Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1401 ggr
@nakin
0

Lite kring hälsan

Hejsan!

Vet inte riktigt hur jag ska ställa frågan, men jag har en katt som räknas som huskatt då den inte e reggad. Säljarna säger att det e en ragdoll, då dem äger både  han- och honkatten. (Lång historia) Tungan ute

Jag vägde iaf lillkisen idag, 1,7 kg, o han e 12 veckor. E det en lagom vikt?Vikten kändes lite låg, men han var oxå den minsta av killarna i kullen..

Som det e nu så ger jag honom royal canin, som jag har hört ska vara bra. E den det - eller finns det andra, bättre foder? Läste någonstans om "four friends" - hoppas jag skrev rätt namn nu Obestämd

En annan sak e klor o päls. Hur ofta bör man borsta pälsen o hur ofta bör man klippa klorna? Ska man duscha katten emellanåt? Borsta tänder?? haha Jag vet verkligen inte så mycket alls så snälla hjälp mig!Skrattande

HappyMi
0

Vikten vet jag inget om tyvärr, men sålänge revben och ryggrad inte sticker ut något förfärligt är det nog inget att oroa sig över, min kille var väldigt mager i början så jag gav honom extra blötmat i början och på bara en vecka hade han växt till sig :)

Royal canin är absolut inte bäst, tyvärr är mina så kräsna att de knappt äter något annat än det men en tumregel är att köttinnehållet ska vara högt och att det inte ska vara så mycket spannmål eller fisk. Jag personligen har inget emot fisk i kattmat men måga påstår att det är allergiframkallande.

Jag borstar mina några gånger i veckan och klipper klorna när jag känner att det är dags. men bara så att de inte är för vassa och så att de inte växer in i tassen. min ena katts klor växer fortare än den andras så tror att det är något personligt för var katt.

Jag duschar mina ibland så att de vänjer sig. men använder oftast inte schampoo eller balsam, utan vänjer de bara vid att vara i duschen och få vatten på sig :)

[Djupdal]
0

1,7 kg är bra.

Fodermärken är ett ständigt diskussionsämne, och RC brukar som sagt få kritik för sitt lägre köttinnehåll. Men det är bra att han får ett "djurbutiksfoder" och byt inte nu om han käkar och växer, för ett foderbyte kan bli ett problem som inte är värt någon procent kött hit eller dit. När han bott in sig kan du börja fundera över om du vill ge honom blötmat eller torrfoder, det är nog viktigare än vilket märke du väljer. En fördel med blötmat är att katten får i sig vatten, en nackdel är att den blir gammal fort och luktar (maten alltså).

Vet inte om du hittat till www.katter.nu, men klickar du på "kattens skötsel" där tror jag du får svar på mycket. Där finns förresten också ett starkt beroendeframkallande forum, med enorma mängder kunskap om man orkar sålla.

@nakin
0

Tack så mycket för att ni delar med er av era erfarenheter o kunskaper!Skrattande

Om man ska testa något annat foder, e det bra att blanda 50/50 då - hur går man över till något annat foder?

Hade tänkt att köpa blötmat oxå, så han får lite av varje.

Testade att ställa honom i badkaret med lite rinnande vatten, just så pass att han fick på tassarna - det var ingen hit, han hoppade ur haha Jag lät honom vara, vill ju inte skrämma honom - men tänkte göra ett nytt försök om någon dag igen Glad

Selma67
2

Mat är en djungel. Det finns många trådar här inne som handlar om det. Du kan använda sökfunktionen.

Viktigt är att man fasar över till ett nytt foder långsamt, inte mindre än under en veckas tid. Och då börjar man med att byta ut ca 10 % per dag. Samma med blötmat, lite varje dag och öka långsamt. Gör inte foderbytena samtidigt. Det misstaget gjorde jag och fick lite lösa magar.. När katten blir äldre, blir också magen mer stabil. Men små kattungar är känsliga.

Tycker vikten på din kise verkar bra. Det är ungefär där som våra ligger också, men de är sju i kullen. Så tjejerna väger något mindre, de är 12 v på tisdag.

När det gäller bad/dusch så sätter jag mig på knä på golvet i duschen och korsar fötterna och har kattens rumpa mot mig mellan benen. Börjar spola lite försiktigt bakifrån med 38-gradigt vatten och håller en hand stödjande runt bringan. Man får bestämma sig för att det här ska vi göra och framför sig se en nybadad katt :). Nu måste ju mina katter fixa badandet, då jag ställer ut dem, men det kan vara bra att vänja dem vid ändå. Och efteråt brukar de tycka det är ganska ok, att sitta insvept i en handduk och gosa.

Lycka till med din lilla katt.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

fjolltroll
0

Vikten låter väl helt normal tycker jag. Min hane vägde 1900 vid tolv veckor, idag är han åtta månader och väger 6.3 kg.

Mina äter royal, sålänge man ser att katten mår bra och ökar som om ska i vikt så är det väl bra. Finns så många olika sorters mat och olika rön hit o dit om vad som är bra eller inte. Man får gå på lite magkänsla där tycker jag.

Borsta gör jag väldigt sällan, bada har jag aldrig gjort. Har inte funnits nåt behov att tvätta dom.

Klorna klipper jag när det behövs.

@nakin
0

Skönt att höra att vikten e ok Glad o vad glad jag blir över allas tips o råd till mig!

Selma67 - det där med duschen ska jag testa, det lät som en himla bra idé Skrattande

miher33
1

Mina katter äter royal canin hair & skin, nästan inget annat duger åt mina kräsna kissar. Blötmat är inte populärt alls, möjligen kan man slicka i sig lite sås men maten blir kvar…

När jag duschar mina katter ser jag till att alltid börja bakifrån och vara noga med att inte duscha över ansikte och öron utan tvätta det mer försiktigt. Ha ganska varmt vatten, minst 38 grader annars frysen kissen.

Klipper klorna gör jag kanske varannan vecka och borsta eller kammar gör jag några gånger i veckan. Borstar tänder gör jag inte…

Lycka till!Glad

AgnetaB
1

Något som är superbra vid tvätt är en sådan duschmatta att ha i botten av badkaret i gummi. Till människor alltså men då halkar inte katten o blir rädd utav det .En handduk som en del skriver glider bara runt o är värdelös enligt mig. Se till att du stänger dörren så det hålls varmt o plocka fram haddukar mm innan så allt är klart. Schampot blandas i en flaska med vatten så det blir jämnt födelat innan. Se gärna till att klorna är klippta någon dag innan  också.

Denna kommentar har tagits bort.