Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 10-transport-samåkning
Läst 4139 ggr
Kaliforniakatten
0

Transport Stockholm-Umeå

Hej!
Jag och min sambo har hittat en underbar ragdollflicka hos en uppfödare i Strängnäs nära Stockholm (jag som är van vid Norrländska avstånd tycker i alla fall att det är nära). Jag undrar om någon åker mellan Strängnäs/Stockholm och Umeå och ska färdas den sträckan i slutet av september? I sådana fall skulle det vara guld värt om du/ni kan ta med vår kattunge tii Umeå på resan. Mot ersättning såklart.

Hur har ni andra gjort när ni köpt kattungar från uppfödare som bor 66 mil bort? Finns det andra alternativ av frakt och i sådana fall till vilka priser? Berätta gärna om era erfarenheter och om någon av er färdas den nämnda sträckan :)

Kaliforniakatten
http://www.kaliforniakatten.blogspot.se

Shivali
0

Varför kan ni inte åka och hämta katten?

Jag skulle åka själv oavsett avstånd och som uppfödare levererar jag gärna hem katten också. Jag tycker det är ovärderligt att som köpare besöka uppfödaren och tvärt om.

En av mina katters uppfödare har jag inte varit hem till för det var helt enkelt omöjligt att få ihop det med flygresor/båt-tider/jobb, jag hämtade katten på flygplatsen i Amsterdam och mötte uppfödaren där. Såhär i efterhand önskar jag att det hade varit möjligt att besöka dem och se föräldrarna osv enbart för mitt eget intresses skull.

Kaliforniakatten
0

Hur brukar du färdas när du hämtar en katt? Brukar du ta tåg, flyg eller bil? Jag vill gärna ta del av andras erfarenheter av att hämta hem en katt. :)

Shivali
2

Jag bor på en ö så först blir det färja, när jag hämtat i Sverige har jag åkt buss/tåg/pendel etc, eftersom jag inte kör själv. Min Nila hämtade jag ju från Amsterdam och då flög jag, det gick superbra att ha henne med som handbagage!

Alla mina katter är supersnälla att ha med på båtar, tåg, bussar, flyg, etc, de brukar vara uppskattade medpassagerare och alla undrar om de alltid är så lugna eller vad jag har gjort med dem ;) Jag har alltid sele och koppel utifall att (och så att de kan få komma ut och kika) och mjuk liten transportväska om jag åker med kattungar.

Om jag hade tillgång till bil skulle jag ordna en stor bur med toalåda, mat och vatten för längre färder.

Honor som jag har skickat iväg på parning har jag mött upp hanägaren halvvägs, men där handlar det om människor jag känner och hankatter jag redan träffat. Jag skulle absolut ta chansen att åka hem till uppfödaren till din kattunge! :)

[Maile]
2

Båda mina Ragdolls kommer från samma uppfödare i Stockholm. Själv bor jag i Göteborg, så jag åkte således och hämtade dem med bil. Körde upp en dag, övernattade på hotell och hämtade katt samt körde hem dagen efter. Detta gjorde jag två gånger, då det skiljer 2 mån i ålder på mina Ragdolls. Båda gångerna hade jag katterna i bur i framsätet. De var båda relativt lugna, men skulle jag göra en liknande resa igen är det kanske att föredra att ha någon med sig i bilen, då det kan vara aningen distraherande att köra samtidigt som man har en kattunge som piper brevid :)

Kaliforniakatten
3

Jag visste inte att man kunde ta med katten som handbagage på flyget! Det låter ju toppen! :) Tack så mycket för att ni båda delar med er av era erfarenheter av att frakta hem en katt från långväga avstånd. Det känns mycket tryggare nu att jag och min sambo ska kunna genomföra resan på egen hand. Det skulle nog kännas mest tryggt om vi åker båda två så att vi (precis som Maile säger) kan hjälpas åt att vara ett stöd till den lilla kattungen om hon börjar pipa lite. Det känns roligare att få genomföra resan tillsammans och välkomna kattungen på allra bäsa sätt. :)

Kaliforniakatten

Shivali
0

Ja det går jättebra att flyga med katt! Dock behöver man göra en förfrågan hos flygbolaget om katt i kabinen innan man bokar biljetterna, de flesta bolag har en gräns på hur många djur de tar med per flight (oftast 2) eller om det är nån allergiker som bokat före. Och så har de oftast också regler för hur stor buren får vara, men hämtar man en kattunge så ryms den bra i en så liten bur. Hör med det flygbolag ni tänkt anlita!

Det kommer säkert bli en rolig upplevelse att hämta er katt själva och se hur den har växt upp osv! Glad

BurreBus
0

Åh, jag tror jag vet precis vilken tjej du menar! Henne har jag träffat och hon är verkligen bedårande :) Resan kommer säkert att gå toppen oavsett vilket sätt du väljer att få hem henne på. Förstår om det känns långt att åka med en liten men det är det ju klart värt om man har hittat rätt misse!

Kaliforniakatten
0

Det blir flyg till Stockholm och bil hem. Resan är bokad och längtan är obeskrivlig! :D

Har du träffat My Melody? :D Berätta mer! ^^ Ja, det känns helt klart värt resan, och med lösningen att flyga och köra blev det inte alls speciellt dyrt heller :)

Ni kan se bilder på vår fina katt på min blogg!

Kaliforniakatten

BurreBus
1

Skickade ett meddelande till dig :)