Kattungens första dagar i hemmet
Hej! Jag har lite problem med att övertyga resten av min familj om hyr vi ska behandla vår 13 veckor gamla ragdollbebis. Jag är övertygad om att oavsett om vår kattunge har fått den bästa uppväxten eller ej, så ska vi ha honom i ett "lugnt" och "säkert" rum i ca en eller två dagar, efter vad jag har läst och hört om. Så att han hinner utforska det säkra rummet noga så att han känner sig trygg. Och vänja honom vid ett rum i taget och inte stressa fram. Resten av min familj tycker att ja, när vi får hem honom (på en kväll) så kan han vara i ett rum, men sen dagen efter öppnar vi dörren ut till köket så att han får vara där också. Och att hela familjen (4 pers) ska vara i samma rum som katten den första kvällen direkt då vi får hem honom. För att liksom lära känna katten och ja, av ren nyfikenhet såklart. Jag hävdar att det kanske är bäst att låta honom få gå ut ur transportburen själv och att inte hela familjen ska övervaka honom den kvällen. Resten av min familj tycker att jag dumförklarar dem när jag försöker övertyga dem om att jag har rätt. Har jag fel? Har de rätt? Hur gjorde ni? :)
Jag var ensam hemma när både min första och andra kise kom hem.
Jag ställde buren i vardagsrummet och hade dörren till badrummet, sovrummet och köket stängda. De fick båda utforska själva och när de verkade känna sig säkra i det rummet öppnade jag alla andra dörrar.
Dock så träffade båda jag och sambon kisen under den första dagen och mina föräldrar kom och hälsade på dagen efter. så jag tror kanske att du ska vara själv med kisen första dagen och att resten av familjen får hälsa dagen efter när h*n blivit lite säkrare.
Dock så kan det ju vara så att h*n är en riktig kämpe som blir bekväm direkt och då kanske det går bra att öppna hela hemmet direkt. :)
Lycka till! :)
Båda mina katter har genast lämnat sina transportburar så fort de fått chansen. När vi fick hem vår första katt stängde vi inte in henne i ett rum, utan hon fick fritt tillträde direkt till hela huset. Dock var det inga barn hemma vid det tillfället, utan bara jag och min sambo. Hon var mycket nyfiken och orädd och gav sig direkt ut på upptäcktsfärd. Hon var dessutom redan 16 veckor gammal också.
När vi i augusti i år fick hem vår andra katt var det en annan sak i och med att det redan fanns en katt på plats. Då började vi med att släppa ut kattungen i endast ett rum, där det fanns både mat och toalett tillgängligt. Även hon var dock rätt nyfiken och totalt trygg i samvaron med människor. Det var alltså inget problem för henne att träffa hela familjen redan samma kväll när vi kom hem, men däremot fick inte barnen hålla på och lyfta upp henne direkt. Däremot hände det att kattungen själv valde att komma fram och kliva upp i knäet en stund när vi satt på golvet med henne och det gick ju bra att leka med henne ändå, med t ex snören och andra leksaker
Dag 2 fick hon sedan gå ut och upptäcka resten av huset, först utan den stora katten närvarande. Ibland lät vi henne dock vara instängd i rummet de första dagrna då hon behövde sova långa stunder. Det är viktigt att tala om för framförallt barn att de måste låta kattungen vara i fred när den sover, även om det handlar om flera timmar i sträck!
De två första nätterna sov jag (matte) på en madrass på golvet med henne i "hennes" rum, medan den stora katten var instängd med husse i sovrummet. Redan natt tre kunde vi dock låta dem vara tillsammans fritt i huset!
Båda mina honor har dock varit mycket orädda och framåt. Vad jag har förstått finns det katter som är betydligt blygare än så. Börja lugnt och se vad som händer, så tror jag nog att ni kommer att märka hur fort ni kan gå framåt!
Jag tror nog att man får känna efter lite, för det är säkert olika hur olika individer reagerar. När vi fick hem Sushi hade vi ett kompostgaller i dörren till vardagsrummet, där mina hundar fick vara den kvällen. Resten av lägenheten fick hon undersöka som hon ville, och det gjorde hon, om än lite försiktigt när hon upptäckt hundarna. Hade hon varit väldigt skärrad hade vi nog stängt om hundarna mer. Hade hon varit jättenyfiken och orädd hade vi säkert släppt ut dem tidigare. Man får helt enkelt se till situationen och individen tror jag.
Lycka till! :)