

Okej men då verkar det som om jag har räknat på det rätt. :)

7# Nej jag har förstått att det är en väldigt dyr hobby ;). oj att få sju stycken som första kull är väll ganska ovanligt va? :O

Selma67
0

Jo, det var lite chockartat. Hon fick nio, men två var för små och gick bort första dygnet. Det finns ju alltid en oro för att alla får tillräckligt. Men Selma är en fantastisk mamma.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

HagensYeats
0

Ja det blir ju lätt så att någon inte klarar sig elr får för lite mjölk när det är så många i en kull tyvärr. Tur det att hon är en sån bra mamma! Glad