Snart dags att para kisarna!
Hej, Min hona är Blodgrupp A genom föräldrarna! Hennes föräldrar är DNA HCM N/N, min hanes föräldrar är DNA HCM N/N! I och med att tjejen är A kan där ej uppstå problem oavsett vilken blodgrupp hanen har?! om jag förstått det rätt! Jag tänkte FIV/FeLV testa dem sen scanna för PKD och HCM! Är det något annat ni tycker att man ska göra? Med vänlig hälsning, Stephanie S*Fabolousdolls
Katter med A-blod kan bära på b-blod, så jag skulle blodgruppera honan ändå. Är hon A så spelar det ingen roll vad hanen har för blodgrupp.
Det är inte främst PKD(cystor) man tittar efter på njurarna hos Ragdoll, utan ett tillstånd kallat CIN (förtunnad njurbark etc), men man ser förstås om det skulle vara några cystor eller andra avvikelser vid undersökningen också.
Kom också ihåg att fylla i testikelstatus/navelbråcksintyg på stamtavlan när du ändå är hos veterinären så slipper du en extra vända. Lycka till! 
#1 Tack:), det var ett bra tips jag visste ju det där med navelbråck och testikelstatus, men hade säkert glömt stamtavlan om du ej sagt det! Ringde min uppfödare igår angående honan och hon sa att det är en A hona och hon kan ej vara annat! Jag är så förväntansfull detta har jag längtat efter sen jag köpte avels kattena, till och med innan då jag bara hade sällskaps raggisar:) Nu håller jag tummarna för att alla testerna ska vara ''gröna'' Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls www.fabolousdolls.se
Får önska dig lycka till med tester och parning. Det är spännande.
Vänligen // Liselotte
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
#3 tack så mycket, jag kommer att hålla er uppdaterade på forumet! Jag pratade med en bekant igår och fick veta att hennes lilla ängel nyligen dött i våt FIP tänk så kort livet kan vara, ibland tror jag att mina bebisar ska vara där förevigt, men ibland blir man påmind om att vi är till låns och att ingenting varar för evigt! Denna ängel blev 7 månader…
Så sorgligt, stackars liten. Och familjen.
Fick pussa lite extra på mina. Är så tacksam att jag får vara med på denna resan då min Selma ska få sin första kull när som helst.
Liselotte
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
Hej alla glada:) då blir det FIV/FeLV test på Elle och Beauty imorgon, sen passar jag också på att ta levervärde på Liam då de var lite höga sist! Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls
Jag skulle kolla blodgrupp på honorna när du ändå ska dra blod. Som jag skrev ovan så kan två katter med A-blod bära på b-blod och därmed få avkommor med blodgrupp b. Blodgrupperingstesten ang vad de bär på tycks inte vara tillförlitliga på ragdoll. Läs tex den här diskussionen: http://ragdoll.ifokus.se/discussions/4d713706b9cb46224404eab2-blodgruppsfraga
Jag skulle inte chansa men man gör ju som man vill.
#7 bra att du påpekar det igen läste diskussionen! Får be min vet ta test på det med! Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls
Ja lika bra när man ändå drar blod, så har man det helt klart för sig
Lycka till imorgon!
FIV/FeLV neg. På Beauty och Eilert YES;) och Liams levervärde var perfekta:) vilken bra dag! Stephanie på S*Fabolousdolls
Sista testen gjorda: HCM/PKD U.A YES! Så idag lämnar jag Beauty till min mamma som har min avels hane Eilert! Kul!!! Med vänlig hälsning, Stephanie S*Fabolousdolls
Så spännande! Lycka till!