Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2141 ggr
thicha
0

Jurist djurfrågor

Någon som vet om det finns jurister som håller på med djurfrågor, har googlat men det är inte mkt man hittar, Behöver hjälp..

En annan fråga till er här på forumet

Vad gäller rättsligt och enl köpelag när man köpt en avelshona från ett annat katteri och det visar sej redan efter 2månader att honan absolut inte kommer gå att avlas på??

Myrrami
0

Du kan söka efter en jurist som är inriktad på avtalsrätt.

För jag antar att ni har skrivit ett köpeavtal när du köpte honan.

Är honan köpt i Sverige eller importerad? Är det en registrerad uppfödare? Har du sparat eventuella mailkonversationer?

Ha så mycket papper och annat som kan vara aktuellt i ordning innan du kontaktar jurist.

Och om du tex har avtalet och mail som kan visa på att du har rätt kanske du inte behöver gå så långt som att anlita en jurist utan uppfödaren kanske blir mer villig att kompromissa om du bara vissar att du är villig att anlita en.

bebbles
2

Har du varit i kontakt med uppfödaren?

Vad är det som gör att du inte kan avla på henne och ser det nu?

Är du själv reg uppfödare?

x i rutan för avel på köpekontraktet?

Du kan ta kontakt med konsumentombudsmannen och rådfråga där om uppfödaren inte tar sitt ansvar

Elena-Maria
0

Det ingick nån "dolda fel"-försäkring på vår ragdoll. Vad det innebär har jag dock inte fördjupat mej i. Vi har ju steriliserad henne så för avelns skull spelar det ju ingen roll.

Fred och god växt!

bebbles
0

Dolda fel är en försäkring som uppfödare kan/bör ta

den gäller vid ett fel som "kommer upp" som man inte kan/kunde förutspå vid leverans

avel = " i praktiken kan du avla på alla katter" - valet är ditt!

Vi valde att avla på en katt som många, många uppfödare abslolut inte tyckte skulle gå i avel?

Vad fick vi - jo katter med ett temperament som är helt sagolikt

vidaare i avel har vi gått och fått fram fina katter

Vi gjorde vår val och står för det!

Det har inneburit att det går från mun till mun av dem som har våra katter i sin ägo att man hör av sig och vill ha en katt som är som "xx" har (gäller privatpersoner och dessa är mest välkommna hos oss)

UF får själva göra sitt val, vad de vill ha för att gå vidare med sin avel

när de väljer katt hos oss!

Nu avlar vi mycket på choklad och lila samt bärare av chokladanlaget  och de ligger lite efter i profil, men vidare i vår avel har gett en mycket bättre standard på dessa och vi har kommit långt nu Glad

Silvestris
1

Det är vad ni kommit överens om som gäller om den tänkta avelskatten inte går att avla på. Om ni inte har avtalat någonting är det Köplagen som gäller och Köplagen säger:

Varans beskaffenhet
Överensstämmelse med avtalet m. m.

17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.

Påföljderna

30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att du har rätt till ersättning.

ProvinsiaRivers
0

Jag anser också att du kan häva köpet eller kräva en del av pengarna tillbaka.

Har själv,som uppfödare råkat ut för ett missöde,då jag sålde en avelshane men han fick pigmentbortfall lite senare och blev sällskapskatt istället.Köparen fick ca 70 % av tillbaka av köpesumman.

bebbles
1

Du kan häva köpet och är det en seriös UF fixar hon till det utan att det ska behövas gå vidare

#6 så hade jag med gjort, eller erbjudit ny katt

Elena-Maria
0

Blir man inte kär i sin misse? Alltså, jag menar vill man verkligen lämna tillbaks den om den råkade bli "operfekt" i utseende? Det är ju faktiskt inte en "vara", det är ju en levande varelse det handlar om.
Vår är ju inte så gosig som ragdollen sägs vara (snarare lite lynnig), men inte skulle jag vilja byta/lämna tillbaka henne för det, hon är ju min lilla bebis :)

Det här med avelsförbud som vissa uppfödare sätter på katterna de säljer, får de verkligen göra det? Har man köpt en katt måste man väl ha rätt att bestämma själv?

Fred och god växt!

Angelsheart
0

Det beror på vad som står i kontraktet? Står det uttryckligen att katten ska gå i avel? Du kanske kan få tillbaka mellanskillnaden mot vad de säljer sällskapskatter för? Är katten inget värd om den är "värdelös" i avel för dig? Kastrera och behåll som sällskap? Hur kan en katt bli värdelös inom 2 månader? Och hur kan uppfödaren vara den som är ansvarig? Nyfiken på hur såna här situationer uppstår. Är katten godkänd i besiktningen?

bebbles
0

har du som privatperson köpt en katt är det din och du bstämmer vad du vill göra med denna

UF kan inte skriva in några regler om någonting!

Elena-Maria
0

#10 Tack :) Det låg inget sådant förbud på vår ragdoll när vi köpte henne, den UF:en ansåg att har man köpt en katt måste man ha rätt att bestämma själv. Jag bara funderade över det eftersom det låter lite konstigt att nån bestämmer hur man får göra med nåt man köpt.

Fred och god växt!

[Djupdal]
0

#11 Det är inget konstigt med att man inte får bestämma över någonting man köpt. Om jag säljer min korvkiosk till dig, för att jag vill öppna pizzeria istället, så är det inget konstigt att vi skriver in i köpeavtalet att du inte får sälja pizza i din korvkiosk. Liknande avtal skrivs hela tiden mellan människor som är näringsidkare, och dit räknas även kattuppfödare. Skrivs inget avtal gäller köplagen, precis som #5 skriver.

Däremot får man inte som näringsidkare, enligt konsumentköplagen, skriva in något som är till köparens nackdel när man säljer till privatperson. Dvs en person som köper "varan" som privatperson och inte tänker använda den i näringsverksamhet. T.ex. kattuppfödning.

Silvestris
0

Problemet är väl att om du som uppfödare behåller alla katter du köper/behåller som visar sig inte hålla för avel kan du om du har otur bli tvungen att ge upp din uppfödning väldigt snabbt. Såvida du inte samlar på dig en väldigt stor kattgrupp.

Om jag köper en hane för avel som av någon anledning visar sig inte kunna gå i avel så kommer den hanen, som kastrat, ta en avelshanes plats. Det är en jättejobbig del av uppfödningen tycker jag. Jag är väldigt försiktig med att köpa in katter och jag sätter gärna ut hanar på foder, just för att jag vill inte hamna i situationen att jag behöver ge upp min uppfödning för att jag inte pallar att omplacera en katt som inte funkar i avel.

Som uppfödare investerar man lite mer än "bara" känslor när man köper en katt. Man bygger ju upp sina avelsplaner så när en katt inte kan gå i avel får det konsekvenser.

Skulle man som uppfödare inte kunna omplacera katter skulle man inte kunna föda upp. Vi har ju våra kattungar i minst 12 veckor och vi knyter ju band till de kattungarna också. Jag hinner knappast knyta an starkare till en katt jag köpt och som efter 2-3 månader visar sig inte kunna gå att använda avel än de kattungar jag föder upp och säljer vid (i mitt fall) 16 veckors ålder.