Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 5119 ggr
lillegrisen
0

Överviktig ragdoll?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag undrar hur man vet att en ragdoll är överviktig? Det är ju en så pass stor ras så det är svårt att veta. Jag har ingen våg hemma, men när vi var hos veterinären för 3 månader sen så var det 4,3 kg. Två bilder är med, på den ena är det en Birma som väger 2,9 kg. Verkar min ragdolls storlek proportionerlig för en tio månaders…?

Tack på förhand!

lillegrisen
0

Sådär då. Bild 2.

Denna kommentar har tagits bort.
Ann-Chaj
1

Jag är ingen expert på Ragdoll men har läst om hanar på 8 månader som vägt runt 7 kg. FörvånadMen vad som är överviktigt för en Ragdoll kan kanske någon annan svara på Obestämd

Ann-Chaj
0

Fina katter förresten :-)

lillegrisen
0

Detta är en okastrerad hona på tio månader dock…

Shivali
3

Tror att just proportionerna på en tiomånaders ragdoll inte ska ge fingervisning om dess vikt - många hamnar under uppväxten nämligen i den berömda fästingåldern, kroppen växer och huvudet hamnar efter… Flört

Hängbuk har många raggisar redan som unga, och vissa veterinärer tycker att alla katter över 5 kg är överviktiga…

Känn över revbenen, du ska kunna känna dem utan att trycka allt för hårt. Är han 10 månader så har han mycket att växa ännu men är han kastrat så kan du nog börja fasa in vuxenmat istället för fet kattungemat om du har det.

Tycker ha ser fin ut, låång fin kropp Glad

lillegrisen
0

Min "lilla" fröken är en olastrerad honkatt… Just nu äter hon RC kitten, vilket leder till nästa fråga; Jag har tre katter; 1; Fröken på bilderna 2; En 5,5 månaders okastrerad hane som är rätt liten fortfarande och lite tunn 3; En 12 årig Birma som jag precis adopterat från min dementa farmor, som senaste 4 månaderna levt på hundmat och diskvatten. (Farmor hade glömt att hon hade katter). Hon är alltså rätt så tunn och utmärglad och behöver gå upp i vikt. Finns det någon mat som passar alla tre, eller måste jag ge 1:an vuxenmat, 2;an fortsätta med rc kitten och 3:an hills ad…?

BARFmycat
1

Man kan ALDRIG avgöra om en katt är överviktigt enbart genom att titta på vikt eller ens att titta på bilder. Om en katt är i korrekt hull eller inte ska KÄNNAS, inte vägas eller tittas.

Knåpade ihop en mall för hur man kan få hjälp att avgöra om katten är lagom i hullet eller inte, En väldigt bra riktlinje för hur hullet ska kännas är om man knyter sin egen näve och känner över handen så som bilden visar, så ska katten kännas när man känner på den.

Vikt är totalt irrelevant när det gäller att bedöma om en katt är normalviktig, eller som jag föredrar att säga, i bra hull.

Istället är det bättre att känna på kattens ryggrad och revben, de ska kännas tydligt under huden, men inte sticka ut som staket eller vara svåra att känna genom ett lager av fett. Använd det som mått när du avgör hur mycket mat din katt behöver.

"Knytnävsprincipen" går att applicera på alla sorters djur!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

lillegrisen
0

Tack för hjälpen Sarah! Jag var hos veterinären idag med min prinsessa som behövde rakas fri från lite tovor. Till att börja med så visade det sig att min prinsessa minsann är en prins istället, och att han var lite för tjock. Så det får bli till att äta lite tunnare mat ett tag.

LaSadie
1

#9 Upptäcktes inte det förrens nu? Gjordes inte en besiktning innan försäljningen Obestämd?

lillegrisen
0

Jo. Har ju stamtavla och allt sådant, veterinärebesiktning dagen innan jag hämtade honom. Men nope, det upptäcktes inte förän nu. Det visade sig även att hans syster i samma kull också är en pojk…