Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 05-utställningssnack
Läst 3360 ggr
NinaDson
0

Ställa ut sköldpaddstecknad Ragdoll

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har planer på att ställa ut min Ragdoll hona. Men eftersom jag inte ställt ut henne innan så vet jag inte riktigt vad domare tycker om hennes teckning. Hon är lite felttecknad vid ena örat.

Någon som vet hur petiga dom är?  :)

NinaDson
1

En bild till

NinaDson
1

Närbild på örat

NinaDson
1

01

NinaDson
2

Inca

Neo033
0

Hej hej!
Om det är vitt som går upp till det röda på vänster öra (svårt att se på fotot) så är det inte bra i utställningssammanhang. Det räknas som ett fel med bruten mask och tolkas av en del som certdragande. Om man läser "general parts" ser man att vita fläckar som inte är tillåtna är diskvalificerande, men det är jag inte säker på om domare tillämpar i det här fallet… Men man kan givetvis ställa katten ändå och få en bedömning och med lite tur kanske domarna tror att det är en paddfläck. Flört

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

emblan
0

Vet inte alls men fin och stor var hon Kyss

SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

NinaDson
0

Tack för svar! :) Antar att det är denna bild du tittat på? 
Hon är cream färgad mellan de vita och det röda på vänster sidan. Nedan för örat. Hoppas du förstår hur jag menar.. :)

Neo033
1

Det var svårt att förklara så jag ritade istället. Det ser ut som att det vita från kragen går upp till den röda paddfläcken. Det ser för ljust ut i nederkanetn av örat där hon borde varit jätteröd annars tycker jag. Jämför hur mörk hon är i pointsen på det bruna…

Fast det kan ju vara ljuset på fotot?

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

NinaDson
0

Har ritat lite på bilden också, och skrivit i in färgfälten. :)

Elena-Maria
1

Vilken fantastiskt vacker katt! En riktig skönhet. Personligen tycker jag utställning är trams. Vem är det som anser sej ha rätt att bestämma om en katt är fin nog eller inte? Löjligt. Förstår om man kan tycka att det är roligt, men jag har liksom aldrig fattat vinken med det. Vår lilla raggishona hade nog varit godkänd, men det hade inte passat henne med tanke på hennes humör. :) (Biter man domaren får man garanterat avdrag kan jag tänka mej.)

Din primadonna borde få vara med, så fin som hon är. :)

Fred och god växt!

Myrrami
3

# 10

Utställning är kanske inte för alla. De som väljer att ställa ut sina katter gör det oftast för att få katten bedömd mot rasstandaren. Alla katter är vackra på sitt sätt men alla är inte rastypiska.

Utställning har också ett stort socialt ellement där man får träffa likasinnade. För uppfödare är det också ett sätt att träffas och knyta kontakter.

Men jag tycker att det här är en extra söt liten katt. Jag är svag för paddor ,)

NinaDson
0

Tack alla för era fina komentarer om min Inca :) Hon är verkligen en go katt, social till tusen och vill vara med hela tiden. :)

#10 Det som Myrrami har skrivit är ett bra sätt att förklara valet till att man vill ställa ut sin katt.

Jag vill ställa ut henne för att få henne bedöm mot rasstandarden. Dessutom är kul att träffa andra med samma intresse. Byta erfarenheter osv. :)

Här kommer en bild på Incas högra sida, nån som vet vad domaren tycker om den??

Tack på förhand!

NinaDson
0

…

Elena-Maria
0

Ja, att träffa andra på utställningen och kika på deras sötnosar kan jag tänka mej är himla roligt :) Men som sagt, inget för mej och min lilla snofsa. Hade dock kanske varit spännande och gå och kika (utan att delta) på en utställning för att se vad de gör. Jag har ju faktiskt aldrig varit på en så jag ska väl inte vara alltför negativ :)

Fred och god växt!

Neo033
0

Kan du inte ta ett foto rakt bakifrån/uppifrån så man ser nacken och båda öronen?

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

NinaDson
0

Har försökt få det tydligt, men svårt att få med färgerna precis nedanför öronen. men det går ju att se på de bilderna som är fotade från sidorna.

[Djupdal]
2

Bara så att det inte blir förvirrat för någon så kan en katt inte vara röd och creme samtidigt, inte ens en padda. "Ljusare nyans av röd" möjligen, på samma sätt som "ljusare nyans av brun" inte är blå, men inte creme som i röd med dilution. Sådär, nu blev det mycket mindre förvirrat…

NinaDson
0

#17 Tack för att du förtydligat lite :) Förstår om det lätt blir förrvirring då jag skrivit såhär.
Anledningen till att jag skrivt cream är då jag försökt beskriva styrkan på färgen… då hon är väldigt LJUSröd på de ställen jag skrivit cream :)
Men ska använda uttrycket ljusröd härdan efter ;)
så jag inte skapar förvirring :)

NinaDson
0
Neo033
0

Hej, igen!
Djupdal har helt rätt och den där fläcken i nederkant av hennes vänstra öra känns som att den inte är röd alls, eftersom det skulle ha varit en intensiv röd färg där, på samma sätt som de bruna pointsen är starkare vid örat. Om du tittar i "hårbottnen" av den där fläcken - är du säker på att den inte är vit?

Oavsett vilket kan du ha tur att de inte upptäcker det eftersom hon är padda. Men det vita som går upp på huvudet kan de också reagera på, även om hon är fin annars.

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

NinaDson
0

#20 Tack för dina svar :) Får helt enkelt ställa ut henne och se vad dom säger :) Olika domare dömer kanske olika.