bad/dusch
Hej!
Har frågor runt bad/dusch av katten.
Vad är bäst, att duscha eller att ha vatten i badkaret och bada innan dusch?
Hur ofta bör man bada/duscha katten? Vi har haft våran tjej i 4 månader och har hittills bara tvättat av henne i pälsen vid rumpan. Bara det lilla gör henne orolig och stressad.
Vilket schampo anser ni är bäst? Och ska man använda balsam?
Kanske ska jag bara duscha av henne första gången utan schampo för att vänja henne med vatten?
Vår tjej är en sällskapskatt så hon ska alltså inte ställas ut.
Första gången badade jag min ragdolltjej Lotta i bara rent vatten i en liten balja, sedan fick hon tonfisk ;) Därefter har jag badat henne i baljan med kattungeschampo och sedan duschat av henne så att det inte finns kvar några schamporester i pälsen. Jag tror att det viktigaste är att man är lugn och har en skön temperatur på vattnet. Sedan är ju en belöning efteråt aldrig fel!
På min blogg under fliken "kattillbehör" kan du se vilket kattungeschampo jag använder (kaliforniakatten.blogspot.se). Lycka till med baden! :)
Kaliforniakatten
http://www.kaliforniakatten.blogspot.se
Jag har katten i duschen, jag upplever att de inte om den vill också.
Jag tror det är viktigt med ens egen inställning, är man orolig över hur det ska gå så märker katten det. Jag har aldrig haft problem med att bada nån katt, och jag gör det med inställningen att "nu gör vi så här och that's it", lugn men bestämd och som att det är den mest normala saken i världen.
Fönen däremot har jag haft en katt som absolut vägrade, och hon var en sån katt som överlag hade svårt med höga ljud och var aningen lättskrämd. Där hjälpte ingen inställning i världen, utan övning är det som gäller. Badet gick dock jättebra för henne.
Det bästa schampot är enligt mig och många andra Espree Silky Show Shampoo. Det är en ragdoll på bilden på flaskan. Balsam skippar jag Espree och kör PCL Dog&Cat Silk&Protein balsam, ett billigare balsam som jag tycker är bättre! men mpnga kör espree balsam också. PCL har också ett schampo i samma serie som är toppen och räcker gott och väl om man inte ska ställa ut.
Jag badar mina katter inför utställning och de som går hemma om de ser tråkiga ut i pälsen, allt från nån gång i året till väldigt sällan… Beror lite på katten/pälskvalitén. Det viktigaste är att kamma igenom katten ordentligt innan, skölja ur alla produkter riktigt ordentligt, gärna föna eller iallafall kamma medans katten torkar så de inte blir lockiga och skiviga.
Hoppas det kan vara till nån hjälp!
Mvh Jenny som borde ta tag i att bada ett gäng katter…. 
Vår flicka hatade duschen i början. Men efter 4-5 gånger märkte vi en tydlig förändring och hon gör inget mostånd alls längre utan sitter så snällt. Visst, hon älskar det inte på något sätt, men hon verkar ha funnit sig i att det här måste göras och snart är det över. Så ge inte upp, även om hon bråkar. :) Ska man inte ställa ut skulle jag dock bara bada vid behov, och det varierar säkert mellan olika katter.