Våtfoder till kattunge, utan fisk?
Jag har sökt i detta forum efter svar på min fråga, men hittar inget svar. Därför skriver jag här en ny tråd som jag hoppas få respons på.
Jag har läst att det inte är bra att ge katter stor mängd av fisk, så nu är jag på jakt efter ett våtfoder som ej innehåller fisk och som passar kattungar. Eller är det over-kill?
Vad för våtfoder ger ni era kattungar?
Denna fråga kanske leder till svar av smaksak, men jag vill ändå få in lite tips och delta av era erfarenheter.
Jag har tänkt ge kattungen och min vuxna katt våtfoder morgon och kväll samt att de har fri tillgång till torrfoder (Eukanuba kitten chicken) samt Porta 21 Feline Finest (min vuxna katt äter denna).
Kattungar behöver inte "kattungemat" det är bara något som torrfoderföretagen hittat på för att det ska verka som dom vet vad dom sysslar med. Kör med Mjau och Bozita, dom räknas som dom bästa. Att ge lite kycklingvingar då och då är jättebra både näringsmässigt och som tandmotion.
Jag har sedan några månader tillbaka använt Mjau och det fungerar utmärkt.
Både kattmagar och aptiten är väl godkänd vilket jag inte har tyckt med annan blötmat jag provat på genom åren.
Mina katter är mest förtjusta i "Anka i bitar" *le*.
Fisk och räk smakerna har jag helt hoppat över eftersom jag tror att de först och främst jagar landgående djur.
De får blötmat morgon och kväll men har sedan fri tillgång till torrfoder resten av dygnets timmar.
Där använder jag mig av Hills, inte för att jag vet om den är bäst utan enbart för att katternas magar håller sig fina.
Min kattunge som nu är dryga 5 månader får dessutom Eucanuba kitten i sin skål, även den fungerar bra för de känsliga magarna.
Det finns säkert bättre alternativ men för mig är det viktigt att kattmagarna är i trim och att katterna gillar maten. Jag inbillar mig att fungerar den kombinationen så har man hittat rätt!
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
Tänkte nästan att det var så, allt för att tjäna pengar va 
Applaws verkar också intressant tycker jag. Någon som har erfarenhet av detta märke och som våtfoder?

#4 Applaws är bra som torrfoder men deras blötforder är inget fullfoder, utan ska endast ges som komplement till torrfodret, då det innehåller en hel del ris o andra tillsatser.
#5 Torrfoder får katterna fri tillgång till, våtfoder har jag bara tänkt som komplement till torrfodret och vill då ha nåt som helst inte har onaturliga tillsatser etc.

Om du vill ha ett våtfoder utan tillsatser rekommenderar jag Bozita eller Mjau. Det innehåller endast kött och vatten.
Det jag menar med ett fullfoder är att katterna klarar av att endast äta fodret utan att behöva något torrfoder men man kan även ge det som komplement till torrfodret.
Applaws blötmat kan man endast ge som komplement då det inte innehåller allt en katt behöver samt vissa onödiga tillsatser som exempelvis ris.
Applaws torrfoder är annars ett väldigt bra tillfoder då det innehåller 80% kött och inget spannmål. Mina katter har endast tillgång till torrfoder under ett par timmar under kvällen. Annars så får de endast blötmat att äta, då jag har en tjockis som behöver gå ner i vikt.
Jag ger Mjau blötmat och Eukanuba torrfoder till alla. Av någon anledning jag själv inte begriper så ger jag Mjau kattungemat till minstingen, men den varianten har ju exakt samma näringsvärde som övriga varianter av Mjau, så det kvittar nog egentligen.
De har inte fri tillgång till torrfoder, för jag vill att de äter blötmat i så stor utsträckning som möjligt. Det hämmar säkert tillväxten en aning, men jag tycker det är viktigare att de får i sig ordentligt med vatten än att jaga gram med pellets. Det bygger jag inte på någon exakt vetenskap utan det är bara så jag gör.
Jag ger Hills kitten som torrfoder, med fri tillgång+ mjau kitten på em:) Men ska snart börja fasa över på vuxenfoder, veterinären sa att vid 10 månader går det bra, fast det står att de ska äta kitten till 12 månader. Och egentligen kan man ju fundera över det här med kitten. eftersom i "vilt" tillstånd äter de ju samma mat om de är 5 eller 10 månader (utgår jag ifrån).
Det jag kan fundera över är ju om man har vuxenfoder till katten och skaffar en kattunge, hur blir det då lixom? Hur ska man då veta vem som äter av vilket foder osv, när man har fri tillgång.
Och vilket foder ska man då välja, vuxen eller kitten?

#8 Det kommer ju mer och mer forskning på att torrfoder inte är bra för katten. Diabetes, urinsten och fetma bland katter har ökat lavinartat sen torrfoder började införas.
Så fortsätt du att ge mycket blötmat. Det brukar sägas att även den sämsta blötmaten är bättre än det bästa torrfodret. Till stor del med tanke på vätskan.
#9 Ofast är kittenfodren oftast bättre sammansatta än vuxenfodren. Så en katt kan äta kittenfoder hela livet. Visst kittenfodret innehåller mer fett, men det är bättre än de fettsnåla fodren som finns. En katt kan smälta mat med upptill 60% fett och ska ha minst 20% i kosten. Vilket inte många vuxenfoder innehåller.
Torrfoderföretagen är ju väldigt bra på att marknadsföra sig, att det ska finnas en typ av mat för varje sorts katt. Problemet är ju att alla katter har samma behov. De är strikta köttätare, det är inget som har hunnit förändras på den korta tid katterna har varit domesticierade. Katter behöver rätt mängd till aktivitetsnivån och inte olika sorters mat beroende på vart i livet de är.
Tyvärr är ju veterinärer väldigt okunniga när det kommer till mat till katter och går endast på vad foderföretagen har sålt in istället för att läsa på om katter.
Så det bästa är att läsa på själv om kattersnäringsbehov och ta det veterinärer säger med en nypa salt.
#10: "Det kommer ju mer och mer forskning på att torrfoder inte är bra för katten. Diabetes, urinsten och fetma bland katter har ökat lavinartat sen torrfoder började införas."
Kan du inte länka till någon sådan forskning, eller till någon artikel som i sin tur hänvisar till någon sådan forskning?
Jag tror precis som du att vattnet i maten är jätteviktigt, och att katter mår bra av att gnaga på något hårdare än pellets ibland, men jag gissar mest utifrån något jag inbillar mig är sunt förnuft. Någon forskning har jag egentligen aldrig sett. Ibland känns det lite som man står som en pinne i skiten mellan torrfoderfabrikanternas "undersökningar" och de mest kategoriska barf-fanatikernas predikningar, utan att egentligen få någon riktig fakta.
Men så länge våra barn föds upp på korv och makaroner kanske man inte ska överdramatisera procentsatserna hit och dit för våra husdjur?
Bozita har du ju redan fått rekommender, men tänkte bara säga att jag också kan rekommendera det. Har bara använt det (utöver torrfoder) till min vuxna hona och hennes kull som hon har nu, och tycker det funkar toppen. De har massor av smaker så där kan du välja bort fisk (tror dock att alla eller de flesta varianterna är kycklingbaserade).