Att sälja tjejer
Hej,
Vi fick fyra killar och tre tjejer i vår första kull. Full rulle här hemma nu när de snart är 10 veckor.
Min undran är om ni med mer erfarenhet har upplevt det svårt att sälja honor till sällskap? Tycker oftast det kommer fram efter ett tag att det finns intresse för avel. Nu har jag en annons på den sista tjejen och har då skrivit till sällskap. Och har inte fått så mycket respons på den…
Vet att det är tid kvar. Min fråga är mer allmän.
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se

Röda hanar går åt som bara den inom NFO känns det som, men rent generellt sett så blir honorna sålda först.

Kan det inte helt enkelt ha och göra med att ifall du vill avla så är en hona roligare, mysigare och mer belönande då du får ha hand om ungarna. men ifall du inte ska avla så tyckte i ala fall jag att när jag skulle köpa min första katt så sa ALLA att hanar va bättre för att de är gosigare, lugnare, större osv.. detta visade sig vara helt fel då jag uppfattar min hona lika om inte mer gosig än min hane.
Men det verkar ju tyvärr som att den allmänna uppfattningen är att hanar har fler bra kvaliteer ifall det är sällskap man letar efter.

#3 Alltså, min kastrerade hane är grymt mycket gosigare (och mer lekfull) än mina kastrerade honor.
#4 jag menade inte att mina katters temperament är allmängiltigt för alla katter, hemma hos mig råkar bara flickan vara gosbollen nr1.
menade egentligen bara att påståendet att alla killar e bättre sällskapskatter inte stämmer men visst kan det vara så att många killar är mer gosiga. det beror kanske på hur gamla de är när de kastreras osv också.. jag är ingen expert på katters könsmognad.
Oj, ursäkta antalet onödinga radmatningar i mitt inlägg…
Temperament är nog väldigt individuellt och kan säkert bero på både anlag och yttre faktorer. Vi upplever killarna och tjejerna likvärdiga i kullen. Den tjej som är till salu är den som mest gillar att vara i famnen.
Men eftersom inte alla honor kan gå i avel, måste ju detta upplevas av flera. Hur gör man om man inte får sålt? Och ibland måste ju den mindre storleken vara en fördel. Även om stora maffiga hanar är fantastiskt vackra :)
www.wendeltassens.se
Är det sen gammalt inte så att ska man ha som sällskap o kastrera vill man ej betala så mycket för just kastreringen. Honors är dyrare än hanars.
För min del har jag hittills bara fått honkatts-intressenter på min kattkull. Vilket är lite problematiskt eftersom vi bara har två tjejer och funderar på att spara en. Alla som hört av sig hittills har sagt att de vill ha katt till sällskap och planerar att kastrera. Underligt att vi fått så olika respons, Liselotte!

Åh vad hon är fin.. Jag är ute efter en ragdoll, har haft en tidigare men hon fick jag ta bort efter en tids sjukdom :( Jag har en katt även nu men behöver två då tjejen jag har nu trivs bättre i flock..
Skickade ett meddelande till dig :). Alltid kul att tjöta lite katt.
www.wendeltassens.se
Är hon till salu? :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Ja det är hon :)
www.wendeltassens.se
Vad kostar hon, hur gammal är hon och vart finns hon nu? :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Du kan gå in på min hemsida. 
www.wendeltassens.se