Hur länge Kitten-mat?
Hejsan!
Vår "lilla" Ragdoll ska nu fylla ett år. Jag har läst att ragdollar fortsätter att växa tills dom är ca tre år. Nu undrar jag hur länge jag ska fortsätta att ge honom Kitten-mat? Tills han fyller 12 månader? Eller ska jag fortsätta tills han har växt klart?
Ska också tillägga att han är kastrerad.
Nu när han är 1 år OCH kastrerad så kan du fasa försiktigt in han på mat för vuxna eller kastrerade katter.Kastrater är ofta latare och blir lätt tjocka av energirik kost.2 veckor brukar det ta att ändra kosten.Blanda 50/50.
Då kör jag på det, tack för ditt svar!

Jag skulle mer säga att så länge katten mår bra och inte går upp i vikt kan du fortsättamed kittenmaten hela livet. Innehållet i kitten mat är oftat bättre än i vuxenmaten.
Själv skulle jag undvika allt som har med kastratmat att göra. Det är mest spannmål i dessa som gör att katten blir tjock ist för att hålla sig smal.
Katten är köttätare - så tänk logiskt när du väljer foder. Kolla innehållsförteckningen och jämför mellan märken. Det ska vara så mkt kött i som går samt helst en fetthalt runt 20%.
När man tittar på hög kötthalt så faller många torrfoder bort som ett bra alternativ för en katt.
Tack Sturken! Kollade faktiskt på innehållsförteckningen häromdan och blev glad när jag såg att det var mest proteiner i Kitten-maten och inte så mycket spannmål. Ska jämföra med vad annat som finns i affären där jag köper maten.

Alla katter, oavsett ålder, fertilitet, aktivitetsnivå eller ras förtjänar att äta så näringsrik kost som möjligt, resten av sina liv.
Om en katt blir fet på ett foder med mycket protein och fett, så är det för att man ger för mycket mat. Är det då rätt mot katten att börja ge den en kost som innehåller bukfylla som spannmål, som inte bara är kolhydratrikt, utan även allergiframkallande plus att det irriterar tarmen. Kolhydratrik kost gör även att katten riskerar att bli fet, få diabetes och försämrad munhälsa.
Ett bra foder kan man ge katten livet ut, som torrfoder rekommenderar jag Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Applaws Kitten & Chicken samt WildCat Etosha. Samtliga dessa foder är både spannmålsfria och fiskfria, och är mig veterligen de enda foder som går att få tag på i Sverige som är det. Samtliga måste köpas online utom Porta 21, som man kan köpa på Bromma Zoo om man bor i Stockholm.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Tack Sarah för dina rekommendationer! Bor i Spanien och här är det lite knepigt med utbudet, men ska kolla online på dom märken du rekommenderat!

WildCat Etosha och Applaws vet jag går att få tag på utomlands, men hur det är till spanien vet jag inte riktigt. Värt att kolla!
Lycka till, kanske finns det andra foder där du bor som är fria från fisk och spannmål som jag inte känner till?
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~