EverClean till kattungar?
Vi använder EverClean kattsand till vår hona och den är verkligen toppen eftersom den är lätt att städa och helt luktfri. MEN, eftersom den är så bra inbillar jag mig att den innehåller mängder med kemikalier. Och kattungar har ju en tendens att smaka på allt som kommer i deras väg… Så min fråga är: Är det okej att använda EverClean i kattungarnas låda? Eller ska jag välja en annan typ av sand - i så fall, vilka kan ni rekommendera?
Tack på förhand!
Vad dum jag är, skulle ha kollat upp det innan jag frågade! Såg nu på Ever Cleans hemsida att man inte ska använda det till kattungar under 12 veckor. Men frågan kvarstår då om vilken sand jag ska använda istället?
Hej! Problemet med EC till kattungar beror inte så mycket på kemikalierba som att det är klumpbildande. Små kattungar provsmakar gärna allt, inkl sand. Så du behöver köpa en sans som inte är klumpbildande. Det finns inte jättemånga sorter som är det, kan jag säga. Jag har använt den här sorten till de senaste kullarna och den funkar helt ok.
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattegrus/hygiejnegrus_silikatgrus/sanicat_professional/248262
Mvh Marie
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Jaha, okej! Det var bra att veta! När vi var och handlade senast tittade vi på kattsand bara för att jämföra priser lite, och då stod jag länge och väl och frågade min sambo om han kunde förklara vad syftet med icke klumpbildande kattsand är! :D Så jag vet att det finns ett par sorter där. Men då vet jag i alla fall att de har ett syfte trots allt. :) Tack för infon!
Inga problem! Tänk på att inte ta kristallsand också, glömde jag skriva.
Mvh Marie
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Vi använder träpellets till både kullen och nu de stora katterna också. Försökte med Toalätt, men det luktade och följde med ut på golvet. Provade från början med sand som inte klumpade, men upplever pellets mycket lättare att hanter.
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
Jag hörde och läste att anledningen till att kattugar äter sand är för att få igång tarmverksamheten ordentligt så det finns en vitts med att de snaskar i sig sådant som vi kanske inte alltid uppskattar
.
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/