Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 2135 ggr
Pysslingens
1

Kontakt med kattungeköpare?

Har ni någon kontakt med era kattungeköpare? Jag tycker det är svårt för det rinner ofta ut i sanden.

Jag tänker väl extra på detta idag eftersom min senaste kull fyller 1 år idag. Två av pojkarna bor bara 6 mil härifrån och jag har ju många ggr tänkt ringa för att sedan hälsa på men det blir ju inte av!

Från min första kull som snart är tre år får jag kort och brev då och då från en av pojkarna, jätte mysigt! Angus träffar jag ju då och då eftersom han bor hos Ann på Simbatau.

Hur är det för er andra?

Rosino
1

Jag har/har haft kontakt med alla, vissa mera och andra inte så mycket.

Själv skulle jag önska få mera rapporter och foton, men jag försöker respektera kattungeköparnas "nivå" på kontakten. Inte alla tycker om att man frågar hela tiden hur det går och så… Kanske tycker de att man spionerar och tror att de inte tar hand om katten på ett bra sätt, fast det absolut inte är meningen på det sättet.

Alwyn
0

Jag håller kontakt med de som köper djur från mig, katt vuxen som kattunge eller iller (som jag hade förr). Jag uppskattar såklart när det kommer raporter och bilder. Ibland när det dröjt ett ta sen sist skriver jag och frågar hur det går eller ringer. Jag försöker hinna med att hälsa på dem med.

Pysslingens
1

Ja det är ju viktigt att respektera köparna. Dessa tre köpare hör i princip aldrig av sig utan brukar svar på mail. Så det gör det hela svårare för ajg vill ju inte tränga mig på. Men jag har sagt att dom aldrig kan skicka för många bilder Glad

dragonfire
0

Inte alla, men många har jag fortfarande mer eller mindre sporadisk kontakt med. Tror inte man kan räkna med att man kommer kunna hålla kontakt med alla kattungeköpare, inte när det gått ett tag i alla fall. Man har ju av naturliga skäl mest kontakt i början, sedan brukar det glesa ut. Med vissa mer än med andra. Men det är såklart alltid kul att få rapporter och bilder av kattungeköpare!

Evenstars
0

Ja har samma erfarenhet som bland andra #4, en del har jag tät kontakt men andra mera sällan. Några har jag återkommande försökt hålla kontakten med men de har inte ringt/skrivit tillbaka med samma frekvens och då tolkar jag det som att de hör av sig då de själva vill. Vill inte pressa dem. Bilder och rapporter är så superroligt som uppfödare att få ofta, men jag kan inte säga att jag själv är jätteduktig på det heller…tyvärr Obestämd…så jag gläds då de kommer. Glad

Flera har dock blivit mycket goda vänner, både de jag sålt till och de jag köpt av…UNDERBART!! Kyss

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

raggorgeous
0

Jag hoppas verkligen att mina framtida kattungeköpare kommer att vilja ha kontakt med mig!! Man vill ju gärna veta hur det går för dem, hur de mår, utställnignsresultat mm…

Självklart får man respektera deras nivå på kontakten.. men hoppas hoppas man får höra av alla nån gång ibland iallafall!! Kommer jag verkligen lägga vikt på då man träffar dem i samband med köp… så de vet att de kan höra av sig dygnet runt till mig! Skrattande

men.. …De jag känner som ev köper kattunge kommer inte ha nåt val.. de KOMMER jag pressa lite då och då på rapporter och foton..*s*

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

ProvinsiaRivers
0

Har bara sålt en kull hittills.Min andra och nuvarande kull är bara 2 veckor gamla nu.

Men jag sålde bebbarna till hem där kände att jag kunde ha kvar kontakten med dom. Och det har jagSkrattande med alla utom en som hör av sig mer sällan.

Man vill ju gärna höra att allt fungerar bra och få någon bild då och då så man ser hur dom utvecklar sig och ser ut som vuxna.Och givetvis hjälper man till om det uppstår problem/funderingar av olika slag. En unge hjälpte jag till att omplacera efteråt pga astma. Tog hem katten tills nya ägaren kunde hämta hem han. Och skulle göra det igen. Nu hoppas jag att jag hittar nya kärleksfulla hem till andra kullen när det är dags att flytta.

Marie77
1

Jag är inte uppfödare, utan kattungeköpare men kan ju berätta ändå kanske… Flört

Jag har inte kontakt med mina uppfödare konstant, det går lite i perioder. Man har ju ofta mer kontakt när katten är liten, lite mindre kontakt när katten blir stor. Men helt har jag inte tappat kontakten med mina uppfödare iaf. Man skickar ett litet mail nån gång, eller springer på varandra på utställningar osv.

OCH jag vet att mina uppfödare ställer alltid upp med tips, hjälp och goda råd och finns där med support om jag behöver det och det värdesätter jag väldigt högt! Skrattande

Stort tack till "mina" uppfödare Christine & Aksel för att ni finns! KyssKyss

Singo-Torpet
0

jag är som nr #8 köpare inte uppfödare…

men en av dem ja köpt katt av (mammasmirakel) eller jag fick honom av min sambo, har jag daglig kontakt ibland eller oftast kanske man ska säga flera ggr om dan. Annika du får säga till när du är less ;) min andra uppfödare har ja inte daglig kontakt med men än så länge så tycker ja vi hörs ca 1g/mån (tillemoras) och om de är utställning nära inpå blir de kanske oftare.

sen har jag ju M.coon också och vi har också bra kontakt, hörs ibland ja postar/mejlar lite bilder….(bigbreeze)

Men jag är oerhört tacksam för all hjälp och goda råd och ja vet att ja kan fråga alla 3 och får alltid bästa hjälp.. guld värt!!

Stort tack till er alla 3, annika, maria, anette ni är fantastiska

Pysslingens
1

Håller med #8 för även jag har ju köpt katt, och med vissa har jag mer kontakt än med andra, men vetskapen att dom finns där om något händer är ju guld värd!

Men det är ju så roligt att få kort även om det inte sker så ofta!

ProvinsiaRivers
0

Just det. Kan ju säga också hur jag har det med mina uppfödare jag köpt katt ifrån. Brukar skicka bilder på katterna till dom, som brukar uppskattas. Och en har jag fortfarande lite bättre kontakt med jämfört med dom andra. Till Maud(Abayomis) kan jag ringa/mejla med funderingar/frågor. Så TACK Maud! Du är jättesnäll och innehar bra med kunskap och tänker på katternas bästaSkrattande.Kram Paulina

Myrrami
0

Min lilla tjejs uppfödare har lagt en grupp på facebook så att det är lätt att lägga upp bilder och tala om hur det går. Jag tror inte det hade blivit av att jag hade ringt henne lika mycket men nu är det enkelt att dela med sig.

Selma67
0

Vilken jättebra idé!  Tungan ute. Visst lägger man upp mycket på sin sida på FB ändå, men då måste man ju vara vän. Och det finns nog de som tröttnar lite på alla katter och hästar som jag lägger upp…

Vänligen

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

LD
0

Jag är köpare och inte uppfödare men tyvärr har ingen kontakt med de olika uppfödare jag har köpt katter ifrån. Jag är en sådan som vill gärna ha kontakt, prata katt, skicka bilder, osv. När jag hämtade min första katt frågade jag uppfödaren om vi kunde hålla kontakten då jag var helt oerfaren och ville kunna fråga om råd, osv men denna uppfödare verkade inte så sugen på det.  Under årets gång har jag velat skicka bilder och berätta om katten men har aldrig vågat göra det och hon har aldrig hört av sig. Den andre uppfödare jag köpte katt ifrån verkade bra då hon ville ha kontakt med mig efter köpet men tyvärr blev inte så som jag hade förväntat mig.

// LD

Selma67
0

Kan ju bara utgå ifrån mig själv. Men nu när jag har min första kull vill jag väldigt gärna ha fortsatt kontakt med blivande köpare. Och jag har fått ovärderlig hjälp och fin kontakt med den uppfödare som jag köpte min minsta tjej utav, och jag hoppas att hon vill fortsätta ha det.

Sen kan jag förstå att det är svårt när man har haft ett antal kullar. Men min förhoppning är att så långt det är möjligt följa hur katterna utvecklas och hur det fungerar i den nya familjen. Och en förhoppning att man kan vara till hjälp, och själv lära sig.

Det finns så otroligt många trevliga människor därute :-)

www.wendeltassens.se

MiracleWithPaws
1

Jag hade gärna haft kontakt med min katts uppfödare, men det kändes aldrig som att hon var särskilt intresserad. När jag skickade ett mail någon vecka efter att vi fått hem kattan så fick jag aldrig något svar, och det såg jag väl lite som en markering att hon inte var intresserad. Lite barnsligt av mig kanske. Men då kände jag att om hon vill ha kontakt med sina kattungeköpare får hon ta nästa steg, liksom. Nu när vi väntar smått hoppas jag absolut på att ha kontakt med alla köpare!

Selma67
0

Jag får gratulera Glad.

www.wendeltassens.se

HagensYeats
1

För mig känns det som om uppfödaren inte vill ha kontakt med köparen är han/hon inte riktigt seriös. Jag menar, man vill ju veta om sina uppfödningar har det bra och hur det går för dem. Det skulle i alla fall jag vilja ha om jag hade sålt en katt.

Fabolousdolls
4

Jag vill inte peka ut någon, men jag har köpt katter från olika uppfödare och har blivit besviken på vissa av dem vad gäller kontakt efter köp! Dock vill jag säga att Maria från Marags e för go hon stöttar en alltid och lyssnar! Emma från Amazingdollz är också jätte go! Vad gäller dem jag är besviken på: Så här i efterhand skiter jag i deras anledningar till att inte ens svara på ett mail, det är helt enkelt oförlåtligt! Ibland behöver man stöd och hjälp i en kris som rör deras egenuppfödde katt, kan dem ej ge det börjar man ifrågasätta vad deras faktiska avsikter är med kattuppfödning! Skönt att skriva av mig det har stört mig så länge! Med vänlig hälsning, Stephanie S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

ellenw
1

Jag har också världens underbaraste unge. Jag ville ha kontakt med min uppfödare,och i början skickade jag bilder och mail,svaret fick jag vänta på ett tag;(

Tyvärr svarar hon inte i telefonen, så himla frustrerande i början. Hade många frågor. Tur att det finns forum och många trevliga människor här. Fick lära mig ganska mycket här.

Känns som en väldigt stor förlust att kontakten uteblev.

Mvh Elena

raggorgeous
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med #5

Jag uppskattar såååå då man får mail där kattungeköpare berättar om livet med sina missar från mig.. och foton är underbart skoj att få!! Man får som sagt respektera den nivån som  vissa köpare vill ha, så vissa hör av dig någon gång/år medan andra har blivit otroligt nära vänner som man pratar med/träffar väldigt ofta!

Jag finns för mina kattungeköpare 24 timmar/dygn och det vet dem!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

ProvinsiaRivers
1

För mig är det en självklarhet att ställa upp på kattungeköparna och deras katter!!! Jag ställer även upp fast det inte gäller mina egna uppfödningskatter ,eftersom vissa uppfödare gör sig oanträffbara efter köpet! Vi måste ju vara mån om våra kära djur och deras fina nya ägare:))

Tycker det är märkligt att man som uppfödare ej vill höra nåt efter att man sålt katten/kattungen.

Vissa har säkert jättebra ursäkter tex sjukdom etc. Men vissa bara struntar helt enkelt i kontakten:(

Då är det tur att det finns andra som kan ställa upp och tex detta forum;)