Ungarna går inte upp som de ska
Jag börjar bli lite orolig för mina fem kattungar som nu är 11 dagar gamla. De går inte upp så bra längre och jag vet inte varför. Kan det vara så att mamma katt inte har tillräckligt med mjölk? I så fall, kan jag göra något åt det? Jag har försökt ge mjölkersättning till de minsta, men de vill verkligen inte ha. Det känns nästan omöjligt att få i dem något. Ingen av ungarna har öppnat sina ögon heller så jag gissar att de är lite efter i utvecklingen rent allmänt.
Vad mer kan jag göra?
Kanske kolla med veterinären innan helgen nåt annat tips har jag inte i detta läget eftersom de inte öppnat ögonen ännu :/ håller tumme att de löser sig
Hemsida www.amadeusdolls.se
Jag förstår att du är orolig när dom inte går upp i vikt som dom ska. Väger du dom varje dag vid ungefär samma tid? Går dom upp eller tappar dom i vikt?
När jag ger mjölkersättning använder jag en liten dosspruta (som finns på apoteket) den är lättare att mata med än en nappflaska tycker jag.
Att dom inte har öppnat ögonen är nog inte så ovanligt, i min sista kull var dom också nästan två veckor innan dom öppnade ögonen. I andra kullar har dom börjat öppna redan vid en vecka så jag tror att det är individuellt.
Hoppas att det löser sig för dig och jag förstår din oro.
Lycka till!
SE*Wandullan´s
Hemsida: http://wandullan.com
Hej, tack för era svar!
Ungarna har inte tappat något i vikt. En unge låg på samma vikt två dagar i rad, men annars har de hela tiden gått upp några gram i alla fall. Jag väger dem varje kväll vid ungefär samma tid. De senaste dagarna har de gått upp mellan 5-15 g per unge och dag. En bekant sa att de ska gå upp runt 20 g per dygn, det är därför jag är lite orolig. Har läst att de inte behöver gå upp så mycket, men det är så svårt att veta vad som är rätt. Särskilt när man läser allmän information, det skulle ju kunna gälla mindre raser än ragdoll?
Ungarna vägde igår (10 dagar gamla alltså) 186, 191, 191, 199 och 229 gram. Är det väldigt lite (främst småttingarna, den stora bamsingen är jag inte så orolig för :P)?
Jag skulle säga att vid större kullar är det nog mer "normalt" att de går upp ca10g/dag. 10g tycker jag är en ok viktuppgång per dygn. Är det samma unge som går upp lite eller varierar det mellan dagarna? Jag är tex inte orolig för en unge som gått upp några få gram en dag om den hade större viktuppgång dagen/dagarna innan eller efter.
Förra årets kull på 6 ungar vägde dag 10 mellan 199-216g. Den veckan gick de upp allt från 4-20g/dag men vanligast var runt 10-15g.
Ögonen är det väldigt varierande när de öppnar, oftast runtomkring 2 veckors ålder.
Jag brukar göra såhär om nån unge behöver lite extra eller är mindre: När jag väger bebisarna så sätter jag alla i en puff utanför bolådan. Så väger jag den minsta först och sätter den till mamman ensam så den får äta ifred utan att strida med syskonen. Och så fortsätter jag med den näst minsta ungen efter en stund osv…tjockisarna får komma tillbaka först när de små har fått äta färdigt. Så har jag sen gjort några ggr om dagen. Funkar iallafall om mamma katt nöjer sig med att alla inte är i bolådan…
OM man vill stödmata så har jag fått tipset att stödmata de större ungarna så de är mätta, så att småttingarna får äta mammas mjölk ifred.