Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 10861 ggr
ProvinsiaRivers
2012-08-19 22:46
5

Brit kattfoder?

Ingen har nämnt Brit kattfoder här eller annanstans…

Är det någon som ger det till sina katter? Vad tycker ni?

Har köpt nyligen till mina katter som ätit RC rätt länge.Dom väljer RC i första hand från fatet fortfarande. Såg att bajset var mörkare nu än tidigare men annars ingen skillnad efter 1,5 vecka.

Köpte det för att det inte innehåller spannmål och är billigare.

ProvinsiaRivers
2012-08-19 23:03
0

Frågan gäller främst torrfodret.Men skriv gärna kommentarer om deras blötfoder också:)

BARFmycat
2012-08-22 21:24
0

Alla deras foder innehåller spannmål..?
Ris och majs.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

ProvinsiaRivers
2012-08-22 22:21
1

Hmm,då blev jag nog lite vilseledd då det står

WHEET FREE FORMULA.

Betyder då utan vete.

Men den kanske ändå är bra?…

Nu har jag då ca 6 kg av fodret och ska utvärdera det…

Ska ändå köpa RC mat ibland då dom har bästa startfodret åt

små kattungar,Baby Cat. Mina katter får även blötmat av olika sorter varje dag:)

BARFmycat
2012-08-22 22:41
0

Ja, "grain free" brukar det stå om det är spannmålsfritt.

Nej, jag anser inte att något foder som innehåller spannmål är bra, isåfall rekommenderar jag hellre Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Wildcat Etosha eller Applaws Kitten/chicken.

Vad får dig att tro att RC har bästa fodret för kattungar? Alla foder jag listade ovan är mer än fullgoda att ge åt växande kattungarGlad

Raggedydoll
2012-08-22 22:44
3

Jag har också provat med Brit premium kattmat, mina ÄLSKAR det. har försökt få tag i omdömmen om fodret från andra länder men ser ut att finns väldigt lite?!

mitt intryck hittills är att det är ett kanonfoder. De pressar priserna till max dvs inga försäljare, uppfödar-rabatter, kattungepaket osv. Men behåller hög kvalitépå fodret. Hittade detta på deras hemsida: "We are not using any ingredients thay may have negative impact on pet´s health" de vägrar ha vete i fodren, att de har majs och ris som är bevisat bra för katten tycker jag är okej. Sen tar de till andra ingredienser som andra ej har. Frågan är ju hur detta kommer märkas på katterna? positivt eller negativt?! de har hållt på sen -94.

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

BARFmycat
2012-08-22 22:59
5

Men det där är ju isåfall ett rent faktafel från deras uttalande och dessutom grov falsk marknadsföring. Spannmål har ingentin i en katts kost att göra, de har inget bevisat behov av kolhydrater. Spannmål har dessutom en hög allergenicitet, och kan ensam hållas ansvarig för foderåterkallningar pga giftiga svampar, giftigt mögel, aflatoxin och salmonella samt förekomst av råttgiftet aminopterin, sojamjöl och majsglutenmjöl ofta innehåller aflatoxin och salmonella.

Jag skulle mer än gärna se de där bevisen på att majs och ris är bra för katter…

ProvinsiaRivers
2012-08-23 09:00
1

RC babycat har bästa konsistensen för kattungar som ska börja äta fast föda. Små bitar:) Därför är det bra startfoder:)Sen brukar jag blanda i blötfoder så dom lär sig äta olika konsistens och smaker.

BARFmycat
2012-08-23 09:39
3

#7 Hur gör vildkatter då när deras ungar ska börja äta fast föda? De har ju inget RC babycat att tillgå? Kattungar är fullt kapabla att både äta och spjälka ben vid 4 veckors ålder, så det är totalt överflödigt att förse dem med lättuggad mat i små bitar. Naturligtvis säger ju RC något helt annat, de har ju vinstintresse och vill sälja sitt foder.

Raggedydoll
2012-08-23 15:14
2

#6 Visst skulle jag kunna lägga fram artikel  men har inte så mycket tid att leta på den igen. Det var ganska länge sen jag läste om detta. Helt ärligt var det i gymnasiet så ganska många år sen.. 

Men nu måste jag säga stopp. Det är inte någon disskution om VAD man ska ge katten som är mest korrekt. Då håller jag med att naturliga byten är bäst. Men nu är detta innekatter så de jagar inte, vi har ofta ganska många katter (iaf jag) så att sätta de på BARF kanske inte är ett alternativ för oss. Jag själv håller mig till torr OCH blötfoder. Nu var frågan om Brit är "bra nog" eller om det är ett skitfoder egentligen? Finns inte mycket omdömen än så länge.

#7 Håller med dig delvis, jag ger mina babymousen innan de får börja knapra torrfoder. Dels för att de innehåller mycket vätska och dels för att det är bra konsistens att börja med (för våra tamkatter som är avlade på detta vis i många, många år!) De brrukar sällan vilja gå direkt över på torrfoder från mjölk :) 

Har dina katter accepterat Brit eller väljer de heldre RC ännu? Vilken smak valde du att prova med? Valde du Brit eller Brit Care?

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

ProvinsiaRivers
2012-08-23 16:21
0

Nää,jag har inte tid att Barfa pga jobb;)

Och ragdolls är såå kräsna…:/ Ingen av mina vuxna vill röra annan mat än blötfoder och torrfoder.Inte ens kokt kyckling eller skinka eller liknande…

#9 Jag ger dom Brit Premium Kitten och nu äter dom bra:)Jag har dräktiga honor och en ungkatt som behöver mer energi,därav Kitten. RC fodret är slut nu så det är bara Brit som gäller ett tag framöver.

BARFmycat
2012-08-23 19:18
3

Du tror inte att utvecklingen kanske gått lite framåt sedan dess då? Senast igår läste jag en artikel som både stödjs av veterinärkåren och forskarvärlden om att spannmål är en bidragande orsak till diabetes.

Jag har aldrig sagt att någon här ska ge BARF heller?
Jag motivarade varför jag påstår att det är överflödigt att ge RC BabyCat, som är fullproppat med spannmål, vilket är det sista en växande kattunge behöver. Spannmål irriterar desutom tarmarna. Och det var med motivering att de kan äta ben vid 4 veckors ålder. Det är inte samma sak som att alla ska/måste ge dem det. Jag förespråkar främst att man ger katterna blötfoder, måste man envisas med att ge torrfoder så tycker jag att man kan ge ett som är fritt från spannmål och fisk, dvs något av de jag listade i inlägg #4

Jag tycker att jag gett omdömen nog som är tillräckligt motiverade, eller har jag uttryckt mig oklart?

Och nej du, avlade tamkatter genom många år KAN VISST ÄTA BEN VID 4 VECKORS ÅLDER.

Det är ju lustigt, jag har 3 katter och ett heltidsjobb och ändå kan de äta BARF, har även haft två kattungar under den perioden som även de kunde äta BARF.. Att man inte vill eller har lust kan jag köpa, men att det inte går är inte sant. Ragdolls är inte mer kräsna än någon annan katt/ras, det är fråga om att veta hur man ska gå tillväga som ägare.

Men vi kanske kan släppa detta med BARF, eftersom jag aldrig påstått att någon här borde ge det, utan endast svarat på era frågor och åsikter kring torrfoder och anatomi?

Vill man ge sina katter foder med mer näring och energi, bör man definitivt satsa på ett spannmålsfritt foder.

LaSadie
2012-08-26 03:10
1

Våra kattungar klarade av att knapra på kycklingben väldigt tidigt. Inga problem där och de är också innekatter i flera generationer =)

[Isadolls]
2012-08-30 15:45
0

Jag ger mina Four friends kattungefoder och Mjau blötmat.

Tycker det fungerar bra för min del, man gör som man själv tycker är bäst för sina  små underbara kisar….det är upp till var o en.

BARFmycat
2012-08-30 20:57
0

Eftersom TS vill ge spannmålsfritt foder så går tyvärr Four Friends bort. Många av deras sorter innehåller även fisk. Men det är absolut ett bättre alternativ till RC.