Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 1524 ggr
MiracleWithPaws
0

Vita tår på colourpoint-ungar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag orolig för mina kattungar igen. :P Men den här gången är det inte hälsan eller så, utan jag funderar lite över teckningen på dem. Det är fyra colourpointungar i kullen och de har liksom inte fått färg längst ut på tassarna. De är ca 2 veckor gamla. Är detta normalt, kommer det komma färg där när de blir äldre? Eller kommer de få vitt längst ut på tassarna? Det ska inte kunna bli några mitted i den här kombinationen (bic x bic). Vad säger ni mer erfarna?

Kinne
0

Vet du vilken typ av Bicolor katterna är?

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

MiracleWithPaws
0
MiracleWithPaws
0

Menar du high white och sånt, eller? Jag har alltid tagit för givet att båda föräldrarna är "riktig" bicolour eftersom ingen av dem har för mycket vitt. Min uppfattning var att det var det som var den stora skillnaden. Men nu har jag kollat runt på lite utländska sidor också och förstår att det inte behöver vara så enkelt. Funderar på om mamma katt Sushi i själva verket skulle kunna vara high mitted?

MiracleWithPaws
0

Har gjort lite mer eftersökningar. Ungarna är helt klart mitted. Pappan är utan tvekan true bicolour. Det innebär att mamma Sushi INTE är det. Så frågan är då, är hon mid-high white, eller är hon high mitted? Sushis pappa är mitted, och mamman är enligt stamtavlan bicolour. MEN… Dessa två har 20 ungar tillsammans totalt varav 0 är colourpoint. Om mamman verkligen var true bicolour skulle 25% bli colourpoint och då är det ju underligt att ingen alls blivit det. Även om slumpen förstås spelar ganska stor del i det hela verkar det lite osannolikt.

Funderingen kvarstår då - är Sushi mid-high white eller high mitted? Finns det några tydliga skillnader mellan dessa två, eller går det inte att veta?

Shivali
0

Länk till stamtavla?

MiracleWithPaws
0
Shivali
0

Din katts mormor har ju fått colorpoint-ungar och är då alltså true. Och som du skriver så har din katts mamma fått 20 ungar med en mittedhane utan att få en enda colorpoint så troligen är hon då mid high, med true mamma och mitted pappa. En katt KAN ju vara true utan att få en enda colorpoint men mja…oavsett så verkar ju din hona vara high mitted eller mid high, eftersom mamman borde vara true eller mid.

Det förekommer i vissa linjer colorpoints med väldigt lite vitt på/mellan tassarna. Men om dina bebisar har hela vita tassar/bakben/hakor så är det ju mer troligt att de faktiskt är mitted :)

MiracleWithPaws
0

Jo, de har vitt både fram och bak. Hakorna tycker jag är lite svåra, men de är nog vita de med. Lite frustrerande är det att inte vet om det är en high mitted eller mid high man har. :P Men hur som helst bör det vara okej att para henne med en colourpoint i framtiden? Eller tja, det gör väl inget om man får feltecknade ungar, men om man vill sträva efter att så många som möjligt ska vara utställningsbara menar jag. Tack för att du orkade kolla igenom Sushis stamtavla!

Kinne
0

En parning med colorpoint nästa gång blir nog bra. Jag har fått höra att men helst ska ha en colorpoint i katteriet (:

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se