Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3618 ggr
marimar
2012-08-25 15:14
0

Kattmat...igen

Hej!

Nu är det jag som "tjatar" igen;)

Men jag har ju förstått att många är väldigt insatt i det här med maten till våra finaste.

Och det verkar som de flesta är överens om att Mjau blötmat är riktigt bra, stämmer det?

Men om just DU får säga, vilken blötmat är BÄST näringsmässigt?

Och så till torrfodret…

Vilket är bäst där? Många verkar tycka Eukanuba.

Har ju sett att Mjau även har torrfoder. Hur står sig det fodret i jämförelse med annnat torrfoder.

Om man man säger så här. Mitt kittenfoder Hills kostar runt 150 kr/kilot och Mjau 39 kr/kilot. Det är ganska stor skillnad det!

Jag tänker att om deras blötfoder är riktigt bra då borde torrfodret också vara det.

Jag kör idag med Mjau blötfoder kitten och Hill´s science plan, vad tycker ni om det sistnämda fodret?

Det här är en djungel:(

Ge mig gärna tips på hur man utläser på innehållsförteckningen om det är bra eller dåligt, tack:)

evelinaav
2012-09-26 23:11
0

Skulle också gärna vilja veta mer om kattmaten, torrfoder, blötfoder eller både och?

Sturken
2012-09-28 15:30
0

Den bästa blötmaten enligt mig är Mjau eller Bozita. Både innehåller inget spannmål eller socker.

Det är bara att titta på innehållsförteckningarna och läsa och jämföra de olika märkerna.

När det gäller torrfoder är det en hel vetenskap. I din förra tråd tycker jag att du fick väldigt bra råd med vad man ska tänka på när man väljer mat till sin katt.

Det finns även en bra sida som en annan medlem länkade till för ett tag sen:

http://www.catinfo.org/. Det finns en svenk översättning på sidan. Där står det väldigt klart och tydligt vad nackdelarna är att ge just torrfoder till katt.

Jag skulle helst endast vilja ge blötmat och rått kött men det har inte blivit av än. Istället håller jag på att byta torrfoder från Eukanuba till Applaws eftersom jag tycker att Eukanubas torrfoder innehåller för mycket spannmål.

Hill's Kitten Foder innehåller enl Foderbilen:

Torkat kyckling- och kalkonprotein, grovmald majs, animaliskt fett, majsglutenmjöl, fiskolja, torkade hela ägg, digestiv, linfrö, kaliumklorid, havrefibrer, sojamjöl, salt, DL-metionin, dikalciumfosfat, L-lysin hydroklorid, L-tryptofan, extrakt av rosmarin.

Andra ingriediens är majs och det innehåller även salt. Inte så bra, men ändå OK om man jämför med andra foder. Har ändå kött som första ingrediens.

Mjau Köttgille innehåll:

Sammansättning: Spannmål, kött och köttbiprodukter (färsk svensk kyckling 4 %, köttmjöl 10,9 %), oljor och fetter, vegetabiliska proteinextrakt, fisk och fiskprodukter, mineraler, jäst.

Första ingrediens och det det finns mest av är spannmål. Kanske inte det man förväntar sig i ett foder till köttätare. Visst Mjau är billigare än Hill's men är ett betydligt sämre torrfoder. Mjau kan göra blötfoder men tyvärr inte blötmat.

Inget av dessa foder är något jag själv skulle ge till mina katter. Numera ger jag Applaws Chicken med 80% kött och inget spannmål i. Det finns tyvärr inte många foder utan spannmål idag.

Några andra är: Orijen (men innehåller fisk), Acana och Porta 21 Sensible.

Det gäller att tänka logiskt när det gäller foder till katt och tänk kritiskt om en veterinär/personal i djurbutik kommer med foderförslag. Dvs:

Katter är strikta köttätatare och kan INTE bryta ner spannmål.

Katter inte tjocka av fett (i rimlig mängd). Katter blir till största del tjocka av spannmålsrika torrfoder.

Är säkert saker jag har glömt men det här är lite av början på hur man ska tänka när man utfodrar en katt. O glöm inte att läsa artikeln i länken =)

bebbles
2012-09-28 16:37
0

Var köper du hills för 150kr/kg?

4 kg kostar ca 370kr

Pro Plan är bra

Mjau torrfoder är inte bra

Purina Gold blötmat är occkså jättebra mat

Four Friends är ett bra val med

Vattenfontän så dricker de mer

BARFmycat
2012-09-29 10:41
3

De flesta blötfoder där man väljer bort spannmål och socker är likvärdiga i fett och proteininnehål med små variabler. Mjau, Bozita, Husse och Icas portionspåsar i sås är bra blötfoder. Man måste inte ge någon särskild "kitten" sort av blötfoder till kattungar, det är mer näringsrikt med vilket blötfoder som helst än det dyraste "finaste" kittentorrfoder.

I övrigt ska man inte alls stirra sig blind på att det ska stå "kitten" på påsen. Många torrfoder är fullt dugliga åt att föda upp kattungar på ändå, om man nu måste göra det. Det finns endast 5 torrfoder jag kan rekommendera, nämligen de enda 5 jag funnit som samtliga är fria från både fisk, spannmål, socker och mjölkprodukter;
Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, WildCat Etosha, Applaws Chicken och Applaws Kitten.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Kaliforniakatten
2012-10-02 11:36
0

Båda mina ragdoll är under 1 år gamla. Jag ger dem MJAU blötmat och Royal Canin Kitten Persian 32 torrfoder. Båda mina katter växer, mår bra och är otroligt fina i pälsen. :) 

Kaliforniakatten
http://kaliforniakatten.blogspot.se