Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 983 ggr
HappyMi
0

Kastrera båda samtidigt?

Hejhej! Jag har två katter som snart blir ett halvår båda två.
Det är en hona och en hane och jag planerade att kastrera båda nu i december då båda är över ett halvår då.

Min fråga är ifall det är ngt jag behöver tänka på gällande läkningen osv?
Är det lika bra att kastrera dem båda samma dag eller ska jag göra det en i taget, och i så fall vilken bör jag "börja" med.

Tack på förhand :)

Annso_
0

Jag har ingen aning om ifall det finns något rätt o fel men jag hade tagit båda på samma gång..

amadeusdolls
0

Ser inte att de skulle vara några problem att kastrera de samtidigt :)

Skötselråd till eftervården får du av veterinären

MiracleWithPaws
0

Jag tror inte heller att det finns några hinder för att ta båda samtidigt. Men ring veterinären och kolla för säkerhets skull (eller fråga när du ska boka tid).

LaSadie
2

jag kastrerade en hane på ett halvår och en hona på fem år samtidigt. Det som märktes var att hanen var som vanligt samma kväll medans honan som fick ett långt snitt fick ha tratt på sig hela tiden var nästan apatisk och var det tills snitten togs bort. Skulle rekomendera att välja antingen flanksnitt eller den typen av stygn som är inåt så hon slipper tratt

marimar
0

Min katt skulle ha tratt 7-10 dagar fast hon hade inåtgående stygn. Ganska besvärligt med tratt, men det gick bättre och bättre. Men jag tyckte så synd om henne när hon skulle äta, sova osv.

LaSadie
0

#5 Ne, tratt var ingen hit. Satte på en body under tiden vi kunde ha uppsikt över katten annars fick tratten vara på.