Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1301 ggr
Martyparty
0

Fläck i det vita på bicolour

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en liten fundering. Jag köpte mig min första ragdoll för en dryg månad sedan. När jag fick hem henne så upptäckte jag att hon har en liten brun fläck på ena frambenet. Jag hade på något sätt lyckats missa den när jag var och kollade på henne.

Fläcken är precis ovanför tassen på baksidan av frambenet. En liten fläck på ca 1-1,5 cm i diameter. Jag har tänkt att ställa ut och förhoppningen är även att starta upp en liten uppfödning så småningom. Hur allvarligt fel tycker ni att det är med en fläck i det vita? Hon är (enligt mig) helt perfekt tecknad i övrigt och förhoppningsvis växer hon sig riktigt snygg också. Borde jag tveka att ställa ut/avla eller är det bara att köra på? Är det ett stort fel med en liten fläck (så pass att det blir mycket avdrag/diskning) eller är domarna ganska snälla om katten är korrekt i övrigt?

Nybörjare som är tacksam för hjälp och råd : ).

SE*Astinis Ragdoll

Ann-Chaj
0

Hej! Det enda som jag vet är det jag kan läsa mig till på Ragdollklubbens hemsidan där står att vita ben är att föredra för en bicolor. http://www.ragdollklubben.com/ragdoll/rasstandard

Ställs hon emot en lika fintypad katt som henne själv så kan en fläck vara avgörande - så tolkar jag det. Rätt eller fel någon?

Martyparty
0

Vita ben har hon, som dessutom är jämna, men tyvärr en liten fläck. Har försökt googla men hittar bara någon som sagt att domaren inte brydde sig på deras katt med en liten fläck, men det var en colourpoint tror jag. Jag har förstått så mycket att man inte blir diskad av det… men jag skulle vilja veta lite mer : )

SE*Astinis Ragdoll

Shivali
0

Standard säger "preference given to white legs" alltså vita ben är önskvärt, en sån liten fläck borde inte vara nåt problem för utställning. Det blir som #1 säger att går man mot en lika bra typad katt så kan fläcken bli avgörande, det beror också lite på domare hur de dömer. Speciellt en liten fläck på baksidan av benet syns ju inte så mycket, så det stör ju inte.

I avelssynpunkt är det för mig oviktigt med en liten fläck här eller där, det finna andra viktigare saker att jobba med.

Martyparty
0

Det låter bra : ). Tack för svaret!

SE*Astinis Ragdoll

Ann-Chaj
0

Hon ser väldigt fin ut Kyss

Martyparty
0

Tack : ). Hon är lite näpen i nosen, men jag hoppas på att hon ska bli lite bredare. Det känns som att hon kommer bli det : ). Vi får väl se vad domarna säger när vi vågar oss iväg på utställning framöver.

SE*Astinis Ragdoll

LittleSweeties
1

Petra är bara 4 månader, så det är klart hon breddar sig! Men inte än Flört det tar iaf ett år…
Och hon är inte speciellt snipig för sin ålder Glad
Kram
Pernilla

Selma67
0

En jättesöt katt.

Utställningar är en ganska rörig, men kul historia. Jag är också nybörjare, har ställt tre gånger. Och det är så kul att träffa en massa andra kattnördar Glad.

Lycka till med din lilla katt.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se