Rädd :(
Hej min katt Sigge är väldigt rädd för saker han är så känslig! När man kommer hem går han och gömmer sig under sängen…det känns inte bra att se honom så rädd även om det inte har hänt något… Och han är rädd för alla höga ljud… Kan någon hjälpa mig och min kisse så han blir lite tryggare i sig själv…
Med vänliga hälsningar
Prova Feliway.
Låter tråkigt det där.Bor du i lägenhet? Ljuden från andra boende kan skrämma en katt lätt.Har du haft han länge?
Att ha på radion när du inte är hemma kan distrahera han från dom andra ljuden och göra honom tryggare.
Det finns kattfilmer man kan sätta på när man åker till exempelvis jobbet! Vet ej vad de heter med det finns andra uppfödare här i forumet som vet! Värt att testa eller så kanske han behöver en kattkompis om han inte redan har det?! Med vänlig hälsning, Stephanie S*Fabolousdolls
Hur gammal är han?
Hemsida www.amadeusdolls.se
Hej han är bara 9 månader så han är inte alls gammal…tack för tipsen!
Med vänliga hälsningar
Hej!
Min ragdoll, Lotta, var väldigt tillbakadragen när hon först kom hem till oss. Hon hade sin trygga plats bakom böckerna i bokhyllan. Under första veckan talade vi bara med mild röst och nästan smög omkring. När hon blivit trygg med oss började vi "leva som vanligt".
Sedan började jobbet med att hon skulle bli trygg med ljud. Om min sambo gjorde ett ljud ute i köket (som jag såg att Lotta berördes av) plockade jag genast upp henne och gick ut i köket. Sedan bad jag min sambo att göra samma ljud igen (som att till exempel ta upp en gaffel från besticklådan) och så fick Lotta se var ljudet kom ifrån. Jag var alltid lugn när jag höll henne och talade med mild röst. Jag ville att hon skulle känna trygghet.
De två saker jag har jobbat hårdast med är ringklockan till dörren och våra IKEA-säckar som vi använder när vi ska tvätta. Då har jag hållit i henne, rört lite försiktigt i påsen/på ringklockan så att samma ljud har låtit igen - fast mycket svagare. För Lotta har det verkligen fungerat! Men det har såklart tagit tid. Om det låter i köket nu så springer hon dit, om det plingar på dörren så välkomnar hon den som kommer in och inte en enda IKEA-säck får vara ifred när de ligger framme. Då SKA hon sova i dem ^^
Stort lycka till med Sigge! ♥
/Kaliforniakatten
http://www.kaliforniakatten.blogspot.se
Bra tips du skrev om här. Har också varit osäker på hur man hanterar det när katten blir rädd. Båda mina katter är ganska coola av sig, men det finns tillfällen när en av dem reagerar. Ett sådant tillfälle är när man gör kolsyrat vatten. Hon har reagerat på det sedan hon kom till oss för tre månader sedan. Inte blev det bättre av att min man gjorde en flaska när hon låg och sov precis under…
Det är jobbigt att se dem bli så rädda, så jag ska jobba med det.
#Dinamnam:
Och lycka till med Sigge.
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
Tack så mycket!
Med vänliga hälsningar