Schampo
Hej
Jag får hem min lillkille den 18 juni, längtar……..
bara 1½ vecka kvar nu.
Jag tror att han är Rag a 03 bicolour.
Vi kommer att gå på utställningar.
Jag undrar vad ni har för schampo till era sötnosar.
Jag har köpt
*Anju Cachemire, jag beställde minkoljeschampo och tror att det är den.
*Emu oil & Aloe Vera
*Anju Creme rinse
Är det någon här som har erfarenhet av dom här produkterna eller har några andra förslag.
Sedan undrar jag, jag har ju Maine coon och den pälsen så tvättar man först med degrease och sedan ett schampo, efter det ska man skölja pälsen upp till ca 20-30 minuter så att pälsen blir alldeles sträv, nästan torr.
Ska man göra likadant med Ragdollen?
Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se
Jag kör Summerwind till både huskatt och ragdoll. Håller dock på att lära mig att blanda rätt, är lite trix att få till blandningen så den passar ju den individuella kattens päls.
Annars ett helt underbart schampoo och balsam!!
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Jag gillar Anju's produkter. Vid behov använder jag bio groom super cream inpackning innan tvätten…
Han Anjus bi-phase antistat spray eller PCL spray som antistat som sista fix om det behövs, och även här hemma när de blir statiska.
Ska bli spännande att höra vad ni andra använder, om ni har några särskilda tips just för ragdolls. Ang produkter, föning, ev sprayer osv?
Vi har ju bara en pyttig kattebebis av ragdoll-rasen, men jättekort päls, men den kommer väl att växa till sig.
Nu när vi ställde ut i Örebro i helgen, hörde jag att domaren på flera katter kommenterade att pälsen kändes för varm, och att den skulle kännas som "kall porslin"… Hur får man den så? Pälsarna hon kände på såg rena och inte skiviga eller statiska ut, men kändes tydligen "varma"… vad har man gjort för "fel" då, eller är det så på en del katter bara?
Jag tror att en del ragdolls har mer varma, ulliga pälsar. Esprees Silky Show (schampo + balsam) tycker jag ger en härlig päls som till viss del förstärker den kalla känslan.
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Jag undrar också hur får man pälsarna att kännas som kall porslin. Anledningen att jag undrar är pga att jag var på min första utställning i förra helgen och jag fick höra från domaren att min kille var bra presenterad men att hans päls kändes för varm och att den skulle kännas som kall porslin
Jag använde K9 produkter (shampo, balsam och spray). Jag tyckte att han kändes silkig och bra men tydligen gjorde jag inte bra ifrån mig. Tacksam om ni kommer med tips om hur ska man göra för att få kall porslin känslan då jag vet ej hur man lyckas med detta.
// LD

Kan svara på hur jag gjorde när jag ställde ut för hmm….7 år sedan. Jisses vad tiden går fort.
Jag använde mig av;
Bio Grooms - inpackning
Yea Sensitive
#1 All Systems Whitening Schampoo
Goop om fetsvans
Först Inpackning i torr päls - ha den i i minst 15 min. Låt katten sitta i en handduk eller liknande - så den inte blir kall + att det kan ge fettfläckar på möbler. Ej svansen om fetsvans.
Skölj pälsen läääääänge.
Sedan utspädd Yes - Skölj länge. Kommer dock inte i håg om jag gjorde det en eller två gånger.
Sen schampoo. Kommer inte heller ihåg om jag shampoonerade en eller två gånger.
Min katt fick jämt super betyg på pälsen och den kändes kall när man tog på den (Han hade en väldigt bra och lättskött päls också). Bäst gjordes tvätten om man gjorde hela faderutten en vecka innan utställning och sen en schampoonering två dagar innan utställning. Man lär sig oftast med tiden hur lång tid innan man ska duscha katten för bästa resultat.
Sen bada aldrig en Ragdoll som en Main Coon. De ska ha helt skilda pälsar på en utställning. Jag hade en Main Coon också som jag ställde ut och där var det Goop först i hela pälsen för att få till det sträva och sen schampoo för att förtydliga det. Jag var aldrig bra på att få fram en bra show päls på Main Coon, samt att hans päls bara krullade sig hur mkt man än fönade
Inte kul alls. Ragdollpälsen ska vara mjuk och silkig och inte sträv.
Hoppas att det hjälpte något 

Oj såg nu att tråden var riktigt gammal :)
Då har du nog redan fått hjälp om hur man preparerar en ragdoll =)
5# Tack för tipset. Trådet kan vara gammal men jag tog upp den för några dagar sedan då det fanns andra som hade prata om kalla känslan och jag ville veta hur man lyckas med det då jag var på min första utställning i Göteborg den 15 september 2012 och fick inte så bra resultat på pälsen. Ska köpa inpackningen och pröva din metod. Ska på klubbmästerskap om en månad. 
// LD