Köpa kattkompis till gammal katt
Hej!
Har tidigare skrivit om att jag hittat en vuxen ragdoll (ca 5 år) som jag tänkt som sällskap till vår 11-åriga Maine coon och jag fick bra tips om er. Tack!
Nu behöver jag ytterligare råd eftersom veterinären vi var hos idag med katten för vaccination, avrådde oss från att köpa en katt till. Hon menade att det brukar inte fungera och speciellt inte en yngre och en äldre katt oavsett kön. Dessutom för det med sig mycket problem som att man måste ha dubbelt av allt: lådor, matskålar, klätterträd osv osv. En av dem kan börja kissa lite överallt och det blir bara jobbigt.
Min glädje över att vi förhoppningsvis snart har en ny familjemedlem dalade långt ner i skorna och jag blev jättebesviken!
Ni har som har mycket erfarenhet; är det dumt att köpa en sällskapskatt till vår gamla katt eller ska man chansa? Vi hade ju två katter fram till hon var 3,5 år och som var lika gammal.
Jag vill så gärna ha en ragdoll och om det vill säg väl blir det snart en i så fall.
Tack på förhand för era råd och dåd!
/VinceFonz
Hej
Jag tror det är mycket svårare att ta hem en vuxen katt till din 11 åriga MCO.. hellre en som är max 6 månader och fortfarande kattunge..
Hon har bott ensam så många år och jag tror bestämt att en kattunge som hon kan uppfostra lite är mer uppskattad, den kommer även på ett enklare sätt ty sig till henne..
Då du tar hem den nya katten.. se till att ha köpt hem Feliway som du pluggar i en kontakt hemma :D det underlättar nya möten och situationer och motverkar stress. "Må-bra hormon" helt enkelt :) www.feliway.se
Klart du ska ha en Ragdoll!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Det kommer antagligen inte gå helt smidigt att sammanföra två vuxna katter, så det är viktigt att du redan från början är inställd på att det kan ta ganska lång tid innan de accepterar varandra. Den tiden kan vara oerhört påfrestande att gå igenom (inte minst för kattägaren själv), men om man bara ger katterna tillräckligt med tid, och själv behåller sitt lugn och tänker positivt, så brukar det faktiskt fungera riktigt bra till slut.
Bor du så att du kan dela av bostaden med ett kompostgaller i en dörröppning så kan du på det sättet undvika den värsta dramatiken den första tiden.
Angående åldersskillnaden så vet inte katterna själva hur gamla de är. De kommer att mötas som "två vuxna katter", där hankatten är "inkräktare" på er honkatts revir. Åldersskillnad kan bli ett problem genom att aktivitetsnivån och leklusten inte är densamma för en ung/gammal katt, men en 5-årig Ragdoll-kastrat brukar å andra sidan inte direkt hänga i gardinerna…
Jag kan tillägga att det alltid går fortare för en vuxen katt att acceptera en kattunge eftersom en inkräktande kattunge inte ses som något direkt hot när det gäller rang och revir, men då kan istället aktivitetsskillnaden bli ett problem som med tiden skapar frustration (hos kattungen) och stress (hos den äldre katten).
Sajtvärd Katter iFokus
En vuxen omplaceringskatt "bör" komma till ett hem utan katt är min erfarenhet
En kattunge kan den gamla katten bli "mamma" eller "pappa" och är mycket lättare att acceptera.
Det kan ta lite tid innan den gamla är riktigt med på noterna men för det mesta går det fint 
Det som är viktigt ät att presentera dem på rätt sätt för varandra
Lycka till!
Nä, men nu tycker jag att ni är negativa!!
Jag har omplacerat vuxna till andra vuxna och det har gått bra varje gång!!
Vissa ska fräsa och morra i några dagar, men jag har också varit med om att nykomlingen gått ut och "stångat" den andre och så var de vänner 
Prova!
Men som en säkerhet så kan du ju fråga om du får komma tillbaka med katten OM det inte funkar 
Och dubbelt av allt är väl att ta i….
Tycker nog att din veterinär ska va lite mer positiv 
Lycka till!!!
/Pernilla
Tack för era kloka råd. JJag uppskattar verkligen att få alla infallsvinklar och tips. Feliway blir det alla gånger om det blir en katt.
Jag har nu även hittat en lite yngre katthona som jag ska besöka. Hon är inte fyllda två år, menh har haft ett par kullar redan. Efter den här nya vändningen att det kan bli problem att sätta ihop två vuxna katter har vi börjat tveka lite, om vi ska köpa en katt till eller ej. Jag vill så gärna ha en katt till, dels för att det ska kännas bättre när man lämnar den gamla damen ensam, men även för vår egen skull att få en mer tillgänglig och sällskaplig katt. Min första katt var som en hund och hängde med överallt och en riktig spjuver. Det är kanske längtan efter en sådan katt igen så får mig att påskynda köpet.
När jag träffat katt nr 2 får vi ta ett beslut hur vi ska göra. Någon kattunge blir det inte just nu.
Om fler har kommentarer, så lägg gärna till fler inlägg om ni vill!
Tack på förhand!!!
/VinceFonz
Klart ni ska ha en katt till!
#4 det är klart att det kan gå bra men man bör vara inställd på att det är mycket svårare iaf! Jag skulle absolut satsa på en kattunge om ni får möjlighet.
Dessutom kan jag tycka att "prova" inte är helt rätt mot katten heller, det är en nog jobbig omställning för en katt att byta hem och att då kanske ta över en vuxen hona (som det är ännu jobbigare för) för att sedan lämna tillbaka henne efter nån vecka eller två känns inte heller rätt..
Knepigt men som sagt - kattunge är lättare än vuxen katt.. önskar er lycka till!
Men … en knappt 2 årig hona som haft "några kullar"? med tanke på hennes ålder borde hon inte haft fler än 1 kull.. :S MAX 2
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Katthonan jag träffat är snart 2 år och har haft en kull som blev jättefin. Hon mår inte så bra med de andra honorna och därför har uppfödaren valt att kastrera henne och omplacera henne. Jag blev väldigt förtjust i denna hona, men jag träffade även kattungarna. En av dem var lite mer framåt mot mig och som jag också tyckte extra mycket om. Efter att ha läst om hur knepigt det kan vara och sätta ihop vuxna katter med varandra och att det kan vara fördel att välja en kattunge i stället har beslutet inte blivit lättare… Jag vill ju ha båda i så fall! Får väl fundera en runda till.
När jag ändå är inne här: är det jobbigt att ta emot en kattunge hemma? Bör man vara hemma den första tiden (hur länge då?) och bör man separera den gamla damen från kattungen i så fall? Har det någon betydelse om det är en hona eller hane?
Det var så länge sedan jag hade en liten kattunge, för den katten vi har nu var nästan 5 månader när hon kom och då var de även två från början utan en tidigare katt i huset.
Än en gång; tack för alla råd! Jag hoppas kunna reda ut + och - och blir det en katt till slut kommer den att bli presenterad här! 
Om du skaffar en kattunge bör du nog vara beredd på att du snart kan behöva skaffa ytterligare en kattunge för att få harmoni i kattgruppen. Så blev det för mig när jag skaffade en 5-månaders kattunge när den befintliga katten var 9 år. Själva sammanförandet gick snabbt och bra, men snart märkte jag dock att den äldre katten blev stressad av kattungens stora lekbehov, så först när kattgruppen utökades med ytterligare en ung och lekfull katt blev alla nöjda och glada.
Bifogar en bild på Moltas och Doris som sammanfördes när de båda var 2,5 år. Doris var skeptisk länge, men så plötsligt en dag tyckte hon att Moltas var helt ok och t.o.m. ganska mysig. 
Sajtvärd Katter iFokus
Det avgör saken. Ska det bli en ny katt får det bli en vuxen katt och känns nog honan bäst. Vi kan inte ha tre katter idagsläget.
Vilka godingar! Det ser ju så mysigt ut! Så här vill man nog ha det om man får önska. 
Ha en skön helg och hoppas nu värmen kommer!
Idag fick jag ännu en varning från en erfaren kattägare om att köpa en vuxen katt som sällskap till vår 11-åriga MC-hona. Om vi ska ha någon bör det vara en hane och helst inte äldre än 6 månader.
Nu har min man börjat tveka till att vi skaffar en katt till. Om vi väljer en kattunge är han rädd att den förstör och klöser sönder vår skinnsoffa och andra möbler och inredning.
Jag är verkligen villrådig och vet inte vilka råd jag ska följa - vuxen eller kattunge?
Om man tar en kattunge, hur kan man då få den att låta bli att klösa på möbler och tapeter?
Vuxen katt, är det bäst att välja en hane i så fall?
Om ni orkar, kom gärna med mer tips och råd, för jag behöver det verkligen!
Tusen tack på förhand!!!!
/VinceFonz
#10 Vill du ha en till katt tycker jag att du ska skaffa en! Det finns inga garantier för att det kommer att gå på ett visst sätt bara för att du väljer en individ av en viss ras, i viss ålder eller av visst kön, så lite av en chansning är det alltid, men i de allra flesta fall går det dock alldeles utmärkt med vilka katter som helst efter en viss invänjningstid.
Fördelen med just Ragdoll i det här fallet är dock att de oftast är relativt lugna och godmodiga, oavsett ålder, så även om det blir en yngre Ragdoll ni fastnar för kommer den förmodligen inte hänga i taklampan precis. Lite bus får man alltid räkna med, men med ett rejält och stadigt klösträd som är strategiskt placerat slipper man klösande på fel ställen. För att skydda soffan kan man lägga en pläd över utsatta ställen (armstöd t.ex.) i förebyggande syfte.
Min egen erfarenhet är att kastrerade hankatter (oavsett ras) oftast är de som lättast kommer överens med andra, men trots det har jag även många exempel på honor som trivts väldigt bra ihop så inte heller det är någon "sanning".
Min skogis Moltas tyckte det var jättemysigt att få en liten Oberon att pyssla om:
Sajtvärd Katter iFokus
Det blev en liten 1-årig blåmaskad bicoulor hane! Jättesöt och supergosig! Är med överallt och vill kela mysa hela tiden! Gamla damen var sur och morrade och fräste så fort han kom i närheten och han ryggade första dagarna, men nu struntar han i henne och hon ger honom en sur blick i värsta fall när han går förbi henne. Så härligt att det gått så bra! Vi älskar våra kisar och njuter av dem på olika sätt. Tack för alla goda råd och uppmuntran att testa en katt till! /VinceFonz
Nu när denna tråd ändå är skapad så passar jag på att framföra mina funderingar också
Jag har en 9 årig perser hona som i merparten av sitt liv levt med hankatter (en åt gången). Nu har hon varit ensam sedan februari 2012 och man märker på henne att hon vill ha en kattkompis, vilket jag gärna ställer upp på såklart
Är helt insyltad på att skaffa en ragdoll, kan inte motstå denna underbara ras. Under tiden som jag haft kontakt med diverse uppfödare så har jag utryck intresse för en hona p.g.a. att den senaste hanen som hon levde med inte var så populär hos henne. Vi brukar ha en honkatt på besök några veckor om året också, och det brukar funka fint. Men nu funderar jag på om det ens spelar någon större roll om jag väljer en hona eller hane som hennes sällskap. Allt beror sig väl på deras karaktärer osv?
Jag vill bara att alla ska få det så bra som möjligt i vårt hem 
Längtar…….
Vince: Vad roligt att det gick bra, hoppas dom blir riktiga kompisar till slut också :)
Ann: Jag tror personligen det handlar mycket om kattens personlighet, inte kön, ålder osv…
Jag ska också skaffa en ragdollkompis (kattunge, tjej) till min kastrerade hankatt (huskatt). :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus