Torrfoder "Four Friends"
Var idag inne på en djuraffär för att bara checka om de hade de torrfodret som min katt äter.
Jag har Royal canin Persian 32 kitten till min katt nu men Butiksägaren rekomenaderade de ganska nya torrfodret "Four Friends" som är billigare än t.ex. Royal canin och det ska ha mycket bättre köttinnehåll (37%) och ska även innehålls Aloevera extract.
Jag vill gärna höra vad andra kattägare personligen tycker innan jag köper något och vill ju inte bara köpa ett foder bara för att butiksägaren rekomenderar de.
Tänker nog ha kvar mitt nuvarandre foder så länge min ragdoll är kattunge iallafall men det kanske kan va ett foder och tänka på att ha när han är vuxen om det är ett bra foder.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Jag kör med Four friends kattfoder. Men mina katter är inte så tjocka så jag kör med kattungefoder till alla mina katter, även dom vuxna. Tycker det fungerar bra. Hade proplan foder innan jag bytte.
Jag ger också Four Friends kitten. Just nu när jag har kull äter alla Babycat, pga de mindre bitarna. Men kommer att fasa över tjejen som ska stanna till F F sen. Upplever att pälsen blir väldigt fin, magen sköter sig och katterna gillar det. Och så är det ju ingen nackdel att det är billigare…
Men visst är det konstigt att det inte finns fler fodertillverkare som anammar de mindre bitarna som är lättare för små kattbebisar att börja äta?
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
Kul att höra positiva erfarenheter av fodret :)
Vill inte köpa det bara för att det är billigare, men om de är lika bra eller till och med bättre än de andra så är det ju jättebra!
Finns ju några olika att välja mellan, vilket har ni ?
Vuxen tänker jag på då.
#2 Håller helt klart med dig om mindre bitar.
/Elin
Såg nu att det fanns en tråd om detta på katt.ifokus där det var mycket positivt till fodret :)
/Elin
Vi använder också Four Friends sen några månader tillbaka och tycker det funkar riktigt bra. Sen gör det ju ingenting att det är lite snällare för plånboken än vissa andra foder, även om just Royal aldrig kommer få komma i närheten av mina djur. :P
Hur gör du när du introducerar torrfoder för de små? Att blöta bitar tycker jag inte heller är något alternativ då det kan frigöra ämnen i maten som inte är bra. Applaws kattungefoder har små bitar också, upptäckte jag lite för sent då jag redan hade börjat med Royal babycat. Men det är ju ett foder som inte är helt tillgängligt i butikerna.
www.wendeltassens.se
Jag har oxå fourfriends kitten till mina här hemma :)
De fungerar bra fast de kunde ju haft lite mindre bitar gällande kattungematen.
Hemsida www.amadeusdolls.se
Kan jag byta (gå över långsamt såklart) till Four friends kitten nu när han är kattunge redan eller bör jag låta honom äta de torrfoder han ätit hos uppfödaren så länge han är kattunge?
Vissa säger att det kan försämra tillväxtkurvan om man byter foder när det är kattungar…
/Elin
#6: Det här är ju min första kull så jag kan väl inte direkt säga att jag har massor av erfarenhet. :P Ärligt talat hade jag inte en tanke på att bitarna skulle vara ovanligt stora, förrän jag läste ditt inlägg, eftersom jag inte har något annat foder att jämföra med. Men det har inte varit några problem. Vi började fasa in torrfoder för några dagar sedan och de äter det gladeligen! :) Så det går jättebra, även om det kanske hade varit lättare för dem med mindre bitar förstås.
Tyckte jag var skönt att höra. Ibland tror man bara att saker inte ska funka. Jag har läst att andra blöter torrfoder i välling o dyl. Då kanske man kan undvika RC hädanefter då, och köra F F rakt över.
www.wendeltassens.se
#10: Jo, jag har också hört att man kan blöta upp det. Vi ville testa direkt om de kunde äta det som det var och eftersom det gick så bra så har vi inte velat blöta upp. Det blir ju en aning lättare att ge fri tillgång med torrt foder.
# 10
Åh nu börjar jag tänka på lilla Padmé igen…
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Utan att vara det minsta partisk
så äter mina Four Friends. Nu är ju såklart alla foderutbildningar vinklade till fördel för företaget vars produkter det föresläses om, men som både vän till Sussie HH och återförsäljare till Lupus så ja…
(och dessutom är det riktigt bra mat)
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...