Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett01-medlemspresentationer
Läst 1818 ggr
@nakin
2012-10-16 22:06
0

Nykomling

Hejsan!

Tänkte presentera mig för alla er  här inne! =)

Lina heter jag och har precis köpt en kisse, förhoppningsvis en ragdoll haha ;)

Saken är den att personen som fått kullen hade satt ut en annons och när jag ringde och frågade ifall ungarna var regade med stamtavla så svarade hon "nej". Jag frågade naturligtvis varför och hon svarade: vi är inga uppfödare och har egentligen inget sådant intresse. Vi har, efter denna kull, kastrerat hankatten. Däremot har både vår hon- och hankatt stamtavla och väldigt fina linjer (vet själv inte vad linjer innebär). Farfarn har varit europa champion. Däremot har vi aldrig sysslat med utställningar. (Dem ägde både hon- och hankatten själva).

Av de tre killarna som låg där på en stor kudde så fastnade jag och min sambo för en lite kul prick som bara ville busas =)

Jag vet att man ska vara noga med att dem ska vara registrerade med stamtavla för att säkert veta att den är renrasig, men jag litade på människorna vi köpte kissen av, kanske jag är naiv ;). Men det var en härlig familj som hade väldigt nyttig information till mig ang ragdolls, även om jag försökt läsa på så mycket som möjligt!=)

Så här är jag nu, som ny, med hundra frågor - de flesta har jag hittat svar på här redan! Det är en toppensida som jag gärna surfar runt på!:D

Ha en trevlig kväll alla!

LoAEmma
2012-10-17 17:24
0

Hm, ja tyvärr kan du ju ha blivit lurad… Hur mycket betalade du? Fick du se föräldrarnas stamtavlor?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

emblan
2012-10-17 18:47
1

Ser inte varför man skulle strunta i att registrera rasrena katter? Makes no sense…. ??

SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

LoAEmma
2012-10-17 19:10
0

Nä det var så jag tänkte också…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

@nakin
2012-10-17 19:34
0

Nej, jag vet heller inte varför man struntar i sånt :-/ Anledningen till att jag "trodde" på dem var att dem hade två ragdolls-innekatter (hane o hona).

Jag fick faktiskt betala rätt mycket (om man ska se till att den inte var regad) dock inte summan som jag sett att regade ragdolls kostar - men gissar att för den familjen så var dessa pengar en fis i rymden haha Han bedrev någon typ av laserkirurgi o byggnade var på deras tomt, med pool o allt.

Men trots det så var det den gulligaste o mysigaste katt jag mött! Så kort så e jag nöjd med mitt beslut, oavsett Skrattande

@nakin
2012-10-17 19:45
0

Men det e klart, nog kanske det kan vara så att deras katter var blandras oxå, det kan jag ju omöjligt veta…gick på magkänsla o egentligen så spelar det väl inte så stor roll - jag ville ha den som sällskap o älskar kisen precis som han e. Glad Av det jag läst så e den väldigt lik en ragdoll till sättet o utseendet, men det säger kanske inte så mycket, jag menar en blandras med ragdoll i sig kan ju ha dessa drag oxå.

[Djupdal]
2012-10-18 18:32
3

Grattis till nytillskottet! Glad

Men jag tror du missuppfattat varför man ska vara noga med att katten är regad. Det har inget att göra med huruvida din katts föräldrar är regade eller inte. En ragdoll är ju per definition inget annat än en katt som är regad som ragdoll, oavsett om den är polkagrisrandig eller hyperaktiv, så din katt blir aldrig det minsta ragdoll alldeles oavsett vilka föräldrar den har.

Att man ska vara noga med att katten är regad är för att det är en slags kvalitétsstämpel på hur aveln och uppfödningen bedrivits. Djur ska inte födas upp av människor som saknar intresse eller kunskaper om djur och avel, det kan orsaka massor av onödigt lidande. Att tussa ihop de båda katterna som råkar gå hemma i köket, utan att bry sig om släktskap eller sjukdomar de eventuellt bär på, har inget med avel att göra och är definitivt inte värt att stödja. Stamtavlan är ett nödvändigt verktyg för att uppfödarna ska kunna plocka bort linjer ur aveln som ofta ger polkagrisrandiga, hyperaktiva eller sjuka ragdolls, och istället avla på de katter som är friskast, tryggast och har det utseende och temperament man gemensamt bestämt att en ragdoll bör ha. Stamtavlan är däremot i princip värdelös för en köpare av sällskapskatt, men fungerar ändå lite på samma sätt vid inköpet som veterinärens legitimation gör när katten behöver vård. Det finns såklart både legitimerade veterinärer som är klåpare och registrerade uppfödare som inte borde vara det (och i sällsynta fall även det motsatta), men det ger i vart fall en ganska bra hint. Jag skulle inte operera min katt hos någon som "inte brytt sig om att plocka ut sin veterinärlegitimation för att han inte var intresserad av djurs hälsa på det sättet, utan bara tänkt operera lite, men som gör det för halva priset".

Nej, jag tror tyvärr att du är en i den långa raden av kattungeköpare som köpt en huskatt av en uppfödare som saknar både kunskap och intresse för avel, men som lurat av dig extra mycket pengar genom att låta påskina att det EGENTLIGEN är si eller så mycket raskatt med en massa "fina" släktingar. Din katts föräldrar är med största sannolikhet helt otestade mot alla ärftliga sjukdomar, och en registrerad uppfödare har en gång i tiden valt att plocka bort dem ur sin ragdollavel av en eller annan anledning. Det är naturligtvis möjligt, i teorin, att din katts uppfödare är både kunnig och intresserad men inte tycker att avel ska vara organiserad i olika stambokförda raser, utan att katter ska paras lite mera hipp som happ. Det kan man naturligtvis tycka utan att på något vis vara en sämre uppfödare. Men i så fall finns ju absolut ingen anledning att börja skryta om hur gamla påstådda släktingar blivit bedömda vid kattävlingar, just som ras, så jag tror vi kan avfärda den teorin också.

Men du är som sagt inte ensam, jag tror att över hälften här inne börjat på liknande sätt. Även uppfödarna.Flört Din katt som individ är naturligtvis precis lika fin som alla andra katter, och för sällskapskatter som individer spelar som sagt stamtavlan ingen som helst roll, oavsett ras. Jättekul att du är intresserad av att lära dig mer om katter och om rasen, så det är bara att hänga kvar här inne och utnyttja all den kunskap som finns. Och när det blir dags för lillkillen att få en kompis tror i alla fall jag att det blir en registrerad.Flört

Yataz
2012-10-18 20:01
1

Bra skrivet #6.

Faktum är att även om föräldrarna är renrasiga så är det en huskatt om den saknar stamtavla. Stamtavlan är en garanti att katten är renrasig.

Tyvärr är det så att de som inte reggar sina kattungar säljer dem för en dyrare peng och det blir lättförtjänta pengar eftersom de ofta inte lägger ner pengar på hälsotester, registreringar, osv.

Jag hoppas ändå du ska trivas här hos oss och att du kanske tänker på det om du i framtiden funderar på att skaffa en till katt.

Lycka till med den lilla Kyss

Yataz

@nakin
2012-10-18 20:53
0

Jo jag förstår vad som e bra med att katten e registrerad - men tyckte den lilla lustiga pricken behövde få komma o bo hos oss Skrattande

Tack för era kommentarer iaf!Glad

Jag har legat o tänkt mycket på just det här med att människor som säger sig ha renrasiga katter o får kullar, ändå inte vill regga dem… Vad kan det bero på? Jo förmodligen av många olika anledningar - precis som dem ni skrivit om…MEN kan ett scenario oxå vara att: om en person köper, låt säga en hona, där uppfödaren vill att denne ska kastreras, men köparen gör ej detta… katten parar sig o vips så har vi en kull…dessa kan man ju då inte regga för då kommer det ju fram att avtalet man hade med tidigare uppfödare, inte har följts… Kan det gå till så?

Som sagt, man blir ju nyfiken till varför vissa väljer bort att regga, oavsett om det beror på sjukdomsbild, temperament, rasblandning eller annat…Glad