Introducera ny kattunge
Hej!
Vill ha tips och råd på hur man på bästa sätt tar in en kattunge i familjen där det redan finns en ettåring.
Måste man hålla dom åtskilda till en början?
Jsg har många fler frågor, men berätta gärna hur NI gjorde
Och även vad man INTE ska göra….
Vill ju att det ska bli så bra som möjligt för båda katterna
Jag fick en hem katt nummer två för en vecka sedan, min hane är oxå 1 år. Jag gjorde så att jag stängde in stora katten i ett sovrum och den lilla kattungen fick vara själv ca 20 min för att inte bli skrämd av den stora så fort den kom hem.
Efter 20 min släppte jag ut stora katt, och den lilla blev ju rädd ändå såklart :) Dom luktade på varandra den lilla fräste lite. Vi lät dom bli vänner i sin takt, vi tittade bara på dom. Den stora var väldigt vaktande till en början, följde den lilla vart den än gick, första natten kissade den lilla i min säng, tror det var pga att hon inte vågade besöka toan för den stora satt på vakt hela natten. Dagen efter började dom leka med varandra mer och mer, och efter 1 1/2 dygn var dom kompisar, då hittade jag dom brevid varandra i soffan.
Men det märks ju vem det är som bestämmer, den stora kan när som helst flyga på den lilla och bita henne i nacken, men jag frågade min uppfödare om det, och det är tydligen så dom gör för att uppfostra. Måste oxå säga att jag är helt ny med det här att para ihop katter, men så här gjorde jag och det funkade riktigt bra tyckte jag…
Kul med en liiten till :) Bra tips i inlägget ovan. Men jag skulle rekommendera minst två toalådor. Lycka till.
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se