Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 767 ggr
marimar
2012-09-26 15:40
0

Funderingar.....

Vetrinären tyckte min hona var lite tjock:(

Fick rådet att gå över från "hills" kattungefoder till "specific". Är det nåt foder ni känner igen?

Iofs, kommer rådet från en veterinär borde det ju vara bra. Men bättre än nåt annat?

Hon har fått lite mjukmat morgon och kväll. Läge att ta bort det nu då?

Och torrfodret, ska det bara få stå framme på dagtid?

Hur gör jag???

Förvirrad:(

Mella91
2012-09-26 15:51
1

Blötfoder speciellt mjau och bozita är bland det bästa du kan ge. Förutom BARF. När du väljer foder så ska det helst inte finnas spannmål och absolut inte socker.

Vetrinärer får sin utbildning om foder utav foderföretag och därför tycker inte jag att man ska lita blint på vetr i foderfrågor.

Tycker absolut inte att du ska sluta ge blötmat. Du kanske kan minska på mängden av mat. Och utfodra vid bestämda tider, 1-3 ggr om dagen.

Torrfoder är bland det mest onaturliga man kan ge. Innehåller ofta massa kolhydrater och skit som katter inte har någon användning av. Sen att inte tala om processeringen när de framställer torrfoder.

Mella91
2012-09-26 16:05
0

Vet ej om man får citera andra medlemmar men tyckte att det som Ruzicka har skrivit i en annan tråd, http://katter.ifokus.se/discussions/4fb3f5d3d3b4fd337d000487-lite-fragor-om-kattagandet ,  sammanfattar foderfrågan bra. Ber om ursäkt om jag gör fel.

"Katten har mycket dåliga törstreflexer. De dricker alltså inte vattnet de skall ha i sig, utan de behöver få i sig via maten. Därför är det mycket bättre med burkmat/BARF än torrfoder. Även om det verkar som att det "nästan bara är vatten i blötmat", så är det faktiskt jättebra för katten. ^^ Urinstenar och njurproblem riskerar katten att få om den får i sig för lite vatten.

Katten är en köttätare, och dess matspjälkningssystem är gjort för kött. Spannmål, som i princip alla torrfoder innehåller, är något helt främmande för kattens system. Det leder till övervikt och fetma och irriterar mag- och tarmsystemet. Jag tror att det kan leda till allergier också, men det är jag inte helt säker på. "Dietfoder" till katt innehåller ofta (alltid?) mycket spannmål och nästan inget kött, vilket är lite knäppt när det är spannmålet som gör att de blir tjocka och inte köttet. ;)

Det lilla kött som finns i torrfoder är tillagat (kanske även det i blötmat, det vet jag inte..), och när kött tillagas så försvinner mycket av det nyttiga i köttet. Dessutom innehåller torrfoder också en del "konstiga" saker ibland, som inte alls passar till katt.

Rent generellt skall du akta dig för fisk i kattmat. Fisk är allergent (innebär att det är stor risk att katten blir allergisk mot detta), precis som mjölkprodukter. Men fodertillverkarna verkar inte ha förstått detta än.. *suck*

Det finns några få torrfoder som inte innehåller spannmål, och dessa kan jag rekommendera om du ändå vill ge torrfoder. De jag känner till är Porta 21 Sensible, Etosha Wild Cat och Orijen. Orijen innehåller däremot lakridsrot, vilket är giftigt för katter i större mängder, och en liten mängd fisk. Men det är fortfarande bättre än de "vanliga" torrfodrena, även om Porta 21 och Etosha är bättre enligt mig. Men jag kan inte hitta några av dessa i varken mataffär eller på djuraffären, så de behövs kanske beställas från internet i ditt fall.

Även viss blötmat kan innehålla spannmål. Det är fortfarande bättre att ge spannmålsinnehållande burkmat än vilket torrfoder som helst, men burkmat som inte innehåller spannmål är ju ännu bättre. ;) Mjau, Husse och Bozita är tre burkmatssorter som är bra att ge."