Chokladbärare
Om min katts mamma är bärare av choklad men pappan inte är det, hur stor changs är det att min katt är bärare?
Tycker att det är lite klurigt det här med choklad.
50%.
Man får dna testa katten för att få veta med säkerhet.
Tack.
Funderar på att göra det mest för att jag tycker att det skulle vara roligt att veta.
Vet någon vad det kostar och vilket av labben använder ni. Blir det billigare om jag testar för HMC samtidigt?
Tycker mest det är intressant att veta för jag sitter och försöker läsa in mig på genetiken.
HMC är ju intressant för jag vill veta att min katt är frisk och mår bra.
Har själv använt mig av Animal Dna Australien, men då för att testa för hcm.
Vad jag har hittat så finns det 3 olika labb som man kan skicka till, stämmer det?
Är det någon kostnadsskilnad på labben, hittar inget pris på 2 av sidorna.
Vad jag har förstått så bör man även om man har dnatestat för HMC även göra ultraljud för att vara säker.
Brukar ni testa för HMC även om katten inte skall gå i avel?
Ja det finns olika labb. Dettavar det som min uppfödare rekommenderade när jag köpte min första ragdoll hona. Jag har dna testat min hane o ena honan. Min andra hona, hade föräldrar som var testade, och då bli kattungen fri från hcm i och med att föräldrarna är det. Är föräldrarna fria från hcm så behöver du inte testa ungarna( dna) Ja dom rekommenderar att ultraljud för att vara säker. Men inte alla som gör det. Tror att det skiljer i pris på dem olika labben.
Kollade på Animal Dna och chokladtest kostar 34 Euro.
hcm kostar 38 Euro.