Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 779 ggr
snape
0

Katten och sommaren?

Tjena Tjena! Jag har en ragdoll hane på 6 år, men jag fick honom i början på sommaren :) Nu har jag funderingar till nästa sommar.. Katten min har aldrig varit ute innan men tänkte att jag skulle vilja prova det, att ha han i koppel. Tror ni det är en dålig ide? Jag vill ju inte att han ska få smak på utelivet och vantrivas som innekatt sen..? Men jag hade tyckt att det var mysigt då jag ofta är ute på gården på sommaren ( bor i lägenhet men har tillgång till en gräsmatta som inte är staket eller nått sånt, så koppel är ett måste om han ska vara ute) Vet ej om detta är viktig info men drar det ändå: han har varit ute i min famn på balkongen och han har även av misstag smitit ut i vår trappuppgång några gånger, ibland står han och krafsar på balkongen och ytterdörren, min spontana tanke är att han vet att det finns nått på andra sidan och vill dit.? Och skulle jag då ta ut han i Koppel ibland kanske detta hade blivit till ett större problem än vad det är idag? Skulle vara snällt om ni ville bolla tankarna lite om det hela och vad ni tror om att ha honom Koppel? Kanske har ni erfarenhet av detta. Tack på förhand :)

marimar
0

Vår katt har fått varit ute på vår inglasade altan hela sommaren. Har även haft henne på gräsmattan i koppel.

När hon var på altanen visade hon aldrig nåt intresse av att vilja gå ut på gården.

Men när det blev höst och altandörren inte längre stod öppen satt hon ofta vid den och jamade och ville ut på altanen. Och det var hjärtskärande, stackarn.

Så visst kan det väl säkert bli likadant om man enbart har dom i koppel ute, att dom kommer att vilja gå ut.

Men jag är inget proffs på det är, är nybörjareGlad

Har själv skrivit ett inlägg om det här tidigare.

Lycka till!

snape
0

Tack för att du angagerar dig :) jag känner mig helt splittrad i detta. När jag ligger på gräsmattan på sommaren och solar hör jag min katt stå inne och krafsa på balkongdörren ( vi bor på första våningen) hade vari mysigt och smidigt att ha honom ute men som sagt vill jag inte att han ska må dåligt när han är inne..? Haha ja jag är med nybörjare på detta. Tack för svar :)

grodprinsessa
0

Jag har haft mina ute… dom tycker det är trevligt men skulle aldrig gå någonstans själva utan sele på. Det vill ju till att göra det rätt och lugnt och stilla korta turer och utan massa stressfaktorer… Jag tror inte att dom mår dåligt av att inte vara ute annars… det är ju inte en daglig rutin för mina att få gå ut en sväng varje dag utan det sker någon gång när det passar.. sedan kan du ju ta med katten när korta turer även höst och vår kanske några minuter vinter också?

Det är stimulerande för dom att få vara ute och titta på alla spännandeheter men i lagom doser tror jag. =)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.