Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1137 ggr
fisken79
0

Kompensation till fodervärden?

Undrar hur ni gör som har katter ute på foder. Kompenserar ni fodervärden för all det jobb som den lägger ner på kullen? För hur det än är kan man ju inte vara hos sin fodervärd dygnet runt, även om man kanske skulle vilja :) Visst fodervärden har inte betalat något för katten, men ändå tänker jag. Sen att uppfödaren står för alla utgifter kring kullen är såklart självklart.

Berätta gärna hur ni brukar göra :)

bebbles
0

Vi har just nu bara hane ute på foder men kommer satta en hona där med, mest för att fam själv vill

Tänker dock ta hen honan när hon får kattungar

Jag tycker inte att FV ska ha ersättning utöver katten de får när allt är klart

[Litlamins]
0

Fodervärdens ersättning blir att den får katten gratis i utbyte mot att sköta om honkatten och kullen som sina egna. Alla kostnader i samband med avel betalar jag. Vanliga kattkostnader, såsom sand o mat under honans ickedräktiga/icke kull-tid betalar fodervärden. Jag betalar försäkringen ända tills honkatten övergår i fodervärdens ägo, uppskattningsvis cirka 3tusen under en treårsperiod.

Betalningen blir i mitt fall 5000 kr per kull, eftersom honkattens försäljningsvärde var 10tusen, och jag tar två kullar i mitt namn hos fodervärden. Sen övergår ägandeskapet av honkatten.

[Litlamins]
1

Sen måste jag bara tillägga att detta med fodervärdskap är ju, om det är som det borde vara, en win-win situation. Den som väljer att bli fodervärd brinner ofta för att få prova på att ha en kattungekull i sin omsorg, men under överinseende och ansvar av en uppfödare som sköter allt det administrativa och har det slutgiltiga ansvaret för ungar och mammakatt. Att man har ett stort intresse för katter och kattungar är ju en förutsättning.

Pengar och ersättning är inte det jag tror styr en fodervärdsöverenskommelse. Men man vet ju aldrig.

Och som ägare av honan,  kan det vara en perfekt lösning att komma vidare ett steg i sitt avelsarbete, utan att katten boende hemma i gruppen.

Min nuvarande fodervärds situation är det precis så! Både jag och fodervärden tyckte det är perfekt! Vi bor några minuter ifrån varandra. Hon skulle älska att ha kattungar hemma, med allt vad det innebär, och jag vill inte ha för många katter hemma i gruppen, nu har vi 4 st. Men kan hända att en dotter till foderkatten flyttar in nästa år- det är iaf den långsiktiga planen.