utgångsdatum
Hur "noga" är det med utgångsdatum på torrfodret? Om det står bäst före 0213, alltså februari 2013, är det då bara att kasta det som är kvar 1 februari?
Det är ju inte som med våran mat, att man kan smaka;)
Det beror nog på hur det är förvarat.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Torrfoder kan härskna, utgångsdatumet gäller oöppnad påse. Förvaras det inte helt lufttätt och lite svalt så härsknar fodret ganska fort, man brukar säga att två-tre månader är gränsen för hur länge en påse kan vara öppen utan att bli dålig, så att köpa alltför stora foderpåsar till alltför få djur är rätt vanskligt. Har man bara en eller två katter (eller hundar, detsamma gäller hundtorrfoder) så är det bättre att köpa en lite mindre påse och köpa lite oftare istället, för att vara säker på att fodret är fräscht. Härsket fett är nämligen väldigt otrevligt både i smak och vad det gör för lilla magen.
Är påsen däremot precis nyöppnad så skulle jag utan eftertanke ge av det fodret 6-7 dagar efter utgånget datum, precis som att jag använder grädde som stått oöppnad i kylskåpet även dagarna efter utgånget datum.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Okej, tack för svaren.
Då får jag nog försöka lämna igen påsen jag köpte. Köpte 5 kg med sista datum februari 2013. Och då är det på gränsen om den hinner ta slut. Och på två månader hinner den inte ta slut, det vet jag. Brukar köpa 2 kg men det fanns inga såna påsar just nu:(
Det värsta är att hennes torrfoder snart är slut, har bara en lite skvätt i skålen just nu. Och jag kan då inte få tag i nytt torrfoder, hennes märke alltså, förrän imorgon:(
Så i sånafall får jag ge lite extra blötmat idag då. Har ju även lite annat torrfoder, men det använder jag bara ibland som godis. Törs nog inte ge mycket av det idag, då pajar väl hennes mage:(
Nej, usch vad svårt det här blev.
I absolut värsta fall så får du helt enkelt ge henne av 5-kilospåsen i två månader, och sedan köpa tvåkilospåsar därefter. Det är tradigt när man måste lära sig av sina misstag, men nu vet du ju hädanefter liksom! 
Har du balkong, garage eller trädgård? Låt maten stå utomhus, väl förpackad (gärna i tunna eller dylikt, så att inga vilda djur kommer ut maten), så håller den lite längre eftersom det är kallt nu. Kan du ha maten utomhus så skulle jag inte tveka att ge maten i tre månader i alla fall
Dvs till utgångsdatum.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Tack igen
Men hur är dert när det blir kallgrader då? Minusgrader är väl inte heller bra för maten kan jag tro?
Jodå, inga problem med minusgrader så länge det inte blir frostskadat :) Du bör nog låta maten stå i rumstemperatur en stund innan du serverar bara, så att kissen slipper äta glass.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg