Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 8092 ggr
Ozzie-mitted
2011-03-27 20:40
0

Min ragdoll bits

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min "raggis" är en 1-årig kastrat. Han har aldrig rivits eller klöst på oss, men däremot bits han och oftast då han blir busig och ibland också när han har legat och gosat ett tag.

När han blir busig händer det att han drar öronen lite bakåt och hoppar fram på sidan, om man sträcker fram handen då så attackerar han den och biter, han kan också hoppa upp mot huvudet/håret på en så att man ryggar tillbaka. Om man ställer sig upp så kan han fortsätta attackera benen på en och bita. Oavsett när han bits så gör han det riktigt hårt, ibland så att man är tvungen att ta honom i nackskinnet för att dra bort honom.

Jag vet inte vad man ska göra för att få honom att sluta. Det känns så tråkigt att han alltid ska bitas när man busar med honom.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Varför gör han så? Vad vill han egentligen? Om han bara nafsade lite så kunde man ju stå ut och fortsätta busa med honom, men som det är nu kan man ju aldrig fortsätta busandet.

raggis22@telia.com
2011-03-27 21:26
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min padda biter, men jag ljuder som en kattunge gör, det brukar räcka !!

FunHouse
2011-03-27 22:41
0

Jag tycker du ska avleda honom, kasta små möss, pappers bitar som han kan jaga istället för att "jaga" dig. Jag tror han blir så uppspelt, lite som små barn kan bli och kan inte hejda sig.
Små barn brukar fungera bra att avleda och jag tycker det fungerar på uppspelta katter också…lycka till!

//AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

LD
2011-03-28 17:54
0

Håller med 1# & 2#. Min lille kan också få uppspelt när han leker med mig.  Jag brukar gnälla lite (alltså gör en sorts ljud som visar honom att han är för hårdhänt) då slutar han på en gång. Annars kan du avleda hans uppmärksamhet genom att kasta en liten boll. Då brukar min springa efter bollen och hämta den. Precis som en hund. Om du provar dig fram kommer du säker att hitta det sättet som passar dig och din katt bäst. Lycka till!! Glad

// LD

Svidjas
2011-03-28 21:01
0

Är han ensamkatt?

http://www.svidjas.se

Ozzie-mitted
2011-04-04 21:45
0

Ja, han är ensamkatt, men jag jobbar deltid så han är inte ensam så länge om dagarna. Tack för alla svar!

Elena-Maria
2012-06-23 23:30
0

Vår ettåriga, steriliserade hona är likadan. Hon möter en i dörren när man kommer hem och följer med en överallt när man är hemma, väldigt ragdollaktigt. Dock är hon inte så jättegosig. Ibland när man gosar med henne kan hon bli som #0 beskriver. Hade hoppats att hon skulle växa ifrån detta, men det verkar inte så.

Dessutom verkar hon bli lite svartsjuk på sambon som jobbar borta på veckorna och kommer hem på veckosluten.

Fred och god växt!

Fabolousdolls
2012-06-24 02:21
0

Det här med kattunge ljud brukar hjälpa! Själv rivs och bits en av mina katter på morgonen, men det är ganska mysigt för jag kan kontrollera honom! Det är vårt morgon mys säger jag NEJ så fattar han! Kram

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

pebb
2012-06-24 12:43
0

Hur busar du med honom? Använder du dina händer? För det triggar tyvärr ofta igång såna beteenden vad jag har förstått därför leker jag aldrig så med mina katter. Min yngsta kunde bitas rätt mycket ändå när hon var liten, typ anfalla min arm, men det växte bort.

Elena-Maria
2012-06-24 14:29
0

Hon får inte leka med händer och fötter, det har alltid varit förbjudet. Hon har en väldigt speciell personlighet. Hon är ju tillgiven och sällskaplig, men lynnig och ibland lite tjurig.

Fred och god växt!

raggorgeous
2012-06-26 00:35
2

jag skulle rekk sällskap åt honom i form av en till katt, då får han utöva sina lekar på sitt sätt :) Han leker ju på kattvis och oftast är det ju inte på det samma sätt som vi tycker det är ok att leka med katten ;)

Så länge - lek med honom med spön, laserpekare och annat han kan tycka är skoj så att han är trött då ni slutar leka.

Det finns även toppenbra DVD´s för katter som du kan ha på under dagarna då ni jobbar, vilket ger en jätterolig stimulans för katten! Mina älskar mest den med insekterna. Läs mer här: http://shop.textalk.se/se/shopwindow.php?id=12045&shopwindow=1791921 ange kod raggorgeous så får du 25% rabatt ;)

Lycka till med din misse!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Tummelisen
2012-06-28 21:20
3

Ser att tråden började för mer än ett år sedan, men jag skickar in mitt svar ändå. Någon kan ju göra som jag, surfa runt och få hjälp av det.

Min mammas katt älskade att bli klappad men rätt som det var vände han sig om, satte alla klor i hennes arm och bet henne i handen. Vi tyckte alla att han var lite opålilig tills hon en natt kelade med honom i mörkret. Då såg hon att strax innan han anföll henne började hans päls att spraka av statisk elektricitet. Så dum han måste tyckt att mamma var som gjorde honom så illa, när de hade det så mysigt.

madeleine68
2012-11-19 20:22
0

Precis samma problem har jag med en av mina ragdolls, har 2 st honor ikke kastrerade på 15 veckor. Den ena är jätte snäll och leker fint, men den andra kan få sina spel och bita ganska hårt. Försöker säga nej och inte leka med händer och fötter, så hoppas jag på det bästa! Har din bättrat sig ?