Hjälp! Tappar päls...
Har hon fått någon antibiotika eller annat läkemedel som kanske kan ge denna biverkning? Jag skulle gå till veterinär eftersom det kan vara en allergisk reaktion eller någon hudrelaterad åkomma. Även om de mår bra så kan det börja med pälsavfall och då är det bra att man kollar upp så det inte utvecklas till något ännu sämre.
Hoppas det ordnar sig! 
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
Ja jag får foderallergi och liknande i tanken… Har du ändrat på nåt? Nåt är det ju som stör henne.. tror nog hon kanske ligger och småbiter då ingen ser…
Hon har inte ramlat och gort sig illa i benet så det är nåt som gör ont? Jag skulle nog kolla upp med en veterinär…
Vad vacker hon är måste jag ju tillägga!!!
Hoppas det ordnar sig!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
#2 Hon har inte fått någon medicin, vi har heller inte bytat foder. Hon får Royal Canin Hair & skin torrfoder sen 2 år tillbaka.
Naturligtvis kommer jag att kolla upp henne hos veterinären, men ansåg inte att det var så akut att jag behövde åka in på helgen.
Zabelle
#3 Nix hon har inte ramlat och är inte öm eller svullen i benet. Det var min första tanke att hon fastnat någonstans.
Jag såg det i tisdags och då var det knappt 1 cm som pälsen fattades på, sen har det ökat. Vi är hemma hos katterna hela dagarna och har haft stenkoll på henne, hon slickar inte ochs biter inte.
Zabelle
Tycker inte du behöver åka in akut med henne, men kanske försöka få tid så fort som möjligt.. skönt att få det uppkollat.
Ni har inte bytt sköldmedel? Tvättmedel? Kattschampoo?
Kan vara nåt sånt kanske..
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Katterna får pyttelite mjukmat (ca 1 matsked)på morgonen eftersom de tigger efter det, de slickar bara i sig såsen och låter bli resten. Oftast tonfisk. Vi köpte någon påse Wiskas som de fått då och då de 14 dagarna… kan det var nåt så banalt att hon reagerar på det???
Jag har inte badat henne sen i augusti och använder heller inte något torrschampo på henne. Vi har inte bytt tvättpulver.
Zabelle
#6 Japp, akut behövs ju inte, utan ta bara en tid i veckan eller så :) en del kan faktiskt utveckla foderallergi trots att de har ätit samma hur länge som helst tyvärr.
//Karolina Nylén
#7 skulle absolut testa att ta bort Whiskasmaten - kan vara så att hon reagerar på den. Börja där och se om håravfallet slutar. I så fall har du ju orsaken.
Men blir det värre/inte gårt bort hade jag uppsökt veterinär.
Hoppas det ordnar sig!!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
#9 Ska ta bort mjukmaten helt och se hur det blir och bara ge torrfoder. Kan ju bara hoppas att det inte är något värre med vår lilla prinsessa. Man blir ju lite ängslig när något är fel med djuren.
Kommer att kontakta veterinär på måndag, då vi behöver ta en check av hennes tänder i alla fall.
Tack snälla, för era svar!
Zabelle
Kan ringorm ge pälslossning?
http://www.svidjas.se
11#
ringorm ger runda fläckar och kan smitta människan
Tonfisk vilket märke?
Abba eller Willys är de säkra, i de andr finns risk för utfällning av gifter från burken
kvalster?
#11 Ringorm är det inte, det vet jag hur det ser ut. Har haft det på hästarna vid ett par tillfällen.
#12 Tonfisken hon fått är av märket Kattuna. Står "ren tonfisk" på burken Det är den enda mjukmat hon fått tidigare.
Den maten vi testade som hon bara ätit i 2 veckor är Whiskas i påse. Hela bitar i gelé.
Om det är någon form av kvalster, borde hon inte klia sig eller vara irriterad i skinnet då?
Zabelle
Jag har inga bra gissningar som inte redan blivit nämnda…..
När du har varit och fått reda på vad det är kan du väl skriva här??
Bra att få lägga i "minnesbanken" liksom…
Och jag måste säga:
Herrejösses vilken underbart vacker tjej!!!!!!
Jättefin, verkligen!!
Lycka till!!
/Pernilla
#14 Lilla Izabelle tackar för komplimangen! (Jag blir förståss ännu stoltare över min söta lilla ögonsten) 
Har pratat med veterinären nu på fm och hon har sett fotona hur det ser ut. Hon tror också att det är någonting med fodret som hon reagerat på.
En halvbror till min "prinsessa" har också tappat päls vid ett tillfälle då han fått annat foder, så vi börjar med uteslutningsmetoden. Hon ska bara få Royal Canin Hair and skinn nu så får vi se om pälsen växer ut igen.
Zabelle
Vilken fin tjej 
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
kattuna kan fälla ut gift från burkn enl studier tror det var från råd o rön
då kan det vara allergi
#17. Ja, jag har också hört/läst det någonstans. Räcker med en liten stöt på burken så kan den (och flera andra märken) fälla ut gift.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
min första rektion är faktiskt också foderallergi..
jag rekommenderar dig att helt byta märke helt enkelt… hoppas du hittar lösningen… 
Jag pratade med min veterinär igår angående detta för jag blev lite nyfiken på varför den där kala fläcken kunde uppstå.
Hon sa att det visst kan vara ringorm, att det oftast blir kala fläckar på huvud och/eller frambenen. Att man kunde misstänka det, helst om man sett att katten inte slickar eller biter.
Det du kan göra för att vara säker (eftersom vissa typer av ringorm kan smitta människor med) är ju att gå till veterinären och be dem testa henne för Ringorm. Då vet du ju sen också att det inte är det.. (förhoppningsvis) men det är tydligen lättbehandlat eller läker ut av sig själv sa hon. Men kanske bra att kolla upp iallafall.
Är det inte ringorm trodde hon också på fodret…
Ville bara meddela det då jag ändå frågade min veterinär som är mycket kunnig på kattsjukdomar.. 
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
#26 Jättesnällt att du frågade din vet.
Om det varit ringorm skulle hon tappat all päls ner till skinnet, och varit röd där. Hon har kvar all underull och är inte röd. Ringorm börjar ofta med små hårlösa röda fläckar.
Det har i alla fall inte blivit värre de sista dagarna.
Zabelle
Det börjar med att pälsen blir tunnare för att sedan bli röda fläckar sa hon… de tappar ju itne allt på 2 sekunder…
Jag hade iaf kollat upp det. Men då kanske det börjar självläka om det nu skulle vara ringorm. Eller så var det reaktion på maten. Skönt att det verkar vända!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Enligt veterinären är det foderallergi.
Vi har varit på återbesök och fått recept på kortison.
Pälsen börjar så nätt växa ut på framtassen igen, men hon tappar lite päls fläckvis fortfarande. Den senaste veckan har vi märkt att hon börjat bita och klia lite, det gjorde hon inte från början.
Tonfisk lär vara allergiframkallande hos känsliga katter enl vet. så jag hoppas att det är det och inte något i torrfodret. För torrfodret har hon fått samma hela tiden. Blir det inte bättre får jag byta det också. Men vad byter man till då som är bra? Hon är en kräsen liten dam och jag vill inte att hon tappar i vikt.
Zabelle
Om hon är foderallergisk finns det ju anpassade foder hos veterinären som du kan börja med så hennes hud/mage/inre får lugna sig..
Sedan sakta vänja in henne och testa nåt annat, vanligt foder, som tex RC Indoor Longhair, Orijent eller liknande…
På Djurakuten i Sthlm finns en otroligt kompentent veterinär som är spec. på just allergier och hudproblem hos hund/katt - Kerstin Bergwall - jag har jobbat med henne! Otroligt kompentent!!
Länk: http://www.djurakuten.se/product.asp?product=3
Hoppas allt ordnar sig till det bästa. Skönt att du fick veta vad det var iaf.
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
James Wellbeloved ska vara ett foder som är bra för allergier, många som inte har fixat det med veterinärfoder har fixat det med detta, i alla fall om man läser på ett annat kattforum. Det innehåller du hög halt med ris och det är väl det som en del brukar invända mot detta fodret.
Orijen sägs också vara bra mot allergier, om det INTE är fisk, eftersom det ju innehåller fiskolja. Min ena katt fick en allergisk reaktion på det fodret där hon tappade päls.
//Karolina Nylén
Vi har varit hos Kattens Veterinär i Kävlinge och valde att köpa Royal Canin Hypoallergenic, eftersom veterinären rekommenderade just det fodret. Man ska tydligen leta efter ett 1-protein´s foder i alla fall.
Efter ett par månader bör man se om det lugnat ner sig och då kan man försiktigt börja ge av annat foder.
Veterinären tyckte att vi kunde avvakta med kortisonmedicinen om det skulle bli värre och hon får klåda så har vi det att ta till.
Zabelle
hoppas det går bra för dig Zabelle…
Uppdatering…. (många tusenlappar fattigare)
Efter 9 veckor med Royal Canin allergifoder var vi tillbaka hos vet. Nya prover togs som inte visade någonting. Nu var alla 4 benen utan päls. Vi började med kortison 1 tablett första veckan och 1/2 tablett andra och 3 dje veckan.
Tog hjälp av Susanne Hellman, tyvärr utan framgång.
Felyway i kontakterna
Byte av vet, (hudspec) fler prover… som inte visar något. Avsluta kortisonbehandlingen.
Nytt allergi foder, Hills, i 8 veckor.
Fortfarande pälslös på alla 4 benen.
Nytt recept på kortison 
Zabelle

Nej fy vad jobbigt! hoppas tjejen blir bättre!
Du har inte kollat om det inte är ringorm iallafall? Anntar att ni redan kollat allt men bara en tanke.
Lycka till med din tjej, håller tummarna för att allt blir bra snart!
Men stackars sötnosen, är hon inte bra än???
Eftersom inte vet. har hittat nåt:
Var det nån stor omställning strax innan det började??
Förändring i vardagen du vet….nån som flyttat/flyttat in? (Djur/människa) Jobb som gör att ni är borta mer??
Sover på nåt nytt underlag som hon kan va känslig emot??
Hoppas ni får rätsida på det….
Pernilla

Usch, vad kämpigt!
Jobbigt att inte veta vad som är fel. Håller tummarna att ni kommer tillrätta med det.
#29 Kollat ringorm, parasiter, svamp, pälsprov, hudprov…..
#30 Vi flyttade 7 månader innan elendet började, till markplan. Hon verkar trivas liksom andra katten och hunden. Ingen annan förändring. Jag bad Susanne Hellman komma hit, men hon upplevde henne inte som orolig eller ängslig.
Min goa lilla katt är fortfarande pigg och glad, äter sin allergimat som hon ska och har inte tappat i vikt. Men visst tvättar hon sig mer än vanligt…
Nu ska vi prova med kortison 8 veckor och se om vi märker någon förändring. Håller tummarna!!
Zabelle
Skulle rekomendera att prova hormonspruta. Kan vara hormonerna som spökar.
Då jag frågade vet. om det kunde vara hormonellt fick jag besked att det inte kunde vara det eftersom hon är steriliserad.
Zabelle
Prova att utesluta tonfisken
Om alla testerna är helt riktiga så är det ju misstänkt med foderallergi.
Vad för protein innehåller dessa "allergifoder"?
Man måste gå igenom ett protein i taget, under lång tid - säger de som vet.
Om ett foder har mixade proteinkällor skulle jag undvika det. Prova ett med enbart Kalkon tex.
Bifogar en bra informationstext ang foderallergi.
MVH
Susanne
#35 Det gjorde vi redan i februari, sen dess får hon bara allergifoder inköpt på djurapotek på rekomendation av vet.
#36 Tack för mycket intressant läsning!!
Allergifodret som vi köpt på djurapoteket är ett så kallat "enproteins foder" så det verkar ju rätt i alla fall. Det finns 2 sorter, Royal Canin och Hills. Det första fungerade inte så nu testar vi Hills. Tyvärr verkar det inte hjälpa ett dugg…
Zabelle
Varsågod. Tror att tipsen i texten är helt ovärderliga! Om man följer dem punkt till pricka så borde det fungera.
Du behöver ta reda på VILKET protein fodrena innehåller, dels det du givit och det du ger nu. Annars är det svårt att komma någon vart. Samt att verkligen utfodra under en längre tid med varje testfoder.
OM katten fått kyckling så är det viktigt att utsluta det till att börja med.
Såg på både Royal canins och Hills hemsidor att det finns flera foder och proteinkällor.
Vad jag vet så är många katter allergiska mot vetemjöl (står även i texten) och då är det problem då de flesta foder innehåller det.
Jag har hittat ett foder utan vetemjöl (kanske finns fler) och det är BRIT. Kolla www.foderbilen.se
Proteinerna i Hills z/d är hydrolyserade, så det ska inte spela nån roll vad det är för protein. Det är sönderslaget så att kroppen inte ska reagera på det.
Men det är inte alltid så enkelt ändå i praktiken.

Foderallergi är jobbigt, de katter som min veterinär inte kan behandla brukar jag ta och fixa specialrecept till. Kräver en del jobb från ägarna men de tre "hopplösa fallen" jag tagit mig an hittills är helt bra nu.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

kontakta Irene på Irenes djurvård. Hon har hjälpt många hundar som haft problem.
jag har just inhandlat torkade nässlor,nypon och blåbär + flytande fiskolja till både familjen och katterna. En "shot" varje dag:)
Kattungar väntas hos GunBertus
Måste igen bara rekommendera Kerstin Bergwall på djurakuten i sthlm, en av de främsta på hud!!! Jobbigt att det inte gett med sig!! Nr till Djurakuten: 08301900
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Uppdatering:
Vi har slutat med allergifoder och ger istället Eukanuba lamm & lever. Cortison gjorde någon nytta alls.
Det som däremot hjälpt är Zylkene kapslar, pälsen har äntligen börjat växa ut. Jag gav 1 kapsel /dag i en vecka sen 1 kapsel varannan dag några veckor och nu får hon 1 kapsel var 3:dje dag.
Hon ser fortfarande ut som ett litet får, lång fin päls på kroppen och små smala ben med bara lite päls på, men nu växer det ut i alla fall och hon tvättar sig inte så intensivt.
Om någon annan drabbas av samma problem som vi gjort kan det kanske hjälpa någon. Men självklart ska man inte laborera själv utan kontakt med veterinär.
Zabelle
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet!
Fortsatt lycka till!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Tacksam för att du berättade om problemet samt lösningen. Väldig upplyssande. Lycka till med din vackra honan. Hoppas att hon repar sig asap nu när behandlingen har börjat ge önskat resultat.
// LD
Puttar upp min gamla tråd.
Anna.S kanske kan få lite tips här ang sin katt som tappar päls på svansen.
Zabelle