Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1277 ggr
Juliagardstrom
0

Bli med ragdoll

Jag har nu tingat en underbar ragdollhane som är redo att flytta om en vecka. Detta är min första ragdoll och jag undrar allt. Vilken mat? Hur mycket? Hur ofta? Kattsand? När kan man först börja gå ut och träna med Koppel? Vad ska man tänka på? Vad ska man inte göra? Ge mig alla tips ni har!:)

HappyMi
2

Mat: I början det som uppfödaren har gett så att magen inte blir dålig efter flytten. Sen efter några veckor kan du börja byta, blanda först den nya maten med den gamla så att du itne chockar magen, höj efter hand mängden nytt foder och minska det gamla. 
VILKEN mat det blir beror lite på katten, vad den gillar osv. Men en bra grundregel är att köttinnehållet ska vara så högt som möjligt, och blötfoder är i regel "bättre" än torrfoder.  
Friskt vatten ska finnas framme hela tiden. Jag har även torrfoder av märket Bozita kitten och Royal Canin Kitten 36 framme hela dagen. Utöver det då får de "frukost" bestående av blötmat från RC eller Bozita varje morgon.

Sand: Även där kan det vara en bra ide att använda samma sand som uppfödaren ett tag så att den känner igen lukten av "toaletten". Men jag rekommenderar att du, om uppfödaren inte redan använder det, börjar använda Ever Clean sedan då det håller länge, klumpar sig bra och håller lukten borta.

Koppel: Jag väntade några veckor med sele då de aldrig haft det på sig hos uppfödaren. När jag kände att de litade på mig testade vi selen och de fick gå runt med den en stund inne innan vi testade att gå ut. Just mina katter blir väldigt rädda ute, gillar inte vinden och alla ljud, så jag håller utflyckterna korta.

Min raggis blev väldigt bekväm hemma fort, han blev min lilla son direkt och ville vara nära från första sekund, och deet är nog inget ovanligt. Dock så ska du inte bli orolig ifall din lilla är lite rädd i början. Det är trots allt en helt ny värld för h*n. Låt den upptäcka ett rum i taget, ta inte hem en massa vänner de första dagarna, ifall du har andra djur håll dem borta i början, visa var mat och toalett finns direkt när den kommer hem och köp en klösmöbel INNAN så att dina möbler inte blir mördade.

Lycka till! :)

Eliinn
3

Grattis till en underbar ras!
Jag har själv precis hämtat min först ragdollhane!
Han har bott hos oss i snart 2 veckor och var självsäker och trygg redan från början. Självklart håller han koll på oss ordentligt och ska va där vi är hela tiden, ooom han inte hittat en super skön sovställning i soffan ;)

Angående fodret så rekomenderar jag precis som #1 att iallafall börja med de fodret som uppfödaren gett katten. Jag fick med en provpåse med den maten som min uppfödare hade gett men även några andra provpåsar från andra märken. Just nu får han Royal canin Persian 32 för kattungar från uppfödaren. Men jag ska sen byta till annat märke när han inte äter kattungetorrdfoder längre då uppfödaren inte har haft 100% bra respons av Royal canin fodret men det är ju helt upp till vad som passar just din katt.
Viktigaste är ju som #1 nämnde att köttinnehållet ska vara så högt som möjligt. Angående mängden så sa min uppfödare att det ska ha fri tillgång till torrfodret hela tiden.
Jag tror säkert att din uppfödare till katten kommer dela med sig av sina erfarenheter och rekomendera foder :)

Jag har Evercleans sand av de skäl att just uppfödaren rekomenderade de och att jag läst på olika forum att det funkar bäst!
Fick höra idag att Extreme classics kattsand ligger på första plats i kattsand (minns dumt nog var den statistiken kom ifrån…)
Everclean kostar 199 kr för 10 kg och Extreme 169 kr för 10 kg. Tror dessa är ganska snarlika men hört att många uppfödare och övriga kattägare föredrar Everclean ändå och lägger de extra kronorna som Everclean kostar. Everclean har ett smart stämpelkort där du får den 6:e för halva priset :)

Jag köpte sele till min kille idag, har än så länge bara låtit honom gå omkring med själva selen så att han vänjer sig vid den. Han tog det väldigt bra men självklart undrade han vad det va som satt fast vid honom och snurrade och försökte komma åt de, men det är en vanesak :)

Övriga tips från mina egna erfarenheter när vi tog hem vår ragdoll:
Se till att gömma undan alla sladdar till elektroniken hemma, min Milton vill gärna va där och bita på alla sladdar och tycker att det är väldigt roliga leksaker, han vet ju inte att det kan va farligt för honom :)
Kom alltid ihåg att stänga toalettlocket då det tyvärr finns fall där kattungar hopppat ner i toaletten och inte tagit sig upp och drunknat :/.
När katten är en kattunge så tar de gärna tag med klorna i möbler och drar sig upp eftersom det ännu är för små att hoppa upp bara så om du har nå möbler som du är rädd om, täck över dem med tyg eller ställ undan dem.  Jag har helt skinnklädda stolar till köksbordet som jag jobbigt nog måste ställa upp på bordet för att han just måste ta tag med klorna i skinnet och sedan drar sig upp och gör fula märken.

En klösmöbel kan vara en bra idé att införskaffa innan ni hämtar kattungen så kanske ni slipper den värsta klösandet på övriga möbler ;)

Sen behöver man uppfostra kattungar precis som hundar så man ska  från början lära katten var den får vara och var den inte får vara.

Skulle kunna skriva ännu mer men är rädd att jag redan skrivit för mycket ;)

Till sist så önskar jag dig lycka till med din ragdoll, jag är helt kär i denna ras efter att bara ägt honom i dryga 2 veckor. En jättemysig ras och han charmar alla, även de som inte är speciellt förtjusta i katter ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus